Jezdíte v prosolené sněhové břečce, v bahně, v dešti? Tak si asi libujete v sebetrýznění, ale cyklistika je taková, a jestliže trpíte vy, pak trpí i vaše kolo. Hlavně pak jeho pohon, který má ke všem těmhle nepříznivým podmínkám, s ohledem na svoji vertikální pozici na kole, skoro nejblíž. Řetěz to prostě vždycky odnese nejvíc, takže je třeba o něj pečovat.
Trochu tím narážím na test čisticího kartáče nebo řetězu KMC v tomto vydání, ale platí to samozřejmě obecně a bez ohledu na to, jakou značku řetězu jezdíte nebo jak jej čistíte, a zda jej vůbec čistíte. Správné mazivo je prostě pro funkci řetězu, respektive jeho dlouhodobou funkci, zásadní. Za sucha nehrozí vyplavení maziva tak rychle jako v těchto zimních a občas skoro jarních podmínkách, takže teď je třeba přitvrdit. BikeworkX Chain Star Extreme, jak už sám název napovídá, není mazivem pro slunečné letní dny s ideálním počasím. Je to dvousložkové mazivo na bázi vazelíny a ředidla určené do největšího marastu, kde hrozí rychlé vyplavení maziva, a je tudíž zapotřebí jeho vysoká výdrž, aby řetěz nezačal ševelit už po deseti kilometrech. Extreme se dodává v několika variantách, a to 50ml lahvičce s praktickým kapátkem, ve spreji 200 a 400 ml a v litrové plechovce, třeba pro doplňování „olejničky“. Ač jsem celkem ortodoxním zastáncem dávkování kapátkem pro nejlepší ošetření řetězu přesně do článků, sprej má také něco do sebe. Hlavně v případě sněhové břečky totiž lépe ošetří celý povrch řetězu, který solí a vodou trpí, a ošetří i kladky, čepy a materiál přehazovačky, což rozhodně není na škodu. Aplikace na řetěz sice není tak šetrná a poměrně dost maziva odlétne díky vysokému tlaku do prostoru, takže je třeba opatrně aplikovat s ohledem na kotouč zadní brzdy, ale ochrana celého povrchu řetězu je jasná.
Extreme je mazivo s vyšším obsahem lepivých složek, takže je nutné jej před aplikací důkladně protřepat. Po nastříkání na řetěz vytvoří čirý hodně lepivý povrch a jen pohmatem cítíte, jak se vám k řetězu lepí prsty. Kdo používá vosk nebo teflonová maziva pro eliminaci nalepování nečistot, ten v tomhle případě ježí vlasy hrůzou, ale účel světí prostředky a skvělá výdrž maziva na řetězu je jednoznačný argument. Sníh, voda, bláto a stříkající směs vody a soli od vozovky, tohle všechno jsou ideální podmínky, kde Extreme ukáže výdrž. Vysychání po aplikaci na řetěz bylo rychlé, takže není nutné mazat večer před vyjížďkou. Hladký a pocitově jemný nebo spíš kovového zvuku zbavený pohyb řetězu po kazetě je perfektní a dodám jen, že šlo o 11rychlostní kazetu Deore v kombinaci s jednopřevodníkem. Výdrž za mokra ve výše popsaných podmínkách pak nevyžadovala domazání ani po dvou 30km vyjížďkách, což je na sněhovou břečku skvělé. Zmrzlý sníh a roztátí po vyjížďce, projetí brodů a občas bláto pak přinesly první ševelení řetězu po přibližně stovce kilometrů nasbíraných během tří vyjížděk, takže za nás perfektní práce. V ideálních podmínkách udává výrobce výdrž až 400 kilometrů a možnost využití na řetězy motocyklů, ale tak dlouhý nájezd už snad každý absolvuje s alespoň jednou důkladnou preventivní očistou řetězu a namaže raději znovu. Má to ale i svou druhou tvář a tou je nalepování nečistot, na což občas na zmrzlém suchém povrchu došlo a bláto se rovněž umělo na řetězu držet, byť i tak šlapal jak hodinky. Obojí je sice super pro dlouhý dojezd na jedno domazání, ale na druhou stranu to na životnosti pohonu nepřidá, protože nečistoty jsou logicky brusná pasta. Extreme tak bude ideální pro ty, kdo životnost pohonu neřeší a nechtějí mazat často, nebo pro ty, kdo potřebují namazat na maraton či extrémní nájezdy na jeden zátah v blátivých podmínkách. Během dlouhého mokrého závodu určitě nechcete poslouchat od poloviny ševelení řetězu a Extreme tomu zabránit umí, tady bude jednoznačně jeho největší výhoda.
(už)
Od hamburské značky Stevens už jsme otestovali karbonový hardtail, nedávno pak hliníkový závoďák Colorado a teď přišel na řadu Applebee,…
I když kultovní značka Yeti navýšila pro letošek u svých devětadvacítek zdvihy a vylepšila geometrie i řadu detailů, nejvíce se změny…