logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Technika
  • M5 pro gramhoniče

M5 pro gramhoniče

Superlehké silniční brzdové čelisti se stávají určitou módou a tuningu chtiví, pokud možno movitější, zákazníci mají rozhodně z čeho vybírat, ať už budou preferovat karbon či dural. Bývá ale poměrně běžné, a to především u některých karbonových modelů, že vzhledem k nižší tuhosti konstrukce není brzdný výkon právě oslnivý. To ale určitě není případ brzd M5 Pro, které se svou příhradovou konstrukcí precizně vyfrézovanou ze slitiny 7075 patří naopak k těm absolutně nejtužším, a především dokonale funkčním.

Takže pokud přemýšlíte, že své čelisti Dura-Ace či Super Record nahradíte něčím netradičním, M5 Pro vám rozhodně nebudeme rozmlouvat. Přestože neobvyklý tvar nemusí na každého působit tak elegantně jako většina standardních modelů, v případě modré, červené nebo zlaté anodizace se jedná o vyloženě nepřehlédnutelný kousek. My jsme si do testu vybrali co nejdecentnější černou verzi, ať už ale zvolíte jakoukoli barvu, můžete si být jisti, že máte na kole jedny z nejlehčích brzd na trhu - jedna čelist, konkrétně zadní, totiž váží pouhých 75 gramů, takže v případě páru jste na necelých sto šedesáti gramech. Sice bez brzdových gumiček, ty jsou ale svou hmotností takřka zanedbatelné, zvlášť jedná-li se o porézní směs pro karbonovou brzdnou plochu ráfku.

Jen pro srovnání, pár čelistí Dura-Ace váží 297 gramů, Super Record 272 gramů a Sram Red 287 gramů. Sami tedy jistě uznáte, že M5 Pro patří mezi to vůbec nejlehčí. Pokud vám ale vrtá hlavou, proč působí tak širokým dojmem a svou příhradovou konstrukcí připomínají oblouk pražského železničního mostu, pak je na vině požadavek nekompromisní tuhosti. V tomto ohledu patří M5 Pro k tomu nejlepšímu a například konstrukce Campagnolo Skeleton je proti nim při silném stisku páky podle nás měkká jak žvýkačka.

Ze všeho výše zmíněného vyplývá, že kombinace nízká hmotnost/tuhost byla zvládnuta na jedničku. Ovšem stejně tak dobře konstruktéři zvládli naladit pákový poměr, a to bez berliček, jakou je třeba mechanický posilovač tvořený dalším přidaným ramínkem rozevírajícím od sebe hlavní čelisti. Právě podobným řešením si někteří výrobci u superlehkých čelistí pomáhají, M5 Pro ovšem nabídnou naprosto skvělý výkon a současně velmi dobrou dávkovatelnost brzdného účinku i při použití standardní dvojice ramen. Z našeho pohledu je výkon velmi podobný vrcholným modelům Shimano, takže nízká hmotnost rozhodně není ničím vykoupena. Vlastně tak trochu je, zaprvé poměrně pracným čištěním vnitřních prostor čelistí a zadruhé cenou, která v páru činí 10 600 korun. Pokud se ale poohlédneme po jiných, podobně lehkých tuningových brzdách, zjistíme, že cenovka je u všech plus minus podobná. Za jediné skutečné minus tak považujeme absenci „vyhazováku“ v případě, že chceme čelisti použít v kombinaci s jinými pákami než Campagnolo. Jinak se nám hodně líbila preciznost zpracování, zřetelná jak při seřizování špalků, tak třeba při dotahování lanka, které je jištěno dvojicí červíků – z každé strany jedním. Samozřejmostí jsou titanové šroubky či pružinka u seřizování předpětí lanka.

Budete-li se chtít podívat na nabídku barevných variant, tak brzdové čelisti M5 Pro najdete v portfoliu společnosti Airoo, která na náš trh podobné šperky dodává již tradičně.

(kad)

DALŠÍ ČLÁNKY

Patriot trochu jinak

O AGangu Patriot, jenž se pro sezónu 2015 začlení pod křídla značky Author, bylo již napsáno mnoho. A veškeré recenze, které jsme za dobu…

  • Datum: 21. 01. 2015
  • Kategorie: Technika

Galerie, Marin Mount Vision XM 6

Poslední generace modelu Mount Vision, postavená na „sadmadvacítkových“ kolech se 140mm zdvihem a využívající koncepčně jednoduchý, ovšem…

  • Datum: 23. 01. 2015
  • Kategorie: Technika
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru