Z nové řady biků X.6 na karbonovém rámu jsme otestovali hned druhý nejvýše postavený model, který sází na osvědčené konstrukční prvky a geometrii.
Rám z karbonu High Modulus je vyroben monocoque technologií a na rozdíl od modelů Seven sází na oblejší a plynulé tvary. Kruhové průřezy trubek předního trojúhelníku přecházejí velice ladně u spoje sedlové trubky a sedlových vzpěr do zadní stavby VFHS s kosočtvercovým profilem sedlových vzpěr. Řetězové vzpěry mají u středového pouzdra poměrně vysoký obdélníkový průřez, aby směrem k patce přešly do kruhového profilu. Duralové zadní patky jsou maximálně odlehčeny, hodně patrné je to na straně třmene brzdy, a díl řetězových vzpěr je s dílem sedlových spojen šroubovaným čepem.
Posed na kole je podobný jako u modelů Razzer, jezdec sedí více natažený směrem dopředu a zřetelně cítí závodní směřování kola. Výška řídítek je přitom dostatečná, aby měl jezdec dost komfortu, nicméně sportovní orientace je zde jasná.
Geometrie dá už na prvních kilometrech najevo, že nepůjde o vrtošivý stroj, ale jeho projev patří k těm klidnějším. Kolo má delší horní trubku a rozvor, takže je spíše stabilní a velice dobře drží směr i v testované nejmenší velikosti. To ovšem neznamená, že by nějak trpěla ovladatelnost. Do zatáček se bike navádí plynule a jezdec nemusí být zrovna zkušený závodník, aby musel kolo držet na uzdě. I začátečníka protáhne geometrie zatáčkou plynule, pouze v ostřejších točkách je třeba počítat s tím, že je třeba bike více naklopit nebo dát razantnější povel do řídítek. Díky rozumné výšce těžiště ale není nutné při zatáčení s kolem nějak bojovat. Ovládání je tedy plynulé, ale bike nepatří mezi hravé kousky, jeho dominantou bude maximální výkon směrem kupředu a hladký průjezd.
Výkon je to, co je díky tuhosti rámu na velmi vysoké úrovni. Torzní tuhost předního trojúhelníku je hodně slušná, totéž platí pro zadní stavbu. Pell‘s má v nabídce sice torzně tužší modely, ovšem zde je to ve velice vyváženém poměru k tlumení rázů. Zadní stavba díky prohnutí sedlových vzpěr dokáže i při použití sportovního sedla a duralové sedlovky nabídnout jezdci velice slušnou porci pohodlí. V rozbitém terénu se část rázů v rámu opravdu ztratí, takže jezdec nemá pocit, že by terén byl výrazně rozbitý a tvrdý, ale část rázů je nepatrně zaoblena.
Díky geometrii je bike hodně výkonný ve výjezdech, kdy stačí nalehnout na řídítka a šlapat na plný výkon do pedálů. Tendence stavět se na zadní je kvůli delšímu posedu minimální. Na rovině je dominantní dobré držení konstantní rychlosti, které převyšuje nad akcelerací, jež je sice slušná, ale kvůli stabilnější geometrii není na tak vysoké úrovni, jak bychom při zmíněné torzní tuhosti čekali.
Ve sjezdech je stabilita jednoznačně výhodou a kolo rozhodně není žádný divoch. Jezdce dokáže ve vysoké rychlosti velmi slušně přenést přes rozbité pasáže a určitě mu nepřinese horké chvilky. Do výskoku stačí trochu více zabrat za řídítka, ale geometrie není z těch, které by byly předurčeny ke skákání a parádičkám ve vzduchu. Pro XC a případné skoky přes nerovnosti či odskok hrany při sjezdu má ovšem dostatečné vlohy.
Komponentové osazení sadou X.9 se ukázalo jako velmi funkční. Odezva řazení je na převodnících i kazetě přesná. Rovněž vidlice Reba patří k tomu nejlepšímu, co lze z hlediska uživatelského komfortu na kole mít. Její citlivost a možnosti nastavení díky dvojici vzduchových komor nabídnou jezdci maximum. O funkčnosti lockoutu na řídítkách nemluvě. Z rodiny Sram tak nejsou pouze zapletená kola Fulcrum, která patří mezi funkční a odolné kousky. Výkon brzd Avid Elixir se ukázal tradičně solidní, s ostřejším projevem a příjemným dojmem na páčce. Velmi vysoko bychom hodnotili i obutí plášti Racing Ralph, které jsou ideálem pro kombinaci rychlý a jemně rozbitý povrch, na blátě pak jejich vzorek nepatrně ztrácí. Vlastní sedlo Pell’s nabídlo sice střední tvrdost polstrování, ale velice příjemný tvar, který poskytne dost pohodlí i na delší maratonské trati.
Celkový dojem z karbonové novinky je jednoznačně pozitivní. Vysoký výkon v kombinaci se stabilní geometrií, jistým ovládáním a slušným komfortem díky tlumení rázů určitě nezklamou maratonské nebo XC jezdce.
Rám: Pell’s High Modulus Carbon, VFHS
Vidlice: Rock Shox Reba RLT 100 mm
Brzdy: Avid Elixir R
Kliky: Sram X.9 28-42
Kazeta: Sram 11-32/10
Řetěz: Sram PC 1051
Řazení: Sram X.9 Trigger
Přehazovačka: Sram X.9
Přesmykač: Sram X.9
Kola: Fulcrum Red Metal 5
Pláště: Schwalbe Racing Ralph
Sedlo: Pell’s Long Way
Sedlovka: Pell’s XR2
Řídítka: Pell’s XR6
Představec: Pell‘s
Hmotnost: 10,7 kg
Téměř po sobě jsme měli možnost otestovat devětadvacítky Specialized Stumpjumper se zdvihem 130 mm (test Cykloservis 21) a Epic se zdvihem…
Značka Yeti odjakživa patřila a bude patřit mezi kultovní, protože kolo s cepínem a horou ve znaku rozhodně nepotkáte na každém rohu. Ovšem…