Plášť Onza Citius, určený na sjezd či enduro, byl původně zkonstruován pro zajištění nízkého valivého odporu díky menším rozestupům jednotlivých profilů na běhounu, aniž by měl jakkoliv ztrácet v náklonu či zatáčkách díky agresivnějším bočním profilům. To vše můžeme potvrdit, protože jsme jeho 27,5“ verzi otestovali na redakčním enduro kole a do sypkého měkčího terénu je to špičkový společník.
Jenže jeho vzorek není všechno, a zatímco standardní nabízené verze mají dvojí tvrdost směsi na běhounu (65a/55a) či kevlarovou patku, my jsme měli možnost jezdit horkou novinku se směsí VISCO GRP40 a technologií DHC, určenou pro nejnáročnější terén a závody ve sjezdu. Je to právě směs VISCO, co vývojáře značky Onza zaměstnávalo posledních pět let. Chtěli přijít se speciální směsí pryže, která by zajistila dokonalé spojení s terénem. V roce 2011 proto spolupracovali s firmou vyrábějící špičkové gumové podrážky pro obuv, ale to nepřineslo kýžený výsledek. Další tři roky tak pokračovalo hledání optimálního materiálu, který nakonec vyvinul tým švýcarské firmy VISCO Lab GmbH. Pryž GRP40 tak v prototypových pláštích použil už v roce 2013 James Doerfling při závodech Red Bull Rampage a nadále se prověřovala její funkčnost, aby nakonec letos v květnu konečně zakotvila v sériově vyráběných pláštích.
Citius se směsí VISCO v šíři 2,4 palce není žádný levný kousek, stojí 1650 korun, ovšem patří k tomu nejlepšímu, co lze pro spojení s terénem pořídit. Hmotnost 1298 gramů není nejnižší, ale je to dáno technologií DHC, což je dvojitá butylová vložka kostry pláště s hustotou vláken na palec 40x40, rozvrstvených od patky k patce. Ty jsou přitom drátové, takže žádný kevlar, ale tady nejde primárně o gramy, ale maximální odolnost. Plášť jsme nazouvali na širší ráfek s nižším profilem a nasadit šel zcela bez odporu i použití montpák. Usazení na ráfku je rovněž bez připomínek a snad jen šíře 2,4 palce působila trochu méně objemným dojmem, než jsme u tohoto rozměru zvyklí. Je to dáno i rozmístěním profilů na běhounu, kdy dva druhy středových profilů jsou blíže u sebe a plošší průřez pláště pak boční profily rovněž netlačí přehnaně ven. Na omak je nová směs dokonalá „žvýkačka“, takže si nejeden zvědavec vyzkoušel poddajnost „špuntů“ a mohli jsme vyrazit.
Testování v hodně náročném terénu na listí, jehličí, kořenech a pískovcových kamenech místy panenských trailů, potvrdilo jediné. Tuhle gumu jen těžko proříznete, podrží vás dokonale, hlavně na sypkém a měkčím povrchu, a přes vyšší hmotnost a měkkou směs stále dobře odvaluje. Na hlíně a listí nebo jehličí se vzorek dokonale zakusuje, na kamenech či kořenech sice dobře přilne, ale vyšší profily jsou přece jen vhodnější na sypký povrch. Na tvrdším podkladu byla občas cítit slabší odezva hrany při zapření v zatáčce či v traverzu, ale nikoliv ve smyslu uklouznutí. Měkká směs prostě dokonale lepí k podkladu a těžko od ní můžete čekat tvrdou a přesnou odezvu jako od levnější gumy s vyšší tvrdostí, kde jsou profily vzorku nepoddajné, nebo od varianty s nižšími profily. V nízké rychlosti tak cítíte dokonalé spojení s podkladem, ale méně ostrou odezvu do řídítek, naopak s jídlem roste chuť a ve vysoké rychlosti neřešíte nic, jen dokonalou adhezi. Husté bláto by možná uvítalo větší rozestup profilů na běhounu, ale jinak je vzorek dostatečně agresivní. Tlumení není kvůli pevným bokům a konstrukci tak komfortní jako u plášťů s téměř „papírovými“ boky, ale částečně to dohání měkká směs vzorku. Ta vpředu drží celkem slušně, a určitě bychom se jí nebáli, ale vzadu bude ubývat o poznání rychleji. Je to závodní specialita, ne guma na celou sezónu, tak je k tomu třeba přistupovat a dozadu nasadit verzi s tvrdší směsí 55a, a spokojenost bude na všech frontách. Máte-li tedy problém udržet svoje sjezdové či freeride kolo pevně spojené s podkladem, plášť Citius se směsí VISCO GRP40 můžeme doporučit.
(už)
Cyklistické termosky a termoláhve mají své zastánce i odpůrce. Do první skupiny patří ti, kteří užívají skutečně kvalitní a funkční…
Špunt do řídítek, co na téhle věci může být luxusního, tedy pokud není z karbonu, nebo nejde o nějaké extra obráběné hliníkové provedení s…