Aby byl multiklíč, který je určen především jako pohotovostní nářadí do brašničky kola, vybaven momentovou signalizací, je opravdu neobvyklé. Ne ale pro značku Birzman, která touto signalizací správného utahovacího momentu vybavila hned několik svých výrobků.
My jsme si zapůjčili čtyřfunkční model s označením M-Torque 4 (5 Nm). Nalezneme na něm imbusové klíče č. 4 a 5, plochý šroubovák a Torx 25 (T25). Jedná se tedy o nejčastěji používané klíče na šrouby, které na kole nalezneme. Na konci těla klíče, na protilehlé straně imbusů, na ploše, o kterou se při utahování opíráme palcem, najdeme tlačítko. Jakmile překonáme požadovaný utahovací moment, tlačítko cvakne, a my víme, že jsme právě dosáhli správného utahovacího momentu, který je velmi často na některých součástkách u šroubů předepsán a vyznačen.
Mohli bychom se samozřejmě ptát, jestli momentovou signalizaci na multiklíči potřebujeme. Pokud jste zdatní mechanici a technika u vás neskončila někde u hřebíku, jistě máte v ruce dostatek citu, abyste šroub nepřetáhli, neurvali ho. Případně, abyste ho dostatečně dotáhli a ten se samovolně nepovolil. Jiná situace ovšem nastane, jestliže si montujete na kolo nějakou součástku z karbonu nebo jestli dotahujete lehké a drahé titanové šroubky. V tomto okamžiku by i velmi zkušený mechanik po momentovém klíči měl sáhnout a dotáhnout šroub v předepsané hodnotě.
Nejčastěji na kole nalezneme předepsané hodnoty utahovacího momentu na šroubech pro dotažení představce na sloupek vidlice a na šroubech pro dotažení řídítek do představce. Hodnota je zpravidla předepsána na 5 Nm. A právě tento náš Birzman je na takovou hodnotu nastaven. Výrobce garantuje správně nakalibrované signalizační tlačítko na 10 000 cvaknutí. Ubezpečujeme vás, že tolikrát ani za celý svůj život, ani za život vašich několika následujících generací, klíč nepoužijete.
Trochu mechaniky?
Samozřejmě jste se již někdy o utahovacím momentu dočetli. Ale nedokážete si představit, o co se jedná? Velmi stručně řečeno, je to taková utahovací síla (v závislosti na vzdálenosti bodu působení síly - třeba vzdálenost našeho tlačítka od šroubu), která nám zaručí pevné spojení součástek příslušným šroubem. Ten je samozřejmě konstruktérem vypočten velmi přesně, aby spoj byl na kole bezpečný, a nebyl zbytečně naddimenzován. Aby utahovací moment byl předepsán tak, abychom šroub „neurvali“, aby se šroub nepovoloval a aby se přílišným dotažením nepoškodila součástka. Není to tedy o tom, že u velmi důležitých šroubových spojů, které musí být bezpečné, si řekne konstruktér: "Sem šoupnu pětku šroubek, deset milimetrů dlouhý". A pro ty, kteří jsou ještě více hloubaví, ale líní začíst se do učebnice mechaniky, ještě uvedeme, že celkový utahovací moment, kterým působíme na hlavu šroubu, se skládá ze tří momentových složek - třecí moment mezi hlavou šroubu a podložkou (ano, sem se občas dává pro zvýšení zamezení povolení šroubu pérová podložka), třecí moment v závitu a moment, který se vlivem stoupání závitu převede na osovou sílu (princip nakloněné roviny). Jestliže z toho nejste moudří, tak to neřešte, alespoň vidíte, že navrhovat součástky není na první pohled tak jednoduché. Že to není jen o tom, aby byla součástka hezká. Vám stačí jediné. Pořídit si momentový klíč a jeho pomocí správně při utahování "zabrat".
Multiklíč koupíte za cenu kolem 750 Kč.
(kany)
Rolls-Royce mezi multiklíči, tak nějak by se dal charakterizovat model nazvaný RAP CO2 tools americké značky Lezyne. Jedná se o novinku…
V kolekci nářadí značky SuperB je celá řada centrovacích klíčů, od klasiky až po trochu nezvyklá provedení. Vyzkoušeli jsme verzi TB-5509…