Francouzský Look je vyhlášený svými inovacemi ve světě nášlapných pedálů – byl to ostatně právě on, kdo do světa silniční cyklistiky přinesl první skutečně funkční a bezpečný nášlapný systém. Evoluce jeho technologií vyústila před lety v řadu Kéo, jež se následně pochlubila rovněž přídomkem Blade a použitím karbonového plátu určujícího vypínací sílu. Aktuální řada pedálů Look Kéo je každopádně na samé špičce nejen z hlediska velice nízké hmotnosti, ale i v dalších kritériích, mezi něž patří třeba rozměry styčné plochy, z velké části určující kvalitu přenosu síly.
Na následujících řádcích si představíme silniční pedály Kéo 2 Max Blade, tedy novinku kolekce 2015, jež působí velice minimalisticky, a současně jsou parametry určující kvalitu přenosu energie z tretry na kliku plně srovnatelné s podstatně mohutnějšími konkurenčními modely. Jinými slovy - jen málokdo dokáže v podobně minimalistickém provedení a s takto příznivou hmotností (váha páru pedálů bez kufrů je 240 gramů) nabídnout natolik přesvědčivou stabilitu tretry vůči pedálu. V neposlední řadě byl důležitým požadavkem při vývoji pedálů Kéo 2 Max Blade co nejnižší odpor vzduchu, zajištěný jejich optimálním profilem. Představené pedály však nejsou špičkou ledovce, naopak mají být modelem, který učiní technologii Blade dostupnou podstatně širšímu okruhu uživatelů, než tomu bylo doposud. Běžným jezdcům z řad amatérských závodníků je uzpůsobena rovněž měkčí karbonová planžeta zajišťující o něco snazší vypínání a současně i našlápnutí menší silou. Cena pedálů 2690 korun je skutečně více než jen konkurenceschopná a adaptace technologie Blade na cenově dostupnější řady je jednoznačně správná.
Svým minimalistickým tvarem jsou představené pedály v podstatě totožné s nejlepšími modely řady. Kompaktní rozměry kompozitového těla (vstřikovaný kompozit s příměsí skleněných vláken) jsou ostatně pro řadu Kéo typické od jejího počátku. Podobně titěrně působí i kompozitová zarážka nebo třeba dosedací část tvořená plátem z nerezového plechu. Celková plocha platformy 400 mm² a její šířka 60 mm jsou vzhledem k rozměrům pedálu skutečně vynikající a přenos energie z tretry na osu pedálu je perfektní, stejně jako boční i torzní stabilita tretry. Maximální redukce se dotkla vzdálenosti chodidlo/osa pedálu, což je opět další z aspektů pro optimalizaci přenosu síly. Samotná osa je pak velmi čistě zasazena do tvaru pedálu. Její dotahování do kliky se provádí pomocí 8mm imbusového klíče, na opačné straně najdeme záslepky zakrývající vnější přístup k ložiskům. Ta jsou tvořena kombinací klasického kuličkového ložiska na vnější straně osy a jehličkového blíže ke klice.
Použití tvarované karbonové planžety namísto standardní pružiny je charakteristickým znakem modelů řady Blade. Námi zkoušené pedály disponovaly planžetami s označením číslicí 8, v nabídce je ovšem i tatáž verze s tužšími planžetami označenými dvanáctkou. Absence možnosti seřízení předpětí planžet pak rozhodně není jakýmkoli nedostatkem. Se standardní tvrdostí „8“ jsme byli maximálně spokojeni – nabídla jak ideální upínací sílu, tak i dostatečně snadné našlápnutí i uvolnění zarážky z pedálu. Okamžik uvolnění je navíc doprovázen jasně zřetelným cvaknutím a i pocitově je uživatel přesně informován o tom, kdy je zarážka pedálu ještě zajištěna, a kdy už ne. Právě tato vlastnost je pro pedály Look typická od úplných začátků – uživatelská přívětivost je zkrátka na vysoké úrovni. To ostatně platí také o samotných zarážkách, jež se stále podobají těm prapůvodním, jsou však o něco zmenšeny, a hlavně v jejich přední i zadní partii přibyla plocha z měkčeného plastu usnadňující chůzi. Stejně tak montáž zarážek je velmi jednoduchá – v poměrně velkém rozsahu je možný jejich pohyb všemi směry a samotné šroubky jsou vybaveny osazením pro klasický plochý šroubovák i pro imbus.
Náš test pedálů Kéo 2 Max Blade tedy odhalil maximální uživatelskou přívětivost, jak je na tom ale životnost? S pedály jsme najezdili „pouhopouhou“ tisícovku kilometrů, což je samozřejmě málo na to, abychom mohli hodnotit. Udané kilometry však na pedálech nezanechaly prakticky žádné stopy – téměř jsme je po vyčištění mohli vrátit zpět do krabičky a vydávat je za nové. Stejně tak utěsnění ložisek vypadá skutečně důvěryhodně, takže za Cykloservis tuto nejekonomičtější verzi řady Blade určitě doporučíme.
(kad)
Současný trend pevných rychloupínacích os příliš nenahrává nějakému barevnému či tvarovému tuningu, protože většina provedení je spíše…
I když se může zdát, že klasickým rámovým brašničkám odzvonilo a nadvláda podsedlových modelů je stoprocentní, není tomu úplně tak.…