logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Technika
  • Lock Out

Lock Out

thumb_66x80_head.jpg(2506KB)V dnešní době si už přední odpružení bez takové vymoženosti, jakou je uzavření nedokážeme představit. Revoluční období, kdy se vidlice s tímto systémem považovaly za vzácný jev a jakýsi pokus, o kterém se spekulovalo, zda se uchytí, je pryč. Každý větší výrobce, který chce mluvit do vývoje předního odpružení, musí mít v nabídce alespoň jeden model s možností uzavření. Modifikací je několik. Někteří se přiklánějí k celkovému zmrazení chodu vidlice jednoduchým pruží – nepruží, jiní přistupují k věci třeba tak, že nabízejí uzavření částečné. Největšími producenty předního odpružení zůstávají tři giganti, kteří každý rok vychrlí velký počet modelů včetně uzavírání a jiného nadstandardního vybavení. Kdo se rozhodne pro vidlici s uzavíracím mechanizmem zdvihu, měl by zvážit několik aspektů. Každá vidlice, která je opatřena uzavíráním, je o nějaký ten gram těžší, takže když si na něj jednou zvyknete, už nenajdete cestu zpět k lehčí verzi, a v neposlední řadě je uzavírání většinou prioritou vyšších modelů a tím i vyšších cen. Trend minulé sezony jasně prokázal, že bez uzavírání jste nemožní a pokud chcete nějak vypadat, musíte ho prostě mít.



Manitou a její Lock Out



Komponent původně vyvinutý pro XC jezdce, testovaný v seriálu závodů Světového poháru a na Olympijských hrách v Sydney. Lock Out je uzávěr kompresního tlumiče, který při pouhém otočení páčky na vrcholu pravé nohy vidlice eliminuje nežádoucí houpání při jízdě do kopce. Výrobce vidlic Manitou byl podle dostupných informací prvním výrobcem, který přišel se sériemi systémů uzavření vidlic přímo během jízdy. Zjednodušeně řečeno, u vidlic Manitou se zavíráním nalezneme v jedné noze pružinu, v druhé pak tlumič s dvěma písty. Ty se pohybují nezávisle na sobě, což dovoluje regulovat stlačení i odskok nezávisle. V prostoru mezi písty i nahoře se nachází olej, nad nímž je vzduch. Ten zajišťuje v případě zahřátí únikový prostor pro jeho expanzi, což zaručí, že teplota nemá vliv na tlumení. Samotné zavírání je v podobě kitu, který nahrazuje horní kompresní píst. To je příčinou toho, že systémem uzavření již nelze regulovat tlumení odskoku zvnějšku vidlice, ale pouze po odšroubování uzavírací páčky. Sama páčka uzavírá protékající olej, který se nemůže dostat nahoru a vidlice se uzavírá. Lock Out se dá zakoupit i samostatně, a to za 2990 korun. Je možné jej namontovat na vidlice Black, Skareb a Axel. Nezapomnělo se ani na bezpečnostní prvek, kdy uzavření je ponecháno a dojde k nárazu. V tom případě se uzavření automaticky vypne.



Rock Shox



Funkce je velmi podobná systému od Manitou. Rozdíl tvoří například funkce spodního pístu, který tlumí stlačení i odskok. Píst horní obsluhuje kompresi a blokaci vidlice. Indipendent float piston má za úkol oddělit vzduch od oleje. Jeho přitlačení pružinkou zaručuje volnou expanzi při zvýšení teploty. Důležitý je fakt, že zde nedochází, na rozdíl od Hydracoilu, k míšení oleje se vzduchem. Blokací vidlice zajistí horní píst, který se uzavře před průtokem oleje. Vidlice je připravena zvládnout velký náraz i v uzavřeném stavu, kdy se odblokuje a nehrozí její poškození. V roce 2003 máte navíc možnost zakoupit u vybraných modelů externí zavírání páčkou, které se ovládá přímo z řídítek.



Marzocchi



Tyto vidlice zcela vybočují z trendu ostatních systémů uzavírání. Jedná se o princip, kdy je vidlice po stlačení doslova ponechána v dosažené poloze a nevrátí se zpět nahoru. Myšleno je v první řadě na výjezdy, kdy se může stát bike s vysokým zdvihem neovladatelný. Tento systém je nazýván ECC. Tryska tlumení zpětného kroku se uzavře a vidlice zůstává po zmáčknutí stlačena. Tím se značně sníží poloha řídítek a kolo je připraveno k výjezdu. Po splnění funkce je jednoduchý návrat ponechán na otočení páčky, po kterém se vidlice vrací do původního režimu. Novinkou je nastavení s pěti pozicemi, které funguje v režimech od zcela otevřené trysky až po její uzavření. Druhý systém s názvem ETA je vlastně systém ECC s přidanými 30 mm zdvihu v podobě pružinky. Vidlice při snížení vykazuje schopnost fungovat a akceptovat rázy.



Cannondale



Pokud mluvíme o průkopnících uzavíracích vidlic, je Cannondale adeptem číslo jedna. Výhodou Head Shoku je jeho lehké ovládání přímo z vrcholu představce. Velký otočný mechanizmus lehce reguluje útlum. Jedním z režimů je i úplné uzavření. Cannondale navíc ukázal, že je napřed, a předvedl před dvěma lety novinku v podobě elektronického uzavírání ELO na Lefty. Malý motorek s baterií tak řeší uzavírání za vás. Přímo z řídítek v dosahu prstů je umístěn spínač blokace. Opět je hnacím systémem uzavření průtoku oleje. Jako bonus slouží snadná vizuální kontrola nad stavem, ve kterém se vaše vidlice právě nachází.



Fox



Další vidlice, které se pomalu uchycují na našem trhu. Jejich zavírání pracuje obdobně jako Manitou, nebo Rock Shox, kdy otočením mechanizmu na noze vidlice regulujete přívod oleje. Jeho úplným uzavřením se vidlice uzavře, naopak otevření průtoku umožní její funkci.

text: Tereza

Foto archiv, Honza a Terka

thumb_53x80_rock.jpg(1960KB)(KB)thumb_80x56_marz.jpg(1569KB)
DALŠÍ ČLÁNKY

Kolo z lidu - stavíte si sami

Honza, který je majitelem našeho kola z lidu využívá jeho služeb ke každodenní cestě do práce. Nemá to nejblíže a tak bylo jasné, že si…

  • Datum: 05. 03. 2003
  • Kategorie: Technika

CENTRUM RACE BIKE

Nové zákaznické centrum pro značku Race Bike bylo otevřeno v Praze na Spořilově. V prodejně nabízí rámy RB, setové sady RB vybavené tlumiči…

  • Datum: 08. 03. 2003
  • Kategorie: Technika
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru