Co se týká elektro skládaček a jejich nákladních nebo chcete-li cargo modifikací, patří značka Tern ke špičce. A to nejen designem, ale především odolností a propracovaností jednotlivých modelů. Cargo HSD či GSD už jsme měli možnost otestovat a vždy to bylo zajímavé svezení. Novinkou je model NBD, který je jakýmsi miniaturním náklaďákem či elektrickou semiskládačkou pro maximálně bezpečnou jízdu a převoz nákladu.
Hlavním rozdílem proti standardním či elektro skládačkám Tern je pevný rám bez možnosti jeho „přepůlení“, tudíž je skladnost sice horší, ale odolnost a celková nosnost vyšší. Tady se tvůrci zaměřili především na uživatele se sníženou pohyblivostí, horší fyzičkou a také menšího vzrůstu, jimž připravili maximálně nízký nástup. Rám na dvacítkových kolech tak dvojici hlavních trubek dostal co nejníže, aby přehození nohy přes rám i motor nevyžadovalo výraznější nakrčení. Jistě, na trhu je řada elektroskládaček s ještě nižším nástupem, ale tam je motor v zadním náboji, tady je středový pohon Bosch. Nelze to tudíž hnát do extrému a 39 centimetrů od země je dostatečně komfortní výška i pro omezenou hybnost kolene. NBD je prostě univerzální a maximálně bezpečné i jednoduché elektrické kolo do města, schopné převést náklad i pasažéry, ale není primárně cargo kolem.
Hliníkový rám vypadá jednoduše, vyšší hlavová trubka přechází do dvojice hlavních rámových trubek svařených k sobě a následně přecházejících v šasi motoru nebo napojení na sedlovou trubku. Zadní stavba nepostrádá výztuhy pro umístění baterie nebo integrovaný nosič, jehož součást jsou samozřejmě opěrné body pro vertikální parkování kola někde v místnosti či snadný převoz výtahem. Patky sice mají výměnný hák na přehazovačku, ale standardně je použit vícerychlostní zadní náboj buď s řemenovým pohonem, nebo s řetězem, v závislosti na modelu. Samozřejmostí je kompletní zakrytování řetězu či řemenu, osazení blatníky, osvětlením nebo stojánkem či ABUS zámkem zadního kola. Samotný zadní nosič Gaia pak nabídne nosnost 27 kilogramů, na hlavové trubce rovněž nechybí dvojice montážních bodů na přední nosič, jenž je volitelným příslušenstvím. Celkové zatížení kola tak může včetně jeho váhy (23,7 kg) dosáhnout až 140 kilogramů, výrobce pak dovoluje až 120kg jezdce, tedy o něco vyšší zatížení.
Jak je ale u Ternu zvykem, nechybí skládací sloupek představce Physis, takže pro převoz v autě nebo hromadné dopravě bude celé kolo poměrně nízké, což platí i pro teleskopickou sedlovku, zde navíc v odpruženém provedení. Nastavení výšky sedla i pozice řídítek díky představci Andros dovolí značné výškové rozpětí uživatelů. NBD tak zvládne postavu s výškou 147 až 190 centimetrů. Když k tomu přičteme fakt, že na nosič lze upevnit kromě košíku či bedny na náklad třeba dětskou sedačku, i maminka s menší výškou vše bezpečně zvládne.
Dvě varianty nabídnou odlišný pohon i osazení, takže dražší S5i (119 990 Kč) využívá motor Bosch Performance se 65Nm krouťákem a 500Wh baterií, řemenový pohon Gates, brzdy Magura a pětirychlostní zadní náboj Shimano Nexus. Levnější P8i (99.990 Kč) má slabší motor Bosch Active Plus s 50Nm krouťákem, 500Wh baterií, brzdami Shimano, řetězem a osmirychlostním nábojem Shimano Nexus. Tern tak pomyslně dokončil svoji cargo řadu, jíž doplnil nejmenším modelem, plynule přecházejícím svými rozměry a snadným nastupováním i bezpečným využitím mezi jeho klasické elektroskládačky.
(už)
Garmin Edge Explore 2 Cyklopočítač skutečně pro každého cyklistu Už je taková doba, že s nástupem nejrůznějších IT technologií chceme…
Luxusně na defekt Pro opravy bezdušových plášťů dnes existuje celá řada aplikátorů na knoty, více či méně propracovaných s možností…