Rolls-Royce mezi multiklíči, tak nějak by se dal charakterizovat model nazvaný RAP CO2 tools americké značky Lezyne. Jedná se o novinku kolekce 2017 a veškeré detaily, včetně povrchové úpravy, jsou provedeny v duchu tradic tohoto prestižního výrobce.
Jak je z názvu patrné, multiklíč je vybaven adaptérem pro bombičku CO2, jejíž služby při opravě defektu stále častěji využívají nejen závodníci, ale i běžní hobby jezdci. Duralový adaptér je přes speciální šroubovací redukci nasazen na pětkový imbus. Hmotnost adaptéru je skoro nulová a svým provedením připomíná tuningovou čepičku na auto ventilek, takže i věční honiči gramů budou při potěžkání multiklíče spokojeni. Hmotnost 178 gramů vám připadá hodně? Na jednoduchý multiklíč by to asi bylo dost, ale spočítáme-li kompletní výbavu modelu (výrobce uvádí 21 funkcí) a přihlédneme-li k bytelnosti, uvědomíme si, jak moc se zde gramařilo. O tom vypovídají nejen odlehčené duralové prstence mezi jednotlivými klíči, ale třeba i vnitřní vybrání veškerého přebytečného materiálu u černě anodizovaných duralových bočnic.
Rozměry 54 x 81 x 21 mm patří multiklíč ke středně velkým, u nichž uživatel docení dostatečnou páku, adekvátní třeba pro dotažení pedálů. Povrchová úprava veškerých imbusových i torxových klíčů nese označení CrV+ anti-corrosion a v reálu je opravdu funkční. Ať už vozíme multiklíč hned vedle vodního rezervoáru, případně jej máme nastálo uložen v podsedlové brašničce, můžeme počítat s tím, že i po letech prakticky nepoznáme povrchovou korozi. Pokud se podíváme na výbavu modelu, nalezneme sestavu imbusů 2, 2,5, 3, 4, 5, 6 a 8 milimetrů, dvojici nejpoužívanějších klíčů Torx, křížový šroubovák a již zmíněný adaptér pro bombičku CO2. Pakliže byste se z důvodu časté manipulace s multiklíčem obávali ztráty adaptéru, můžete jej nechat nastálo našroubovaný na ventilku jednoho z kol. Po odstranění adaptéru je navíc tvar multiklíče kompaktnější, chceme-li jej vozit v kapse dresu. Práce s adaptérem je snadná a utěsnění spoje s bombičkou i ventilkem dokonalé, takže i věční pochybovači by mohli přijít CO2 systému na chuť.
Samostatnou kapitolou je nýtovač na řetěz. Ten je vyroben z velmi odolné slitiny a umožňuje bezproblémové zanýtování prakticky všech druhů řetězu – od osmičkových až po nejnovější jedenáctkové. Spodní plochá rukojeť, jež může posloužit i jako nouzová montpáka, sice není tak dlouhá, jak bychom si přáli pro dokonalou ergonomii, ale je stále více než dostatečná. Vzhledem k tomu, že nýtovač použijeme spíše nouzově, bude jeho životnost nejspíš neomezená. Parádní je zasazení trojice centrklíčů přímo do těla nýtovače. Ten lze jednoduše odšroubovat z multiklíče a použít jako skutečně plnohodnotný centrklíč, navíc uzpůsobený pro trojici různých niplů, včetně těch atypických u zapletených kol Mavic. Právě takovéto detaily svědčí o tom, jakou práci si lidé od Lezyne se svým nářadím dávají.
Testovaný multiklíč vychází na 990 korun a v nabídce je i jeho o něco zjednodušená verze s patnácti funkcemi a hmotností 149 gramů.
(kad)
V kolekci nářadí značky SuperB je celá řada centrovacích klíčů, od klasiky až po trochu nezvyklá provedení. Vyzkoušeli jsme verzi TB-5509…
Když máte testovat nějaký produkt, jenž by měl patřit ve své kategorii k nejlepším, těžko se ubráníte vysokým nárokům, které na něj hodláte…