Francouzský Look neustále posouvá pojem integrace do nových sfér. Důkazem je jedna z jeho nejdůležitějších novinek nazvaná 795 Aerolight, tedy silniční topmodel kolekce 2015. Z hlediska designu je každá jeho část doslova k pomazlení, neméně spokojeno však bude také oko estéta či gramhoniče. Jedná se o ještě ultimativnější variaci na téma 695 Aerolight, představené v loňském roce, a jak výrobce uvádí, novinka je výsledkem desetiletého vývoje. Vývoje, který se zaměřil na aerodynamiku - právě v profilech jednotlivých rámových partií je největší rozdíl v přímé konfrontaci s typem 695. S tím souvisí také konstrukce představce AeroStem, čistě zasazeného do tvaru rámu. Mimochodem, Look v souvislosti s modelem 795 přihlásil celkem devět patentů!
Pokud shrneme všechny prvky rámu související s pojmem integrace, nepřehlédnutelná je nová, výrazně odlehčená sedlovka E-Post (s baterií elektronického řazení Di2 ve svých útrobách), dále jednodílné karbonové kliky ZED 2, výše zmíněný představec AeroStem nebo brzdy, z nichž zadní je umístěná pod středovým pouzdrem a přední je zasazena do ramen vidlice. Konstrukce brzd je však volitelnou záležitostí, a kdo upřednostní klasiku, může sáhnout po modelu 795 Light.
Rám spoléhá na značný sloping, jejž si vynutilo optické napojení představce na horní trubku. Celokarbonová konstrukce kombinuje dvojici různých vláken, pro dosažení optimálního poměru tuhosti, schopnosti pohlcovat otřesy a v neposlední řadě nízké hmotnosti. Ta se u kompletní sestavy, zahrnující 320 gramů vážící vidlici HSC 8, kliky ZED 2, sedlovku, představec a brzdové čelisti, vyšplhala na pouhých 2400 gramů u velikosti S. Po rozpočítání na jednotlivé komponenty bude výsledkem velmi nízká hmotnost každého z nich. Přesto zde konstruktéři nechtěli jít cestou zbytečné gramové redukce, jež by byla stejně kvůli limitům UCI ve finále zbytečná. Jejich primárním požadavkem bylo výrazné zlepšení aerodynamiky při zachování hmotnostních parametrů výchozího typu 695 Aerolight.
Mezi nepřehlédnutelné detaily patří například minimalistické, silně zploštělé sedlové vzpěry zadní stavby, jež jsou v kontrastu s poměrně vysokým a celkově mohutně působícím profilem řetězových vzpěr. U sedlové trubky najdeme průřez kapky, a to po celé její délce, pouze s vybráním na zadní kolo. Nemůže chybět pro Look typický prvek, kterým je sestava elastomerových podložek mezi integrovanou sedlovkou s jednodušším systémem montáže a jejím zámkem (určeným pro klasické i monolink ližiny sedla). Zde dochází k pohlcování otřesů a navíc i výšková variabilita konstrukčně atypického zámku je nadstandardní. A pokud zámek vyjmeme z útrob sedlovky, vysuneme s ním také akumulátor řazení Di2, takže i umístění baterie zde zapadá do konceptu zvaného integrace. Ten však dále rozvíjí ještě představec – s téměř identickým řešením jsme se již v uplynulých letech setkali u jiných modelů značky. Zrcadlově otočná konstrukce představce umožňuje výškovou variabilitu řídítek a plynulost napojení mezi představcem a horní trubkou je doladěna přechodovým gumovým insertem. Za ním se nachází vyjímatelný držák centrální řídící jednotky (interface), jež je uchycena k jeho karbonové krytce. Už jsme zmínili slovo integrace?
O klikách ZED 2 již byly popsány stohy papíru, jejich jednodílná konstrukce s osou a nasunutá ložiska obřího průměru jsou stejně unikátní jako nízká hmotnost sestavy 320 gramů. Podobně nevšední je přední brzda, která je jakýmsi minimalistickým V-brake provedením, a to se zdvojenou konstrukcí obou ramen – skládající se ze samotné brzdy a jejího aerodynamického zakrytování. Unikátní jsou třeba také „vyhazováky“ zasazené do bovdenů pod řídítky. Veškerá kabeláž je logicky vedena vnitřkem, a to se vstupem do rámu těsně pod představcem.
S celkovou hmotností 6,5 kilogramu bude kolo po doplnění pedálů, v našem případě Look Keo Blade, přesně na limitu UCI. A to prosím se sadou Shimano Ultegra Di2! S mechanickou durou by se tedy dostalo ještě výrazně níže. Na druhou stranu, kola výrobce použil opravdu špičková, takže dražší a lehčí sadou by se jízdní vlastnosti již o moc nezměnily.
Ke geometrii testovaného kola nelze mít připomínku, čistokrevný závodní projev už k looku po léta patří. Reakce na změny směru jsou bleskurychlé a pokládání do zatáček přímo návykové. Určitou živost pak zklidňuje o něco delší, v našem případě 130mm představec. Ten sice pocit stability při jízdě rovně navyšuje, ale pořád není všespasitelný pro případ, že by nebyl majitel tohoto modelu dostatečně zkušený. Na živost kola je zkrátka nutné se při jízdě více soustředit.
Nabízený posed, byť závodně orientovaný, není vyloženě natažený, komfort jezdce tedy nešel stranou, což ještě podtrhuje schopnost rámu pohlcovat otřesy. Na to, že se jedná o model konstruovaný s ohledem na co nejlepší obtékání vzduchu, je nabídka komfortu až nečekaně štědrá, a mezi čistokrevnými závoďáky jen stěží nalezneme pohodlnější kolo. Svůj díl na tom mají rovněž značně odsazená ramena přední vidlice, a především sestava podsedlového zámku, ližin sedla a útlých sedlových vzpěr. Ta je v tomto směru naprosto dokonalá.
Akcelerace je hodně ovlivněna velmi lehkými koly Mavic Cosmic Carbone ve špičkovém celokarbonovém provedení Ultimate. Zrychlení je ukázkové, přestože u rámu miska vah o něco více nadržuje jízdnímu komfortu nežli celkové torzní tuhosti při silovém záběru. Jako spíš průměrná se ukázala tuhost předku, konkrétně spoje představce s řídítky. I to ale může být náš, čistě subjektivní dojem, neboť závodníci stáje Cofidis a dalších týmů používají identický představec již druhou sezónu.
Z hlediska použitých komponentů bylo vše naprosto bezchybné, a to dokonce i brzdný výkon, zajištěný mimo jiné žlutou směsí špalků. Stejně tak k elektrické ultegře nelze mít připomínky, z hlediska čistoty funkce určitě.
Pokud vás nový topmodel od Looku zaujal, tak si na rámový set připravte částku v rozmezí 103 900 až 144 900 korun. Za exkluzivitu se zkrátka platí a vy můžete své peníze „integrovat“ do skutečně špičkového vybavení.
Rám: 795 Aerolight
Vidlice: HSC 8 Aero
Kliky: ZED 2 50/34
Brzdy: Integr. Look, Dura-Ace
Řazení: Shimano Ultegra Di2
Přehazovačka: Shimano Ultegra Di2
Přesmykač: Shimano Ultegra Di2
Kola: Mavic Cosmic Carbone Ultimate
Kazeta: Shimano Ultegra 11-25 (11)
Pláště: Mavic Yksion Pro SSC 23
Řídítka: 3T Ergonova Team
Představec: Look AeroStem
Sedlovka: Look E-Post 2
Sedlo: Selle Italia SLR Monolink
Hmotnost: 6,5 kg (vel. M)
Cena: 203 900 Kč
Rámový set: 144 900 Kč
Domácí Maxbike je díky možnosti nakonfigurovat si komponentové osazení každého kola značkou s nejvariabilnější nabídkou. Standardní kolekce…
Ne vždy se poštěstí, že devětadvacítikový full nabídne jezdci maximálně zábavné svezení, dostatečnou porci výkonu a posed, který vám padne…