Garmin Edge Explore 2
Cyklopočítač skutečně pro každého cyklistu
Už je taková doba, že s nástupem nejrůznějších IT technologií chceme vědět při jízdě na kole o sobě a trase skoro všechno. Nebo alespoň to chce vědět většina cyklistů. Stačí se podívat na jejich řídítka, když je míjíme. Mají na nich dost často mobilní telefon nebo nějaký ten cyklopočítač. A důvod proč to mají? Zpravidla navigace. Kdyby ji nepotřebovali, nebo si nemysleli, že ji potřebují, dali by si na řídítka obyčejný cyklocomputer za tři stovky a do kapsy papírovou mapu. Ale problém mobilů je, že pokud si zapnete navigaci, tak ta doslova před očima užírá kapacitu baterie. A ani není tak komfortní, jako… jako je navigace Garmin.
Garmin patří v cyklopočítačích mezi absolutní špičku. On tedy špička absolutní je, ale aby se na nás jiní moc nezlobili, že tu jsou také. Vypůjčil jsem si od domácího zastoupení cyklopočítač Edge Explore 2. Dvojka napovídá, že se jedná o druhou generaci tohoto přístroje. S jedničkou mám několikaleté osobní zkušenosti, protože ji na svých kolech vozím. Bylo tedy pro mě celkem snadné rozpoznat rozdíly. A ty jsou značné.
Velmi jednoduchá obsluha
Explore dvojka má především značně zjednodušenou obsluhu. Je opravdu velmi uživatelsky přívětivá. Dalo by se napsat, že až přátelská. Především se vám po spuštění přístroje objeví tzv. stručné doplňky. Pod tímto záhadným názvem není nic jiného, než že si navolíte předem funkce, které se zobrazí na home page (titulním displeji). Třeba výběr uložených tras, hledání pozice pro navigaci, počasí a podobně. Velmi příjemná záležitost. Nemusíte se kvůli každé blbosti, kterou chcete na začátku vidět, hrabat někde v hloubi menu. A především, protože se jedná o přístroj pro cyklistiku, v horní části máte ihned na výběr, jestli pojedete na silničním kole nebo horském, případně na trenažéru. To usnadní nastavení tehdy, když kola neustále střídáte. Zase nemusíte do menu.
Ale i další obsluha vás bude bavit. Vzpomínám na doby, kdy bývala menu tak složitá, že si člověk musel pomalu zapisovat, kde co najde, protože se to dalo dost často zapomenout. V tomto případě najdete vše opravdu ihned. Doslova bleskem. Jedním dotykem jste z titulního displeje v menu a dál je vše krásně jednoduše popsané. Baví mě třeba přenastavovat datové obrazovky, na kterých si navolíte to, co chcete vidět a v jaké velikosti písma. Je to třeba rychlost, průměrná rychlost, stopky, čas, stoupání a další desítky možných údajů. Je to v tomto případě tak triviální, že se to dá měnit i za jízdy. Samozřejmě se vší opatrností. A tak to je se vším ovládáním. Tady bych dal palec nahoru, co dosáhnu.
Navigace
Dovolím si přeskočit běžné záležitosti obvyklých měření, jako je rychlost, vzdálenost a podobně. Každému je jasné, že v Exploreru najde vše. Pojďme tedy rovnou k navigaci. Ta je, jak je u Garminu zvykem, velmi bohatá a funkční. Využívá buď více satelitních systémů, nebo si můžete přepnout jen na GPS a ušetříte tím samozřejmě energii. A dál si už můžete s navigací hrát, jak potřebujete. Buď si zadáte bod, kam se chcete dostat, nebo se můžete vrátit na start své jízdy. Po stejné trase, nebo co nejpříměji. Nebo si zvolíte okružní jízdu, kterou vám Explore podle vámi zadaných parametrů sám najde. Je samozřejmostí, že si do přístroje můžete stáhnout trasy vytvořené třeba v mobilním telefonu pomocí aplikace Garmin Connect. Tato aplikace je zdarma a zprostředkuje vám s Garminem blízký a podrobný kontakt. Všichni, kdo podobná zařízení mají, mají Connect nainstalovaný. Bez něj jste poloviční. S trasami si můžete dělat doslova, co chcete. Můžete je měnit, zkracovat. Přístroj vás také upozorní, pokud jste z trasy sjeli. Je také důležité se zmínit, že si ho můžete v menu nastavit pro pěší turistiku, motorku nebo auto. Říká se tomu trasování. Pro každou činnost má ta chytrá mašinka připravený správný algoritmus. A na konec této kapitolky je potřeba dodat, že na displeji se vám ukáže mapa v takové formě, která je daná pro vámi zvolenou aktivitu.
Climb Pro
Funkce, která vás bude opravdu bavit, se jmenuje Climb Pro. Pokud si předem připravíte trasu, tak před každým kopcem, a samozřejmě během něj, si můžete prohlédnout jeho graf strmosti stoupání. Jakmile vjedete do stoupání, obrazovka s grafem se vám okamžitě ukáže. Jednotlivá procenta stoupání jsou rozlišena krásně graficky, a vy si tak můžete lépe rozvrhnout síly, nebo raději rovnou umřít, až uvidíte, co vás ještě čeká. Tato funkce je opravdu skvělá. Někdy zábavná, někdy méně, podle toho, jak na to máte.
Bezpečnostní a sledovací funkce
Tak tyto funkce se stávají na takto sofistikovaných zařízeních standardem. V našem případě si můžeme vybrat ze čtyř funkcí. Je to funkce Assistante, která odešle na předvolené kontakty nouzovou zprávu. Samozřejmě zašle i souřadnice GPS. Druhou funkcí je detekce nehod. Zařízení v případě nehody zašle opět na předvolené kontakty alarmující zprávu, pokud třeba na kole upadnete. Funkce Live Track umožní třeba u vás doma sledovat, kde se právě nacházíte. Pozvete si pomocí e-mailu nebo sociální sítě ty, kteří vás mohou sledovat. Tady pozor, pokud pravidelně vyjíždíte místo vyjížďky za milenkou do hlubokého lesa, tuto službu opravdu nepoužívejte. Nebo budete mít doma smůlu. A poslední funkcí je Group Track. Ta vám umožní sledovat přímo na displeji vaše kamarády, se kterými jste třeba vyjel na vyjížďku, a oni vám ujíždějí. Můžete jim dokonce poslat textovou zprávu. Třeba, že máte defekt a nemáte pumpičku. Nebo jste se zasekl v hospodě a nemáte na útratu.
Trénink
Pokud jste náruživý sportovec a potřebujete základní údaje o tréninku, tak ty vám jsou také k dispozici. Explore lze nastavit i pro domácí trenažér. Aby bylo měření co nejpřesnější. Dokáže samozřejmě změřit nezbytné VO2Max. Nastavíte si na něm své zóny srdečního tepu a dostanete nějaké informace o regeneraci. Stanovíte si výkonnostní cíle a osobní rekordy. Pro trénink tedy máte základní funkce, ale ty jsou zcela dostačující pro zvyšování vaší výkonnosti. Pokud byste chtěli opravdu všemožné další údaje, kterým třeba ani nebudete rozumět, budete si muset pořídit lepší přístroj, který ale stojí jednou tolik.
Bezdrátové snímače
Garmin vyrábí spousty bezdrátových přístrojů, které lze s jeho přístroji spárovat. V případě tohoto přístroje si k němu můžete dokoupit hrudní snímač srdečního tepu, skvělé pedály s měřením výkonu Rally a Vector. Výborný je pro vaši bezpečnost radar Varia se signalizací auta, které se k vám zezadu blíží. Ten se dokonce vyrábí již s kamerou. Ale bez kamery je dostačující. Majitelé elektrokol s kompatibilním motorem určitě zaplesají, protože přístroj umí s elektrokolem komunikovat. Také je možné dokoupit si napájený držák na řídítka a jeho spojením se systémem elektrokola kabelem budete mít k dispozici pořád dost energie.
A co ještě umí?
Umí toho ještě mnoho. Je v něm například instalovaný alarm. Samozřejmě je potřeba brát na zřetel, že vám někdo může krást z kola i Garmina. Ale vy to na svém mobilu zjistíte a vystartujete za zlodějem a cestou se změníte v bojovníka MMA. Lze ho spárovat s chytrým trenažérem Tacx. Značka Tacx totiž patří pod Garmin. Dostanete také informaci, pokud se blíží ostrá zatáčka nebo rušná silnice. Abyste zpomalili, nebo se nepříjemné komunikaci vyhnuli. Zcela samozřejmě nechybí možnost číst si textové a podobné zprávy na displeji Garmina, které vám přijdou na mobil. Třeba zprávička: „Jarouši, za půl hodiny už bude na stole polívka“, je příjemná. Pokud tedy nejste dvě hodiny od domova. To vás bude čekat doma maximálně kyselý obličej a kastrůlek v ledničce.
Verdikt?
Ten je jasný. Garmin Edge Explore 2 je u Garminů střední třída cyklopočítače, který může používat jak začátečník, tak i profesionální cyklista. Znovu musím zopakovat jeho úžasnou ovladatelnost a jednoduchost. Má vynikající displej. Připevňuje se buď na představec, nebo pomocí držáku na řídítka. O možnosti napájecího držáku jsem se zmínil. Lze ho používat i při pěší turistice. I z toho důvodu na něm nalezneme otvor pro provlečení šňůrky na krk nebo poutka na zápěstí. O použití v autě jsem se také zmínil. Jistě vás zajímá, jak dlouho přístroj vydrží fungovat na jedno nabití. Podle manuálu je to se zapnutou GPS až 16 hodin. To je doba, která byla ještě před dvěma lety nepředstavitelná. V tomto Garminu věříme. Dostali jsme od domácího zastoupení i informaci, že delší výdrž baterie s každým dalším modelem těchto přístrojů je právě parametr, který se neustále zlepšuje. A je to parametr velmi důležitý. Ty doby, když jste měli baterku v cyklopočítači vycucnutou za dvě hoďky, jsou dávno pryč.
Zbývá cena. Oficiální je 7.490 Kč. Ale na internetu ho pořídíte i pod 7000 Kč. Jen pečlivě vybírejte, kde ho kupujete. Ta věcička něco stojí a bylo by dobré, abyste měli zajištěný servis nebo aby vám domů v krabičce nedorazilo jen nějaké kamenné závažíčko.
(kany)
Luxusně na defekt Pro opravy bezdušových plášťů dnes existuje celá řada aplikátorů na knoty, více či méně propracovaných s možností…
Thermo brašna Nexelo Donést si vychlazené pivo na pláž nebo lahvinku bílého na piknik v parku, to nám přijde tak nějak logické a pořízení…