Sortiment komponentů a doplňků značky MAX1 se neustále rozrůstá a poměrně početná je i podskupina dílů pro kotoučové brzdy, tedy adaptérů, kotoučů a hlavně brzdových destiček. Právě destičky v provedení pro brzdy Shimano Deore XT (SLX, Deore, XTR) jsme otestovali ve verzi s chladičem.
Tyto destičky kombinují základní hliníkovou nosnou část s vnějším žebrovaným chladičem a do ní vsazené samostatné destičky na tenkém nosném plechu. Samotné brzdové destičky mají označení MAX1 Slim a lze je koupit samostatně za 159 korun, celý komplet včetně vnějších desek s chladiči stojí 299 korun. Zajímavé je, že verze s chladiči je dostupná i pro brzdy Magura MT nebo Avid Elixir a sympatická je právě možnost dokupování náhradních samostatných destiček Slim.
Rozdíl proti originálu byl v našem případě v řeči milimetrů následující. Shimano destička s hliníkovým nosným plechem má celkovou tloušťku 3,8 mm, z čehož nosný plech má 1,45 mm, tedy 2,35 mm brzdného obložení. MAX1 kombinuje tloušťku nosného plechu destičky a tloušťku vnějšího plechu s chladičem na celkově 2 mm. Kompletní tloušťka i s obložením je 4,2 mm, což dává 2,2 mm samotnému obložení. Rozdíl proti originálu je tedy opravdu minimální. Komplet obsahuje samozřejmě kromě destiček a plechů s chladičem i rozpěrnou pružinku a pojistnou závlačku.
Montáž je stejná jako u originálu, tedy obě kompletní destičky s rozpěrnou pružinkou shora nasunout do třmenu, chladič se nikde nedotýká třmenu, takže vše sedělo přesně. Organická směs nepotřebovala pro zajetí na plný výkon mnoho kilometrů a stejně jako originál se chytla rychle. Proti metalickým destičkám, které byly v testovací brzdě předtím, byl nástup účinku rychlejší a brzda byla jedovatější. Za mokra pak nebylo znatelné výraznější oslabení účinku, totéž v delších sjezdech, i když tam přece jen nebyla při delším souvislém brzdění agresivita materiálu tak účinná, jako na začátku. Úbytek materiálu byl v porovnání s kovovou směsí razantnější, ale naprosto v normách organiky. Co se týče srovnání s následně nasazeným originálem bez chladičů, ten byl nepatrně ostřejší v nástupu účinku, ale ve sjezdech pak vykazoval podobné vlastnosti.
Investice do destiček s chladičem tak v tomhle případě může přinést zlepšení vlastností v delších sjezdech, ale nebude to v řádu desítek procent. Výhodou je, že není třeba pokaždé kupovat nový komplet za tři stovky, ale v podstatě už jen pořídíte samotné destičky zhruba za polovinu, což je standardní cena za většinu náhražek originálu. Ve smyslu finanční úspory tedy doporučujeme, co se brzdných vlastností týče, nemáme žádné výtky.
(už)
Plášť Onza Citius, určený na sjezd či enduro, byl původně zkonstruován pro zajištění nízkého valivého odporu díky menším rozestupům…
Cyklistické termosky a termoláhve mají své zastánce i odpůrce. Do první skupiny patří ti, kteří užívají skutečně kvalitní a funkční…