Největší domácí značka pro příští sezónu téměř od základu přepracovala svou kolekci. Vedle hodně zdařilých designů s moderní grafikou a zajímavých barevných kombinací proběhly hlavní změny jak u konstrukce pevných duralových rámů, tak především na poli celoodpružených modelů. Oblíbené typy A-Ray a Era se pro modelový rok 2011 mohou pochlubit úplně novými karbonovými rámy se čtyřčepovou konstrukcí FSX. Důležitou novinku představuje rovněž devětadvacítková verze typu Revolt, jak jinak než s karbonovým rámem. Podívejme se ale na jednotlivé modely trochu podrobněji, těch novinek je více než dost.
Zcela nové rámové platformy obou modelů jsou výsledkem vlastního vývoje, a tedy i zárukou exkluzivity. Koncepce rámů A-Ray a Era je prakticky totožná, v obou případech je vsazeno na klasický čtyřčep s karbonovým vahadlem a vertikálně umístěným tlumičem. Společným znakem obou modelů je vedle nadstandardně přesazené sedlové trubky také výrazně obloukovitě prohnutá horní trubka, na níž ve stejném průhybu opticky navazují horní ramena zadní stavby. Výrazná je rovněž celá hlavová partie rámů, která je uzpůsobena pro kónický sloupek vidlice s dolním ložiskem 1,5“. A-Ray i nadále využívá zdvih 100 mm, což jej předurčuje pro závodní XC a maratonské nasazení. Oproti tomu Era s hodnotou zdvihu zadního kola 130 mm je celkově o něco univerzálnější a především robustnější, díky čemuž zvládne jak náročnější terén, tak třeba maratonskou trať. Ostatně nejlépe o použití tohoto kola vypovídá jeho zařazení do kategorie Trail.
I přes totožnou koncepci a rozdíl ve zdvihu pouhých 30 mm představují rámy modelů A-Ray a Era dva odlišné světy.A-Ray sází na co nejnižší hmotnost, ovšem při zachování maximální tuhosti, zajišťující optimální přenos síly. Era se tváří o poznání robustněji, a to jak obdélníkovým profilem spodní trubky, tak i podstatně mohutnějšími rameny zadní stavby, včetně hodně naddimenzovaného karbonového vahadla. Spodní čep tlumiče, konkrétně jeho uchycení, rovnoměrně rozkládá tlak mezi spodní i sedlovou trubku. Zadní stavba je nově vybavena Post Mount úchytem třmenu brzdy, ve jménu posledních trendů jsou bowdeny řazení taženy u obou modelů horní trubkou.
Model A-Ray bude dostupný ve třech kvalitativních úrovních, ERA ve dvou. Již nyní chystáme test obou celoodpružených karbonových novinek.
Kategorie devětadvacítek se u značky Author pro příští sezónu rozšiřuje na čtyři modely, zásadním přírůstkem je zde Revolt 29. Ten sází na úplně nový karbonový rám, využívající všech současných designových i konstrukčních trendů. Technologicky tento rám samozřejmě vychází z MTB topmodelů, novým prvkem je zde například Post Mount uchycení třmenu brzdy, situované na spodním rameni zadní stavby, těsně před patkou. Toto řešení nejenže lépe „schová“ třmen před poškozením při pádu, ale umožňuje také elegantnější vedení brzdové hadičky pod spodní trubkou.Tvarování samotných patek s lehce přesazenými sedlovými vzpěrami zvyšuje celkovou tuhost této partie. Novinkou je také duralový plíšek, který chrání karbonový povrch rámu přizasunovánířetězu. K dalším charakteristikám patří středové pouzdro o šířce 73 mm, kónické provedení hlavové trubky se spodním ložiskem 1,5“ či vnitřní vedení řadicích lanek.
Revolt 29 s vidlicí Rock Shox Recon a osazením Deore XT/ SLX je sice ve své kategorii nejdůležitější novinkou, ovšem ani ostatní modely by neměly uniknout pozornosti. Nepřehlédnutelný je třeba Instinct 29, jehož rám s trojitě zeslabovanými trubkami vsadil na sněhově bílou barvu, doplněnou zelenou grafikou. Mohutnější profily duralových trubek i jejich přepracované tvarování by měly nabídnout ještě vyšší tuhost, která je u devětadvacítek zásadní.
Karbonové HT rámy druhé generace, které byly letos přítomny na třech nejvyšších modelech, se pro rok 2011 posunou také na modely Revolt a Modus. Ze špičkových vlastností a závodní geometrie tak budou moci těžit i uživatelé cenově dostupnější kategorie MTB. Novinkou je rozdělení na pohled zcela identických karbonových rámů na čtyři úrovně podle daného modelu, konkrétně s označením A+ až C. Rozdíl tedy bude především v použitých vláknech a ve výsledné hmotnosti rámu.
Pokud se zaměříme na závodní sérii s duralovými rámy, počínaje typem Egoist, tím nejzřetelnějším jsou samozřejmě podstatně dynamičtější designy. Hlavní inovace se však odehrála pod nimi, tedy v konstrukci rámů. Zcela nové jsou profilace trubek, s nimiž se setkáme nejen u závodních a sportovních biků, ale také u dámské ASL série.
Oproti současné generaci se rámy kolekce 2011 pochlubí mohutnějším profilem, nejvíce patrným u horní a spodní trubky. Biaxiální tvarování zůstává s ohledem na maximální boční tuhost rámů zachováno. K dalším charakteristickým znakům inovovaných rámů patří horní můstek zadní stavby ve tvaru písmene X či vedení řadicích lanek a hadičky zadní brzdy zespodu horní trubky.
Základ karbonových rámů nejvyšší silniční série zůstává pro skvělé jízdní vlastnosti zachován, došlo pouze k drobným úpravám. Jednou z nich je použití kónické hlavové trubky se spodním ložiskem 1,5“. Patrnější změny se dotkly designu, který je nyní ještě elegantnější aefektně propojuje grafiku rámu s přední vidlicí.
Řadu novinek nalezneme i v dalších kategoriích, ať už se jedná o krosová či třeba cestovní kola.Image záležitostí je například nová skládačka Duplex, vycházející z oblíbeného simplexe, ovšem s osazením Sram X.7, plášti Schwalbe Kojak a dalšími hodně kvalitními díly. Tatínky, lačnící po co nejlepším sportovním MTB stroji pro svou ratolest, pak jistě potěší nový 24“ bike Author Sonic. Ten svým základem s trojitě zeslabovanými duralovými trubkami odpovídá špičkovým modelům značky a stejně tak vzduchová vidlice RST F1 je skvěle použitelná i pro závodní použití.
O schopnostech značky často vypovídají nejen konstrukční prvky rámů, ale i další detaily a díly s vlastním logem. Author je tradičně silný i v této oblasti, což dokládají třeba precizně zpracované náboje na průmyslových ložiskách, superlehké ráfky, pláště s vlastním dezénem, dále sedlovky, sedla a celá řada dalších dílů. K posledním přírůstkům patří třeba zajímavě designované podsedlové objímky, jejichž páčka nenarušuje celkový kompaktní design. Práce s detaily je zkrátka u současných kol velice důležitá.
Rozepisovat se zde o všech zajímavostech kolekce Author 2011 ani není možné, to nejdůležitější samozřejmě přineseme prostřednictvím praktického testu v nejbližší době. Pokud jste netrpěliví a rádi byste viděli další novinky, klikněte na stránky www.author.cz. V aktualitách zde naleznete video z expozice Author na letošním veletrhu Eurobike.
(kad)
Vznik značky Fulcrum byl od italského Campagnola velice chytrý tah, jako silniční klasika by se bikerům nikdy dostatečně nevnutila.…
Blíží se pomalu doba, kdy se kvůli počasí bude málokomu chtít vyrážet ven na trénink, přijde doba válců a domácích cyklotrenažérů. Proto…