Chainchecker BTL-125 je měrka na řetěz, jejíž pomocí zjistíme, jestli už náhodou nepotřebujeme vyměnit řetěz. No náhodou, spíše bychom měli měřit řetěz průběžně, protože jeho vytažení nám způsobí totální destrukci převodníků a kazety. Proč? Protože když máme řetěz nový, zabírá na maximálním počtu zubů kazety a převodníku, tlak se na nich rozkládá, protože na každý z nich působí menší síla. Když je řetěz vytažený delším používáním, tlak řetězu působí na menším počtu zubů, ty se tak opotřebovávají mnohonásobně rychleji, přizpůsobují se delší délce řetězu. A jakmile nasadíte pozdě nový řetěz, tak ten začne cyklistickou mluvou „střílet“, začne na zubech přeskakovat. A vám nezbude nic jiného, než sáhnout hlouběji do peněženky a koupit si novou kazetu. U převodníku to není tak markantní a opotřebení do fáze nepoužitelnosti trvá déle než v případě kazety. A věřte tomu, že k poškození kazety stačí opravdu jen pár desetin milimetrů vytažení řetězu navíc, než je přípustné.
Aby k této nemilé záležitosti nedošlo je samozřejmě potřeba měnit řetěz včas a to znamená vytažení řetězu sledovat. K tomu slouží například tato měrka od firmy BBB. Můžete také samozřejmě používat posuvné měřítko, ale měrky jsou praktické, je s nimi jednoduchá práce a míru vytažení s nimi zjistíte během tří sekund.
Používat měrky je opravdu primitivní a nepotřebujete k tomu žádné znalosti, ani tedy umět odečítat vzdálenost na posuvném měřítku, které většina lidí doma ani nemá. Měrku jednoduše menším zobáčkem zaháknete na jeden dílek řetězu a druhý, delší, konec spustíte mezi další dílky. Pokud vám zobáček zapadne do řetězu polovinou, tak jste asi na 75 procentech opotřebení a je třeba požádat manželku o nějakou tu hotovost na nový řetěz. A když se vám stane, že měrka zapadne do řetězu celá, tak všeho nechte a okamžitě si nový řetěz kupte. Pokud již není pozdě. Ale to opravdu zjistíte velmi jednoduše, až nový řetěz nasadíte. Šlápnete a řetěz přeskočí. A to je opravdu nemilé, protože jste se dostali do fáze nepoužitelné kazety.
Měrka se opravdu vyplatí a jejím používání jistě ušetříte za novou kazetu. Tato stojí pouhých 150 korun.
(kany)
Současná lisovaná středová složení nejsou co do montáže a demontáže tak jednoduchá, jako v případě závitových provedení. U závitu vám stačí…
Už jsme v minulosti čisticí prostředky domácího výrobce Cyklostar testovali a během sezóny se tito pomocníci pro odstranění nečistot z rámu…