Historie značky Maxbike je stará už téměř dvacet let a za tu dobu se její kolekce rozšířila nejen typově, ale hlavně v počtu modelů a především do všech kvalitativních úrovní. Testovaný hardtail Wanaka se středním průměrem kol je hned druhou nejvýše postavenou dvacet sedm a půlkou na hliníkovém rámu a nad ním už jsou pouze modely na karbonu.
Rámu na první pohled nelze upřít designovou uhlazenost všech přechodů trubek hlavního trojúhelníku, což je nejvíce patrné na spoji kolem kónické hlavové trubky. Všechny svary jsou pečlivě začištěné a vyhlazené, dokonce i navařená výztuha pod hlavou přechází plynule bez přiznání housenky. Profilace spodní trubky jednoznačně směřuje k maximální tuhosti, což potvrzuje její šíře jen o něco málo užší, než je středové pouzdro. To vyznává závitovou klasiku a podobně je na tom i vedení bovdenů, ukryté pouze pod horní trubkou, což tolik neruší, ale na servis je to ideální. Hladký přechod je pak typický ještě pro výztuhu před sedlovou trubkou a napojení sedlových vzpěr, ovšem zadní patky už typickou housenku svaru přiznávají.
Na nápadnosti celkového designu přidává kromě velkého loga a množství dalších nápisů na rámu také volba zapletených kol, konkrétně od značky Token, jejichž ráfky s vysokým a širokým profilem doslova hýří nápisy. Vzhledem k poměrně slušné odolnosti ráfků a celkově solidní akceleraci kola nemůžeme proti volbě těchto kol nic namítat, spíše naopak. Design nábojů, profil ráfků a celková odolnost se ukázaly jako vyrovnaný komplet, který tak trochu vybočuje ze zaběhnuté klasiky. Sada Sram X.9 je díky trojpřevodníku velice univerzální volbou pro jezdce různé výkonnosti a musíme pochválit i použití brzd téže řady, jež jsou většinou k vidění na mnohem dražších kolech. Jejich vnější regulace kontaktu destiček a celkový výkon nezklamou v žádné situaci.
Totéž lze říci o vidlici Reba, jejíchž sametových sto milimetrů zdvihu je funkčních v jakémkoliv terénu, navíc s lockoutem z řídítek a možností nastavení jeho účinnosti díky „Gate“ knoflíku na korunce. Maxbike nabízí zákazníkům možnost volby jak designu rámu, tak především některých komponentů. Na webových stránkách je konfigurátor, kde lze volit různé typy odpružení, plášťů, sedel a dalších doplňků, a tudíž si kolo upravit dle svých představ i požadavků na výslednou cenu.
Jestliže bychom chtěli střední průměr kol nazvat zlatou střední cestou, pak to samé platí pro testovaný bike. Posed je díky delšímu sloupku vidlice a podložkám pod představcem hodně vzpřímený, ale i přes kratší představec je znát jeho sportovní délka, takže Wanaka rozhodně není žádný výletník. V první řadě zaujme celkem slušnou akcelerací a odezvou na povely do řídítek. Rychlá změna směru je bez odporu, ovšem po sérii plynulých zatáček přijde v ostrých vracečkách mírné vystřízlivění, kdy bike ukáže svoji druhou, stabilnější tvář. Geometrie totiž i přes střední průměr kol lehce připomíná projev devětadvacítek, kdy je delší zadní stavba tím, co drží přední kolo pevně na povrchu a celkovou točivost mírně zklidňuje. Zatímco tedy v sedle jsme neměli problém vychutnat si delší zatáčku v přirozeném náklonu, ze sedla bylo nějaké ostřejší manévrování celkovou geometrií mírněno.
Na rovině tak bike působil celkem vyrovnaně, ovšem nějaké přehnané parádičky či vyloženě hravý projev od něho nečekejme. Bude spíše stabilním parťákem pro maratonské tratě nebo méně hravé okruhy. Ve výjezdech pak zmiňovaný přítlak na předek jasně potvrdil stoupací schopnosti, takže zde rozhodně nezklame ambiciózní vrchaře. Díky lockoutu z řídítek pak byla radost opřít se do pedálů a užít si výkon. Jestliže stoupací vlohy dominují, pak ve sjezdech byla znát stabilita dobrým držením stopy ve vyšších rychlostech a zároveň i určité vlohy k rychlejší změně směru díky rozumné výšce těžiště. Ovšem dostat kolo do vzduchu nebo odskočit si díky přitažení řídítek, to nejsou vlastnosti, které by měl jezdec u tohoto stroje očekávat. Předek drží spolehlivě na zemi, a do vzduchu se tak chce většinou jen oběma kolům současně, k odskočení po zadním je totiž potřeba za řídítka pořádně zabrat.
Wanaka je tedy zlatou střední cestou pro rychlé a méně točivé tratě, kde nabídne dostatečnou stabilitu a přitom poslušnost při změně směru, korunovanou vrchařskými schopnostmi a jen lehce zkalenou absencí vloh ke skákání a technickým parádičkám.
Rám: M907 7005 SL TB
Vidlice: Rock Shox Reba RLT, 100 mm
Kliky: Truvativ X.9, 22-32-44
Brzdy: Avid Elixir 9
Řazení: Sram X.9
Přehazovačka: Sram X.9
Přesmykač: Sram X.9
Kola: Token MC23AB
Pláště: Schwalbe Racing Ralph
Kazeta: Sram PG1070, 11-32
Sedlo: Selle Italia Nekkar Flow
Sedlovka: Token
Řídítka: Token
Představec: Token
Hmotnost: 11,35 kg
Cena: 40 990 Kč
Ani Merida letos neunikla tlaku průměru 27,5 palce, který nahradil v její nabídce téměř kompletně šestadvacítky a je zastoupen jak na…
Svět se nezadržitelně mění a jakákoli jistota dostává stále znatelnější trhliny. Obloha bude jistě brzy zelená a tráva modrá, když už i…