Mnozí amatérští, domácí opraváři kol, kteří nemají tolik zkušeností a citu, jistě nepřemýšlí nad fyzikálními zákony při utahování šroubu. Protože to je vcelku jednoduchá práce. Možná se ale dost hluboce zamyslí až tehdy, když šroub přetáhnou, a ten jim praskne před očima, nebo dokonce třeba po pár ujetých kilometrech, kdy ho „dodělají“ otřesy kola. Nebo se jim něco na kole povolí.
Je mnoho strojírenských oborů, kde je doslova nařízeno u vybraných šroubových spojů, nebo v některých případech u všech, používat přesné momentové klíče, které zajistí správné dotažení šroubu. Určitě to je kosmický průmysl, automobilový průmysl a jiné obory, kde jde při poruše doslova o život. Všechny takové obory nelze ani vyjmenovat.
Momentové klíče se ale používají i na kole. Například představec je tak exponovaná součástka, že opravdu není záhodno, aby vám v něm šroub praskl, nebo se dokonce za jízdy povolil. Momentový klíč totiž zajistí nejen to, aby se šroub nepoškodil, ale aby se neuvolnil v případě, že bychom ho dotáhli málo. Jeho použitím zajistíme správné dotažení šroubu a současně zamezíme poškození součástky, kterou šroubový spoj svírá nebo upevňuje.
Ti, kteří mají nějaké strojní vzdělání, jistě si pamatují nebo možná už jen matně vzpomínají, že utahovací moment se označuje Nm (newtonmetr). Při výpočtu je důležitý především průměr šroubu, materiál šroubu (každý materiál má svou pevnostní třídu) a tření mezi závity (samozřejmě rozhoduje i délka závitu a jeho stoupání). Počítat to ale nebudeme. Spokojíme se s tímto základem.
Ale pojďme už k našemu nářadíčku Lezyne. Že tato firma vyrábí opravdové skvosty, jsme už psali. Není tomu jinak ani v případě sady Torque Drive. Pěkné, měkké pouzdro po otevření odhalí sadu 11 bitů (bit na drážkový šroub, na křížový šroub, 6 inbusů a tři torxy - všechny, které se na kolech vyskytují). Uložen je samozřejmě i vlastní momentový klíč a nazlátlá ráčna. Ta se vsune do otvoru konce klíče a zajistí šroubovacím zakončením proti vysunutí. Bity se nasazují na druhý konec klíče a drženy jsou uvnitř magnetem proti samovolnému vypadnutí. Na nejširším místě klíče najdeme stupnici od 2 do 10 Nm. V takovém rozsahu můžeme s klíčem pracovat. Princip práce je jednoduchý a stejný jako u většiny momentových klíčů. Šroub utahujeme tak dlouho, až se ryska na spodním konci klíče s bitem kryje s příslušnou čárkou stupnice na protilehlém dílu. V tom okamžiku je hotovo a my máme jistotu, že šroub je správně utažen. Jednoduché a účinné.
Zbývá dodat cenu, která se v obchodech na internetu pohybuje kolem třinácti stovek. Sami si musíte promyslet, jestli to je pro vás hodně nebo málo. Pro profesionální cyklistickou dílnu, která samozřejmě momentový klíč musí mít ve výbavě, to asi příliš velká částka nebude. Vždyť ten klíč bude mít navěky.
(kany)
Otestovat populární automobil v nejdostupnější variantě by asi nebylo špatné, jenže tenhle test se týká nejdostupnější „kufříkové“ sady…
V naší republice je více než tisíc cyklistických prodejen. Jejich kvalita a nabídka zboží je samozřejmě různá. Většina prodejen nabízí také…