Superlehké silniční brzdové čelisti se stávají určitou módou a tuningu chtiví, pokud možno movitější, zákazníci mají rozhodně z čeho vybírat, ať už budou preferovat karbon či dural. Bývá ale poměrně běžné, a to především u některých karbonových modelů, že vzhledem k nižší tuhosti konstrukce není brzdný výkon právě oslnivý. To ale určitě není případ brzd M5 Pro, které se svou příhradovou konstrukcí precizně vyfrézovanou ze slitiny 7075 patří naopak k těm absolutně nejtužším, a především dokonale funkčním.
Takže pokud přemýšlíte, že své čelisti Dura-Ace či Super Record nahradíte něčím netradičním, M5 Pro vám rozhodně nebudeme rozmlouvat. Přestože neobvyklý tvar nemusí na každého působit tak elegantně jako většina standardních modelů, v případě modré, červené nebo zlaté anodizace se jedná o vyloženě nepřehlédnutelný kousek. My jsme si do testu vybrali co nejdecentnější černou verzi, ať už ale zvolíte jakoukoli barvu, můžete si být jisti, že máte na kole jedny z nejlehčích brzd na trhu - jedna čelist, konkrétně zadní, totiž váží pouhých 75 gramů, takže v případě páru jste na necelých sto šedesáti gramech. Sice bez brzdových gumiček, ty jsou ale svou hmotností takřka zanedbatelné, zvlášť jedná-li se o porézní směs pro karbonovou brzdnou plochu ráfku.
Jen pro srovnání, pár čelistí Dura-Ace váží 297 gramů, Super Record 272 gramů a Sram Red 287 gramů. Sami tedy jistě uznáte, že M5 Pro patří mezi to vůbec nejlehčí. Pokud vám ale vrtá hlavou, proč působí tak širokým dojmem a svou příhradovou konstrukcí připomínají oblouk pražského železničního mostu, pak je na vině požadavek nekompromisní tuhosti. V tomto ohledu patří M5 Pro k tomu nejlepšímu a například konstrukce Campagnolo Skeleton je proti nim při silném stisku páky podle nás měkká jak žvýkačka.
Ze všeho výše zmíněného vyplývá, že kombinace nízká hmotnost/tuhost byla zvládnuta na jedničku. Ovšem stejně tak dobře konstruktéři zvládli naladit pákový poměr, a to bez berliček, jakou je třeba mechanický posilovač tvořený dalším přidaným ramínkem rozevírajícím od sebe hlavní čelisti. Právě podobným řešením si někteří výrobci u superlehkých čelistí pomáhají, M5 Pro ovšem nabídnou naprosto skvělý výkon a současně velmi dobrou dávkovatelnost brzdného účinku i při použití standardní dvojice ramen. Z našeho pohledu je výkon velmi podobný vrcholným modelům Shimano, takže nízká hmotnost rozhodně není ničím vykoupena. Vlastně tak trochu je, zaprvé poměrně pracným čištěním vnitřních prostor čelistí a zadruhé cenou, která v páru činí 10 600 korun. Pokud se ale poohlédneme po jiných, podobně lehkých tuningových brzdách, zjistíme, že cenovka je u všech plus minus podobná. Za jediné skutečné minus tak považujeme absenci „vyhazováku“ v případě, že chceme čelisti použít v kombinaci s jinými pákami než Campagnolo. Jinak se nám hodně líbila preciznost zpracování, zřetelná jak při seřizování špalků, tak třeba při dotahování lanka, které je jištěno dvojicí červíků – z každé strany jedním. Samozřejmostí jsou titanové šroubky či pružinka u seřizování předpětí lanka.
Budete-li se chtít podívat na nabídku barevných variant, tak brzdové čelisti M5 Pro najdete v portfoliu společnosti Airoo, která na náš trh podobné šperky dodává již tradičně.
(kad)
O AGangu Patriot, jenž se pro sezónu 2015 začlení pod křídla značky Author, bylo již napsáno mnoho. A veškeré recenze, které jsme za dobu…
Poslední generace modelu Mount Vision, postavená na „sadmadvacítkových“ kolech se 140mm zdvihem a využívající koncepčně jednoduchý, ovšem…