Preventivní a opravné tmely značky Joe's jsou vyráběny jak pro bezdušové pláště horských kol, tak pro silniční kola, nebo třeba i pro použití uvnitř klasických duší. Joe's Yellow Gel je preventivní tmel do duší a na jeho účinnost jsme si posvítili v praktickém testu.
Gel v balení o objemu 240 ml stojí 250 korun a vystačí na čtyři silniční nebo dvě bikové duše. Aplikace gelu do duše s rozebíratelným galuskovým, případně automobilovým ventilkem je díky šroubovacímu uzávěru a hrdlu odpovídajícího průměru velice snadná. Duše nám po naplnění zhruba sto dvaceti mililitry gelu nabyla na váze o více jak sto gramů, ale totéž platí i pro tubeless systémy, prevence prostě přidá na hmotnosti. Duši jsme nejprve lehce nahustili a zkusili propíchnout drátem mimo plášť. Díky pružnosti stěny se otvor otevřel a gel neměl šanci místo zacelit. Následná instalace do pláště a nahuštění na 40 PSI předcházela dalšímu ostrému testu. Opětovné propíchnutí nabroušeným drátem o průměru 2 mm znamenalo při jízdě únik tlaku po dobu pěti vteřin, kdy jsme zastavili a poškozené místo umístili do nejnižší pozice. Jakmile natekl dostatek gelu do místa poškození, otvor se rychle zacelil a bylo možné dál pokračovat v jízdě. Bohužel únik tlaku až na 25 PSI plnohodnotnou jízdu neumožňoval, takže následovalo nutné dohuštění, opět na prvotních 40 PSI. Tento tlak oprava bez problémů udržela i při další jízdě, takže dvoumilimetrový defekt gel zvládne spolehlivě. Měl by vydržet i tři milimetry, ale tam bude únik vzduchu už dost markantní, takže je otázkou, zda nebude jistější přikročit k výměně duše za novou.
Jelikož se v terénu vyskytují více trny než dráty, otestovali jsme ještě další průpich zavíracím špendlíkem, který by měl průměru trnu odpovídat lépe. V tomto případě se defekt opravil během následujících několika metrů, kdy nebylo nutné zastavovat. Stačilo jen lehce zpomalit a defekt se zacelil, aniž by došlo k úniku tlaku, který by bránil v další plnohodnotné jízdě.
Gel pro opravu duší se tedy ve všech fázích osvědčil. Jako prevence je to funkční řešení, byť navýší částečně hmotnost kola a odpůrci kvalitního tlumení mohou oponovat tím, že duše je proti tubeless systémům přežitek. Nám se líbila jednoduchost řešení, protože když je defekt příliš velký, i tubeless systém nakonec zachrání duše. Pro běžné bikování nebo delší turistické putování s naloženým kolem vybaveným standardním dušovým obutím je toto velice praktické řešení, které v případě trnů na cestě ušetří jezdce zbytečné demontáže kola a pláště. Jedinou podmínkou je u duše auto či rozebíratelný galuskový ventilek, případně standardní velo ventilek, aby bylo možné tmel aplikovat dovnitř. Šlo by to i průpichem do duše, který se pak přelepí, ale to je jen krajní řešení. Dovozce navíc nabízí i duše tímto tmelem již naplněné, což cenově vyjde zhruba nastejno jako koupě gelu a duší zvlášť.
(už)
Karbonová sedla tvořená samotným skořepinovým skeletem s absencí jakéhokoli polstrování nejsou žádnou novinkou. V současnosti se sice…
Model Volt není v nabídce značky Bell sice žádnou horkou novinkou, nicméně z našeho pohledu se jedná o jednu z absolutně nejlepších přileb…