Stále sílící obliba gravelů s sebou přináší nejen adekvátní obutí, ale i mnohé další doplňky. Dlouhodobě jsme otestovali sestavu plášťů Challenge Gravel Grinder v šířce 33 mm, „mlíka“ OKO Magic Milk Hi-Fibre sealant a insertu Tubolight Gravel. Právě možné defekty jsou totiž jedním ze strašáků „štěrkoletců“, kdy samotné kolo láká k rychlé jízdě cestou necestou, ovšem duše jsou z důvodu možného procvaknutí při vjetí na kámen vyloženě nežádoucí. Bezdušové systémy tak mají v kategorii gravelů minimálně stejné opodstatnění jako u klasických horských kol a testovaná sestava nám to potvrdila na sto procent.
Ve shodný okamžik se nám v redakci sešel gravel model Eddy Merckx a výše zmíněné pláště, inserty a 500ml balení tmelu Magic Milk Hi-Fibre od firmy OKO. Mimochodem, právě toto „mlíko“ vyzdvihují mnozí profesionální jezdci do nebes. Letos na něj přešla například sestava Scott/Sram a v několika testech právě Magic Milk Hi-Fibre porazil v naprosté většině ohledů své vyhlášené konkurenty.
Vezměme to ale pěkně popořadě, tedy od plášťů. Značka Challenge má ve své Tubeless řadě nejen čistě gravelový model Gravel Grinder, ale třeba také dvě závodní cyklokrosové gumy Grifo a Chicane v šířce 33 mm. Renomé značky Challenge odpovídá nejvyšší možná kvalita zpracování, ale především jízdní projev, s ideálním poměrem mezi trakcí, pohodlím a co nejnižší hmotností. Gravel Grinder TLR (tedy tubeless ready) už svým dezénem jasně naznačují, že požadavkem byla kombinace rychlosti, tedy velmi snadného odvalování, s co nejuniverzálnějším použitím. Vzorek vychází z cyklokrosové galusky legendární firmy Clement a vzdáleně připomíná původní koncept Ritchey Speedmax. V nabídce jsou šířky 33, 38 nebo 42 mm, kdy 33mm se vyrábí se světlým bokem, což byl ostatně také případ testovaného provedení, s doporučeným tlakem 2 až 3,7 baru. Je však třeba dodat, že v reálu pláště působí o dost širším dojmem, nežli udávaných 33 mm. Cena pláště je 1290 korun.
Dalším z dílů skládanky se stalo výše popsané „mlíko“ OKO Magic Milk Hi-Fibre sealant, což je stále určitá novinka, která si však za poměrně krátkou dobu vydobyla excelentní pozici na trhu. Tento tmel bez přídavku latexu používá Nino Schurter a mnoho dalších profesionálů ve všech cyklistických odvětvích. K hlavním devizám patří nejen fakt, že nezalepuje ventilky a pláště je následně snadné zevnitř vymýt vodou, ale tím nejdůležitějším je přídavek Micro Fiber částic, díky nimž dokáže zacelit díry, v extrémních případech až do nějakých pěti milimetrů, samozřejmě v závislosti na typu proříznutí a tloušťce běhounu pláště. Testy tuto schopnost skutečně potvrdily. Tmel je určen jak pro silniční pláště s provozním tlakem do 8,5 baru, tak i pro sjezd a tlak pod 1 bar – tedy zcela opačná spektra použití, kdy námi zkoušené gravelové nasazení bylo s tlakem okolo dvou a půl baru někde uprostřed. Toto „mlíko“ je kompatibilní s obsahem bombiček CO2 a je aktivní minimálně půl roku, spíše však déle, až okolo tři čtvrtě roku. Výrobce dále avizuje nejen okamžitou schopnost utěsnění průpichu, ale také velmi konstantní rozlití uvnitř pláště.
Třetím dílem naší skládanky se staly vložky Tubolight, konkrétně cyklokrosová verze se šířkou profilu 26 mm a s hmotností pouhých sedmnáct gramů (!!!). Tyto vložky dnes používá mnoho profesionálů preferujících nízkou hmotnost a vynikající odvalování, jak pro XC, tak pro DH/Enduro disciplíny. Jedním z posledních přírůstků je DH tým Commencal, který na posledním světovém poháru slavil hned dvě vítězství s vložkami Tubolight. Na základě porovnání s konkurencí by se mělo jednat o nejlehčí a nejlépe se odvalující inserty s tím, že v nabídce najdeme rozměry: S (32 mm), dále velikost M (42 mm) nebo L (52 mm), to vše pro průměr 29“. Verze s označením Plus (61 mm) je určena pro 650b nebo pro e-biky, nechybí ale ani testovaná cyklokrosová verze profilu 26 mm. A jakou zde má tato vložka funkci? Pokud jste někdy přišli do styku s automobilovými pneumatikami typu „run flat“, kterými jsou nejčastěji vybavovány třeba vozy BMW, tak dost možná víte, o čem je řeč. Za prvé tyto inserty dovolují opatrnou jízdu na zcela prázdném plášti, hlavní výhody jsou však trochu jinde – celkově se totiž s použitím insertů zlepšuje stabilita plášťů v zatáčkách, zvlášť při použití hodně nízkého provozního tlaku. Současně jde o ochranu ráfku samotného, kdy sice bezdušový systém a těsnící roztok předcházejí defektu způsobenému klasickým cvaknutím duše, ale při nájezdu na větší kámen či kořen by náraz schytal právě ráfek a v extrémním případě by mohlo hrozit také poškození bočnice pláště. Tomu podobné vložky dokáží z velké části zabránit a o to více je ocení třeba majitelé luxusních kol s karbonovými ráfky. Cena 1690 korun za dvojici vložek Tubolight není sice lidová, ale vzhledem k jízdnímu projevu bychom se jejich instalaci vůbec nebránili.
Challenge + OKO + Tubolight v praxi
Pláště Challenge patří mezi naše oblíbence a také model Gravel Grinder LTR se předvedl v nejlepším možném světle. Velmi tenké bočnice a celkově poddajná konstrukce jsou zárukou komfortu jízdy a především zcela luxusní adheze – samozřejmě vztaženo k modelům s podobně rychlým vzorkem. Současně hustota TPI zajistí nejen adekvátní životnost, ale hlavně velmi přesné usazení v ráfku, kdy jsme ani při vyšším tlaku nezaznamenali tendence k jakékoli okem znatelné házivosti. Životností patří Gravel Grinder TLR podle našeho názoru k lepšímu průměru své třídy, což je vzhledem k adhezním vlastnostem použité směsi rozhodně velmi dobrý výsledek.
Instalace insertu Tubolight i těsnicího roztoku proběhla zcela bez problémů, utěsněný ventilek byl samozřejmě součástí kitu. Vložky v pláštích pocitově působily o něco tenčím dojmem a stálo by za zvážení, zda raději nepoužít více „gravelovou“ velikost S s 32mm profilem. Pěnovina byla příjemně poddajná, ale ne příliš – přece jen je zde požadavek navýšení stability pláště, který by přílišná měkkost směsi nereflektovala. My jsme se provozním tlakem nejčastěji pohybovali v rozmezí 2,5 až 3 bary, což se pro gravelové pláště s výše popsaným tubeless systémem ukázalo jako naprosté optimum. Pouze při převážně silničním tréninku jsme se drželi u horního maxima pěti barů (75 psi).
Pláště se předvedly na výbornou a totéž lze napsat o setu jako takovém. Většinu případných menších průpichů jezdec vůbec nezaregistruje, takže jsme se na ně museli o to více soustředit. Během více jak tří set kilometrů, vedených minimálně ze dvou třetin mimo asfalt, jsme si všimli pouze dvou menších průpichů, kdy svrchu pláště bylo patrné místo, kudy těsnicí roztok velmi jemně pronikl na povrch. Ovšem bez jakékoli ztráty původního provozního tlaku, sluší se dodat! A jelikož se s testovanými produkty občas příliš nemazlíme, byli jsme zvědaví, jak si Challenge s popsanou bezdušovou sestavou poradí s drsným propíchnutím pomocí šídla. To vyžadovalo nejen použití značné síly k průpichu, ale hlavně nulové slitování s plášti samotnými, což si vzhledem k jejich ceně vynutilo určité překonání psychického bloku. Šídlo s průměrem ostrého hrotu okolo dvou a půl milimetru udělalo své – následovalo krátké silné zasyčení a velmi rychlé natlačení těsnicího roztoku do otvoru. Pár bublinek, lehké vytlačení roztoku otvorem ven z pláště, slabší jemné a pozvolna utichající syčení. Aniž bychom museli kolem jakkoli otáčet, abychom „mlíko“ nahnali do postiženého místa. Takže roztok s Micro Fiber částicemi skutečně zafungoval na výbornou – prakticky okamžitě zacelil otvor, a to opět bez znatelné ztráty tlaku. Tedy přesněji s menší ztrátou, ale jen těžko přesně změřitelnou.
Inserty Tubolight pak svou přítomnost obhájí nejen při jízdě terénem, ale především v okamžiku defektu. Takže jsme byli velmi zvědaví, jestli skutečně umožní jízdu na zcela prázdném plášti. Realita je taková, že pomalejší jízda po asfaltu byla skutečně možná, aniž bychom měli pocit, že v daný okamžik nenávratně likvidujeme bočnice plášťů či ráfek. Samozřejmě zůstává otázkou, nakolik při takové jízdě poškodíme samotné inserty, ale to už je věc jiná. Každopádně námi zkoušená gravelová bezdušová sestava se ukázala v tom nejlepším možném světle, takže výsledek testu: za jedna! Jednotlivé dílce skládanky se navzájem skvěle doplňovaly.
(kad)
Když jsem vybíral z nabídky dovozce provedení speciálního vosku na řetězy, volba padla na růžové. Tušit, že se díky tomu stane praktický…
Už stačí jen nasadit přilbu a zapnout aplikaci na smartphonu, abychom mohli za jízdy telefonovat, hovořit přes vysílačku, signalizovat…