I když kultovní značka Yeti navýšila pro letošek u svých devětadvacítek zdvihy a vylepšila geometrie i řadu detailů, nejvíce se změny dotkly modelu s paradoxně nejnižší hodnotou zdvihu. Model SB120 totiž konstrukcí rámu vychází nově ze svých „drsnějších“ sourozenců a je kolem, které umí být rychlým trailbikem a současně i zbraní pro nejtechničtější XC okruhy či maratony, přesněji Down Country strojem.
Vše je jinak
Model SB120 byl ve své první variantě SB100 čistě XC strojem, aby následně verze SB115 se zadním 115mm a předním 130mm zdvihem zamířila na náročnější tratě i do trail segmentu. Stále ale šlo o lehce kompromisní geometrii, a především konstrukce rámu se systémem Switch Infinity neměla kluzáky pro spodní čep za sebou, ale vedle sebe, což bylo proti ostatním modelům odlišné. Nová verze už má kluzáky v klasickém „okně“ hezky za sebou a ložiska všech čepů nejsou v rámu, ale v hliníkových dílech zavěšení zadní stavby, tedy i v horním vertikálním ramínku s jednodílným nástavcem tlumiče. Nedošlo ale jen ke změně zavěšení, nýbrž i charakteristika odpružení by měla mít plošší křivku progresivity a samozřejmě narostl o pět milimetrů zadní zdvih, zatímco ten přední, 130mm, je zachován. Výrazný posun je u geometrie rámu, kde se hlavový úhel položil o víc jak jeden stupeň, naopak sedlový je strmých 76,5 stupně. Zkrátila se sedlová trubka pro montáž sedlovek s delším zdvihem a délka zadní stavby je odlišná v závislosti na velikosti rámu. Ten má jednak závitové středové složení a také aktuální Sram UDH patku, ale také víc místa pod spodní trubkou, kvůli lepší prostupnosti terénem, nechybí ani dvouvrstvá ochrana spodní trubky. Vnitřní vedení kabeláže je pak svěřeno naváděcím tunelům a krytým vstupům se šroubovanými víčky. V rámu je místo pro jeden bidon. A pokud se bojíte rachotu řetězu, masivní gumové ochranné „zuby“ na řetězové vzpěře doplňuje ještě spodní krytí nebo gumová ochrana sedlové vzpěry. A logo na hlavové trubce je samozřejmě stále nýtované 3D provedení, žádná samolepka.
Proč tohle všechno? Jednoduše pro větší univerzalitu, snazší servis (ložiska jsou normovaná) a celkově ještě lepší zážitek z jízdy. Tolik tedy základní info znějící trochu jako katalogová propagace značky, ale jak je tomu v reálu? Konstrukčně přesně tak, jak je uvedeno výše, prostě klasické tvary Yeti rámu s nenápadnou hlavovou trubkou, rovnou horní trubkou výrazného slopingu a spodní o velké šířce a ostré přechodové hraně zalomení ke středovému pouzdru. Kolem něho je samozřejmě, až na „okno“ pro uložení „šoupátek“ dílce spodního čepu, velká masa materiálu, v níž je čep horního vahadla, ale současně by měl být minimalizovaný materiál směrem k zadnímu kolu kvůli průchodnosti. Zadní jednodílná stavba je pak klasikou, tudíž se brzdový třmen jinam než na vršek sedlové vzpěry nevejde, tedy pro servis jen dobře.
Náš testovací model v lehce upravené specifikaci na rámu z lepšího TURQ karbonu T1 byl osazen elektronickou sadou Sram XO1, takže tunely zůstaly až na ten pro hadici zadní brzdy prázdné, a přestože jde o kolo pro trail a ostřejší XC, čtyřpístkové kotvy Sram Code svojí přítomností překvapily, rovněž i pláště WTB v šířce 2,6 palce (sériově užší Maxxis), což je u devětadvacítky opravdu slušný balón, takže tohle nastavení mířilo spíš do rychlého, ale náročnějšího terénu než na XC okruhy. Vidlice Fox 34 v Kashima provedení nesnese výtek, totéž platí pro tlumič Float DPS, takže jen sedlovka Race Face v černém eloxu nabourávala zlatavou uniformitu. I tak se ale bike dostal na příjemnou hmotnost těsně přes 13 kilogramů, záleží ve finále na volbě plášťů, protože ta rozhodne, zda bude SB120 spíše maratonským strojem, nebo stráví většinu času s hrubším obutím na trailech.
Dilema velikosti i zaměření
Nejhorší je, když máte na výběr, což v tomto případě znamenalo spekulaci nad tím, jaké by to bylo s jiným obutím a zda by XL už přece jen nebylo na 190cm jezdce lepší. Pokusme se na to najít odpověď, začněme tím prvním. Rám usadí jezdce víc na střed, pocitově jsou řídítka blíž, a tudíž je geometrie bližší modernímu enduru než XC strojům s řídítky dál od jezdce. Chci tohle na celodenní švih zalehlý za řídítky s tím, že přes ně budu v sedle pocitově chtít přeskočit? Ne, takže i přes doporučení výrobce, že elko pasuje na výšku 178 až 191 cm, bych volil XL s rozpětím 185 až 201 cm. Samozřejmě se vyrábí i XS, esko, emko a dokonce XXL. Ač je bike pohledově delší, úhel vidlice je pocitově ostřejší a rovněž zadní stavba není zbytečně dlouhá. Pozice jezdce víc na středu kola dává v sedle cítit přítlak na přední kolo, což je plus ve výjezdech a snaha dostat bike na zadní chce větší příšlap. Ze sedla jde ale odskočit hranu jen razantnějším přitažením řídítek. A samozřejmě si pak s kolem hrát dle libosti a manévrovat i ve vzduchu, ono vás ponouká ke všem skopičinám a zdolávání výzev. Přece jen kombinace tuhosti, nízké hmotnosti a univerzální geometrie nijak neomezuje v uspokojování terénních choutek, ať jsou jakkoliv zvrhlé. Tedy samozřejmě s ohledem na zdvihy a hlavový úhel, určité limity zde jsou a vymezení trail a DC je tak nějak logickým ohraničením. Přesto je cítit, že zadní stavba se svojí ochotou jít plynuleji do zdvihu bez nějakého razantnějšího nárůstu progresivity snese i víc než předek. Dost ale parádiček, klopenek a boulí nebo hran, v rámci trailového dovádění prostě SB 120 i přes uvedené zdvihy překvapí spíše příjemně, než aby jezdci vystavila jasné stop! Co ale opačný směr, tedy rovinka, kde si zadní stavba jen lehce pulsuje do taktu v rámci SAG a přípomoc páčkou komprese, dost drobnou a ještě vespod, vás jen občas nebo vlastně vůbec nenutí sáhnout trochu nepřirozeně někam pod tlumič, abyste zrychlili ze sedla. V sedle výkon nijak nestrádá, tam je vše v rámci optima, jen razantnější šlapání nebo táhlé výjezdy si někdy o podporu kompresí řeknou. Zadní stavba prostě žehlí, a i když není tak extrémně progresivní, menší rázy ji nedostávají zbytečně do zdvihu, aby současně na větších kořenech nebo dopadu ukázala téměř plnou hloubku svého optimálně naladěného zdvihu. Nabídne sportovní, ale zároveň komfortní projev zadního odpružení, na nějž je třeba si chvilku zvykat, protože díky systému Switch Infinity funguje v průběhu jednotlivých fází zdvihu odlišně tak, aby jezdci poskytlo optimální podporu.
Zvykat si to chtělo i na objemnější pláště, jejichž silnou stránkou je díky kruhovému průřezu skvělé sklápění do zatáček na tvrdším podkladu, bláto už je na ně občas trochu moc, takže buď bychom vsadili na hrubší kousky, nebo doladili víc do XC režimu na nějakých dva-trojkách. Švihat v tempu se totiž kolu chce a nijak neprotestuje, navíc výška řídítek je díky hlavové trubce s dostatečnou rezervou připravena pro případné snižování na víc „závodní“ úroveň. Tady je pak znát délka zadní stavby a úhel vidlice v ostřejších zatáčkách, kdy kolo točí stále ještě ostřeji, než bychom od trailbiku čekali, a přitom zadek je pocitově stabilnější jako v enduro režimu. Díky tomu si ale není úplně třeba najíždět do zatáčky, protože kolo vás jí protáhne s neochvějnou jistotou, abyste následně vyrazili buď zalehnutí za řídítky s těžištěm vzadu do náročného sjezdu, nebo naopak s jen lehce nakrčenými lokty vystřelili vstříc náročnému stoupání. Tam Yeti umí předvést opravdu slušný výkon, navíc pouhých 30 zubů převodníku tady bylo velkou výhodou, ovšem k rychlému DNA kola by se víc hodilo 32 nebo klidně 34 zubů, na rovině a směrem dolů nechcete točit takovou frekvenci.
Volba směřování SB120 je čistě na jezdci, do jakého režimu si kolo upraví, ať už převody nebo výše zmíněným obutím, případně pozicí řídítek. Je to trochu všeuměl a spíše charakterizuje DC a trail kategorii než maratonský bike s přesahem, na to už je geometrie přece jen dost moderní a trailová.
Technické specifikace:
(sériová verze T1)
Rám: Karbon Turq HiMod
Tlumič: Fox Factory Float DPS
Vidlice: Fox Factory 34 Grip, 130 mm
Kliky: Sram X1, 170 mm, 30 z.
Brzdy: Sram G2 RSC, 180 mm
Řazení: Sram GX, 1x12
Přehazovačka: Sram XO1 Eagle
Kola: DT Swiss XM1700
Pláště: Maxxis Minion DHF/Agressor, 2,5/2,3“
Kazeta: Sram GX Eagle 1275, 10-52
Sedlo: WTB Silverado Custom
Sedlovka: Fox Transfer, 200 mm
Řídítka: Yeti Carbon, 780 mm
Představec: Burgtec Enduro
Hmotnost: 13,2 kg (testovaný model)
Cena: 238 000 Kč
Špičkový závodní silniční stroj hamburské značky Stevens už nám v redakci prošel rukama ve svých předchozích variantách. Vždy šlo o…
Výrobce cyklistických čističů a maziv BikeworkX přišel s novinkou v podobě speciálního maziva pro domácí použití při jízdě na trenažéru a…