Střední průměr kol nahradil šestadvacítky v nabídce slovenské značky Mayo tak samozřejmě a v takovém počtu, že by mu to před pár lety mohly devětadvacítky jen závidět. Přestože jsou v sortimentu nově i celoodpružené modely, nás povozil nejvýše postavený hardtail, na již zmíněné střední velikosti kol.
Zatímco u některých značek se jednotlivé kategorie kol a i průměry zásadně liší svým jízdním projevem, pro Mayo jsou jízdní vlastnosti hodně podobné napříč kategoriemi. Základ v podobě tuhého rámu, v tomto případě z hliníku řady 7005 s trojitě zeslabovanou stěnou, nese charakteristickou dvojitě prohnutou spodní trubku. Pro ni je typický dvojitý průřez, tedy elipsa u hlavy, a naopak výrazné rozšíření opačného konce na téměř celou šíři středového pouzdra. Poněkud kontrastně s mohutnou spodní trubkou pak působí ta horní, která sází na jednoduchý kruhový profil, totéž platí pro sedlové a řetězové vzpěry. I přes celkem nízký profil řetězových vzpěr a velice povedené menší patky je tuhost celku na velice slušné úrovni a zadní stavba přitom nabídla i vzhledem k 31,6mm průměru sedlovky dostatek pochopení k jezdcovým sedacím partiím.
Testovaná osmnáctka usadí jezdce na celkem pohodlné sedlo a jeho ruce umístí v rozumné výšce na řídítka situovaná více vpředu. Lehce sportovní posed ale nepatří mezi extrémní, takže jej zkousne i případný výletník. Naopak, po chuti nebudou jemu ani výkonnostně zaměřenému jezdci gripy menšího průměru, které komfortem rozhodně neoplývají. Výška rámu zvládne maximálně 182 cm vysokého jezdce, délka by snesla možná o pět centimetrů víc, ale sedlovka jasně říká stop.
Váhu jezdce si mezi sebou rozdělí sedlo a řídítka téměř rovnoměrně, možná s nepatrným náskokem přední části v rámci sportovnější geometrie. Jezdec šlape ideálně pod a před sebe a už od začátku je patrná tuhost rámu a dobrý přenos síly. Akcelerace patří k průměru, což lze říci i o celkové hmotnosti, na čemž má podíl hlavně těžší vidlice, jejíchž sto milimetrů vzduchového zdvihu s odskokem naladitelným z vnějšku bylo dostatečně citlivých. Větší nerovnosti sice svědčily propružení o něco víc než drobné rázy, ale celkově lze s přihlédnutím k ceně chod vidlice pochválit. Navíc jednoduché ovládání lockoutu z řídítek patří funkčně a rozměrově k nejzdařilejším.
Jak již bylo řečeno, plynulejší rozjezd byl poplatný celkové hmotnosti a také objemu plášťů, ale na druhou stranu byla jízda o poměrně lehkém projevu. Bike si nechá od prvního okamžiku diktovat jezdcovy podmínky, což vzhledem k užším řídítkům občas vyžadovalo trochu zkušenější ruku. Točivý projev vidlice a středně dlouhá geometrie dovolily celkem razantně měnit směr, čemuž přispělo i nízko posazené těžiště, takže plynulé zatáčky poskytly docela příjemné proplouvání, a jen užší řídítka omezovala tendence k agresivnějším projevům. Kolo jednak dokáže dobře držet směr ve vyšší rychlosti, ale nebojí se jeho razantních změn, jakmile jezdec zadá povel. Ostré uzavřené vracečky kolem stromů už ale donutí geometrii přiznat barvu a nepatrná převaha v držení přímého směru zde ukáže svoji tvář. Na druhou stranu ale výjezd z rychlé plynulé zatáčky je velice přirozený i s plným záběrem do pedálů, právě díky výše zmiňované pozici těžiště. Na rovině tedy neukáže omezení v žádném směru a navíc neprotestuje ani proti výskoku do vzduchu.
Ve výjezdech pak byl znát dostatečný přítlak na přední kolo a minimální tendence ke stavění se na zadní, naopak ve sjezdech je nutné občas přesunout těžiště více za sedlo. Přestože jsme neměli problém nadhodit si v některých sjezdových pasážích přední kolo do vzduchu a využít přítlaku pouze zadního kola, pobídka do řídítek musela být v tomto případě razantnějšího charakteru. Na nějaké parádičky tedy bike není až tak úplně stavěný, jeho teritoriem budou hlavně rychlejší klikaté stezky nebo delší táhlé výjezdy, aby pak ve sjezdech nabídl XC kolu odpovídající schopnosti bez nějakých omezení, ale také bonusů.
Jestliže byl jízdní projev ve všech směrech téměř vyvážený, pak můžeme totéž říci o komponentovém osazení, jehož mix, s ohledem na cenu, fungoval naprosto spolehlivě. Zvolený vzorek plášťů je ideálním kompromisem pro většinu podmínek a tlumicí schopnosti budou rozhodně tím, co jezdec ocení. Jedinou výtku tak máme k průměru gripů a šířce řídítek, což by obojí dokázalo celkem příjemné jízdní vlastnosti tohoto modelu rozhodně posunout ještě o kousek dál.
Plusy: tuhost, točivost, dostatečný komfort, výjezdy
Minusy: užší řídítka, tenčí gripy
Rám: Alloy Al-7005, T.B.
Vidlice: Suntour Raidon RL Air, 100 mm
Kliky: Shimano FC-M552, 22-32-42
Brzdy: Shimano BR-M505
Řazení: Shimano Deore, 3x10
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore
Náboje: Shimano M629
Ráfky: Remerx Masterdisc
Pláště: Schwalbe Rapid Rob, 2.25"
Kazeta: Shimano HG50, 11-34
Sedlo: Selle Royal Viper
Sedlovka: Zoom
Řídítka: Zoom, 600 mm
Představec: Zoom
Hmotnost: 12,8 kg
Cena: 23 399 Kč
Jen málokterá cyklistická značka se může pochlubit tak dlouhou tradicí jako rakouské KTM. Výrobce z Mattighofenu ležícího nedaleko…
Vrcholem nabídky závodních hardtailů značky Rock Machine jsou bezesporu karbonové modely, ovšem hliník rozhodně není mrtev a modely…