Patriot trochu jinak
O AGangu Patriot, jenž se pro sezónu 2015 začlení pod křídla značky Author, bylo již napsáno mnoho. A veškeré recenze, které jsme za dobu jeho existence stihli zaznamenat, včetně testu Cykloservisu, vyšly pro tento bike hodně pozitivně. Aby také ne, je to totiž vydařený „všeuměl“, který při zdvihu 140 milimetrů na obou osách nabídne jak dovednosti v hodně těžkém terénu včetně užití si bikeparků, tak současně „jezdivost“, pro danou zdvihovou kategorii ne právě typickou.
Spojení propracovaného systému DLP a kol prostředního průměru 27,5“ se zde povedlo na výbornou a tvrzení, že na tomtéž kole člověk zvládne jeden den zdolat sjezdovou trať a druhý den objet bikemaraton, není až tak nadnesené. Právě proto si tento bike nachází stále početnější skupinu spokojených uživatelů a čas od času se také stává obětí dalšího tuningu, třeba pro ještě další odlehčení či posunutí charakteristiky - ať už směrem k enduru, či naopak trailovému biku, v závislosti na preferencích. Naše kolo z lidu tentokrát není z těch, která by omráčila astronomickou pořizovací částkou, ale naopak se snaží nabídnout ideální poměr cena/výkon, který je ostatně pro patriot typický již v jeho sériové podobě. Bike na fotografiích patří Petru Vokolkovi, takže tuning à la Richey, Hayes a Sun Ringlé nemůže samozřejmě chybět.
Jako základ kola posloužil model Patriot ročníku 2014 ve velikosti L. My zde však nebudeme rozebírat jeho přesnou konstrukci a dovednosti, na to si můžete přečíst jeho test. Spíš se zaměříme na detaily, které se od sériového provedení liší. Rám ze slitiny 6061, jehož konstrukce by byla nezaměnitelná i v případě, že by jej někdo kompletně přelakoval, je osazen tlumičem Manitou Swinger s nepřehlédnutelnou expanzkou (sériově tlumič Rock Shox Monarch RT3), s chodem pístnice 57 mm a nadstandardní možností seřizování. Tlumiči vpředu sekunduje vidlice Manitou Mattoc Pro se 160mm zdvihem. Jedná se o model 2014, samozřejmě disponující pevnou osou, kónickým sloupkem, typickou vzadu umístěnou spojovací podkovou a velkým červeným M, ladícím s grafikou rámu. V té lze celkem snadno nalézt třeba i zakomponovanou mapu České republiky, tvořící barevný přechod mezi surovým povrchem duralu a matně černou. Každopádně právě vidlice s o dvacet milimetrů vyšším zdvihem oproti té sériové (původně Rock Shox Revelation RL) je hlavním stavebním kamenem, s jehož pomocí se majiteli podařilo ze svého kola dostat více naturelu pro tvrdší nasazení.
Zde by nebyla od věci krátká vsuvka, proč se Petr vlastně rozhodl pro AGang Patriot. „Po pár sezónách odjetých na čistokrevném déháčku jsem chtěl více najíždět kilometry nebo aspoň po ose dojet k DH trati. Takže jsem nejprve zkusil freeride, ale velká změna to nebyla – kombinace zdvihu a širokých hrubých plášťů při běžné jízdě ubírala sílu každým metrem. V roce 2013 jsem si proto, jako druhé kolo k déháčku, pořídil AGang Cult se 150mm zdvihem a ukázalo se, že je to naprosto ideální kombinace – DH na tratě s lanovkou a cult na všechno ostatní. Ten bike vydržel skoro všechno, dalo se na něm skočit téměř to samé jako na sjezďáku, a přitom i někam dojet. Když pak přišel na trh patriot, s jen o cenťák menším zdvihem, a naopak většími koly, hodně se mi líbil. Po nějakém tom tuningu, výměně vidlice, tlumiče a pár dalších dílů nemám, co bych mu vytknul“, uzavírá Petr své dojmy.
Ale už zpátky k osazení, které je z nemalé části o značce Ritchey, ale ještě důležitější jsou zde kola Sun Ringlé Charger Pro. Ta spolu s kevlarovými plášti Z-Max Shield WCS v šířce pouhopouhých 2,1“ značně snižují obvodovou hmotnost kol, která tak i v případě trail/endurové povahy zajistí solidní akceleraci, ne až tak vzdálenou maratonským strojům. Kola s vyšším profilem ráfků a především náboji s hvězdicovou přírubou a nepřehlédnutelnou červenou anodizací vypadají jednoduše skvostně.
Některé díly lze považovat za klasiku vyšší střední třídy, ať už jde o původní měnič a řazení Sram X.9, nebo kliky Sram S1400 se středovou osou Press Fit a jediným převodníkem RaceFace se čtyřiatřiceti zuby. Nepřehlédnutelný „zlatý“ řetěz KMC při dopadech ze skoků a ve sjezdech krotí napínák domácí provenience, a sice Shamman Graft, který nahradil sériově montovaný přesmykač. Naprosto zásadním komponentem jsou kotoučovky Hayes Prime Pro se 180mm kotouči Shimano Deore XT. Brzdovým pákám nemůže chybět charakteristický ovladač pro seřízení kroku a brzdného výkonu, pastvou pro oko jsou také celkem minimalistické dvoupístkové brzdiče. Z dalších dílů je neméně důležitá původní teleskopická sedlovka Rock Shox Reverb Stealth s dálkovým ovládáním z řídítek. Nepřehlédnutelné jsou zlatě anodizované pedály Answer Rove, krásně se doplňující nejen s řetězem, ale i s duralovými šroubky převodníků.
Představený patriot je příkladem či dokonce návodem, jak ještě doladit sériový trailbike, ale současně je jakýmsi „demo“ strojem ukazujícím některé novinky značky Ritchey. Díky označení Trail snad není nutné jejich určení rozpitvávat - všechny tyto díly jsou konstruovány s ohledem na o něco vyšší zatížení, než je běžné u standardní, na XC zaměřené řady WCS. Současně však mají dané komponenty stále disponovat nízkou hmotností a především tuhostí. Onou důležitou novinkou Ritchey je však číslo „35“ v dodatku názvu řídítek a představce Trail WCS. Diametr třicet pět milimetrů v případě středového průměru řídítek dovolí nejen zvýšit odolnost vůči krutu, ale především celkovou pevnost, s níž logicky souvisí životnost. Konstrukce představce, v našem případě 60 mm dlouhého, spoléhá na nový typ přední objímky C220, umožňující standardní montáž řídítek. Na nich pak najdeme skvělé gripy Lizzard Skins Bearclaw, které jsou bezkonkurenční z hlediska jistoty úchopu. Sestavu Ritchey Trail WCS uzavírá stejnojmenné sedlo, patřící mezi sportovně střiženými modely k těm nejpohodlnějším.
(kad)
Poslední generace modelu Mount Vision, postavená na „sadmadvacítkových“ kolech se 140mm zdvihem a využívající koncepčně jednoduchý, ovšem…
Kožené gripy či omotávky jsou určitou módní záležitostí a mnozí výrobci jimi vybavují luxusně pojatá cestovní kola, městské modely nebo…