Turistická sezona se blíží, tak proč neotestovat něco na dovolenou, tedy skládačky? Projeli jsme hned dvě od slovenského výrobce Mayo, a to s motorem a třírychlostním nábojem a bez motoru s klasickým sedmikolečkem.
Základem obou skládaček je duralový rám s jednoduchým spojovacím mechanismem v polovině hlavní trubky. Duralové táhlo s háčkem se jednoduše zajistí za výstupek na jedné polovině rámu a dotlačí k druhé polovině. Proti nechtěnému uvolnění se ještě shora zajistí plastovým krytem, který zabrání vyklopení táhla ven. Díky výšce profilu a tuhosti čepu jsme nepozorovali žádnou provozní vůli, naopak stlačit obě poloviny rámu k sobě vyžadovalo trochu zručnosti a síly. Průchozí sedlová trubka umožní zasunout sedlovku s extrémní délkou až k zemi, takže složené kolo se o ni opírá. Vysunout lze sedlo až 84 cm od pedálu v dolní úvrati, což je standard pro jezdce s výškou 170 cm, vyšší už má nohy pokrčené, ale i se sto devadesáti centimetry se dá na kole docela pohodlně jet.
Nejpropracovanější je mechanismus představce a řídítek, který je ze dvou částí. Hi-Ten vidlice je zakončena spodním dílem duralového sloupku atypického představce, který je zajištěn podobně jako standardní představec. Na tento díl navazuje čep, díky němuž lze horní díl představce sklopit a zajistit táhlem rychloupínáku. To je třeba při sklápění vytlačit do boku, aby se představec sklopil dolů, samovolné sklápění nehrozí, protože jen povolený upínák to nedovolí. Druhý díl představce se vysunuje z hlavní části a opět se zajistí upínákem. Tím lze regulovat už samotnou výšku 52 cm širokých řídítek. Poslední specifický díl jsou sklápěcí pedály, které mají dvojici pojistek, po jejichž stlačení lze pedál jednoduše sklopit dolů.
Sestavení kola bylo otázkou minuty, vše je naprosto jednoduché a při troše cviku to zvládne i zástupkyně něžného pohlaví. V našem srovnání jsme vyrazili s oběma modely zároveň. Třírychlostní e-Phoenix se zadním nábojem Shimano Nexus s protišlapací brzdou byl vybaven předním 24V motorem s výkonem 250 W a možností pomoci při rozjezdu aktivací tlačítka na ovládacím panelu. Nemožnost pomoci si při rozjezdu protočením klik dozadu a nastavením pohodlné záběrové pozice nás zprvu trochu mátla proti klasickému provedení. Asistent rozjezdu a aktivace motoru otočením klik ale toto částečně eliminovaly. Pak už to bylo hlavně o zvyku netlačit kliky při jízdě bez šlapání dozadu, abychom nezačali brzdit. Účinnost bubnové brzdy byla okamžitá a hodně výrazná. Lehké tápání levou rukou na řídítkách po páčce přední brzdy po chvilce přešlo a na páčku na pravé straně jsme si zvykli.
Výkon motoru v kombinaci s malými dvacítkovými koly nabídl hodně zajímavý zážitek. Rychlá jízda se vzpřímeným posedem a s výrazněji pokrčenýma nohama byla zábavná a jezdec si musí chvilku zvykat, než malé kolo dostane do ruky. S plně nabitou baterií jsme s tímto systémem najeli zhruba třicet kilometrů na maximální účinnost. Trojice převodů v kombinaci s motorem plně dostačovala, při jízdě bez motoru jsme měli občas pocit, že bychom potřebovali navíc dva mezipřevody a jeden ještě lehčí. Hmotnost baterie a motoru totiž při šlapání „za svoje“ byly znát a do stoupání to nebylo moc ideální. S motorem je to ovšem naprosto jiná káva, tam nemáme jedinou výtku.
Verze bez motoru byla naprosto shodná na pozici kol a rámu, ovšem vzadu jsme mohli volit mezi sedmi pastorky, samozřejmě s volnoběhem. Klasická „véčka“ i na malých kolech brzdila spolehlivě a jízda byla mnohem přirozenější než na vícerychlostním náboji. Sedm převodů v kombinaci s velkým převodníkem s osmačtyřiceti zuby bylo více než dost pro jízdu po rovině a do mírnějších stoupání. Hlavní rozdíl byl ovšem v celkové hmotnosti, protože jednodušší verze jela díky tomu naprosto lehce a svižně, navíc nebyl znát hmotnostní účinek baterie vzadu při výkyvu do stran. Zvolené převody vyhovovaly mnohem více než výrazný odstup trojice převodů náboje Nexus.
Celkové ovládání obou kol bylo hodně podobné. Ať už při průjezdu zatáčkou, kde je nízké těžiště velkým plusem nebo ve vyšší rychlosti, kdy jsou malá kola přece jen méně stabilní. V rychlostech do třiceti kilometrů ale není co řešit, tam má jezdec kolo dokonale pod kontrolou. Jediné omezení představuje horší povrch nebo polní cesta, kde malý průměr kol nenabídne komfortní přejezd nerovností a jezdec je hodně „vyhrkaný“. To je ale obecně problém všech dvacítek. Samozřejmě v tomto případě nelze hovořit o nějakém sportovním pojetí jízdy, jde hlavně o jednoduchý přesun po městě nebo na kratší vzdálenosti v turistických destinacích. My jsme najeli zmiňovanou třicítku téměř na jeden zátah celkem snadno, ovšem byl to jen mírně zvlněný terén a rychlost byla spíše výletní. Výhodou bylo snadné rozložení kol pro přepravu autem, ve složeném stavu to představovalo „balíček“ s rozměry 78x66x30 cm. To lze pohodlně vozit s sebou i ve vlaku při cestách do práce, navíc bezmotorová verze váží 13,5 kg, takže lze kolo i přenášet za výztuhu před sedlovou trubkou, která slouží jako rukojeť.
Na výlet
Skládačky jsou velice praktické na dovolenou nebo výlet, případně dojíždění na kratší vzdálenost v kombinaci s vlakem. Na turistické či sportovní pojetí už to rozhodně není, tedy u verze bez motoru. Elektropohon pak nabídl díky dojezdu možnost jezdit rychle a dál, jako na krosovém kole a jediným omezením tak byl průměr kol, vyčleňující tento stroj spíše na asfalt a hladší povrch.
Rám: Al 6061
Vidlice: Hi-Ten
Kliky: Prowheel, 48 zubů
Brzdy: Nexus / Saccon V brake
Řazení: Nexus 3 sp.
Ráfky: M.A.T.E.
Náboje: Nexus / 250W motor
Pláště: Rubena Walrus 20x1,75“
Hmotnost: 23,5 kg
Cena: 23 199 Kč
Rám: Al 6061
Vidlice: Hi-Ten
Kliky: Prowheel, 48 zubů
Brzdy: Saccon V brake
Řazení: Shimano RS-35
Přehazovačka: Shimano Altus
Pastorky: Shimano MFTZ 21, 14-28/7
Ráfky: M.A.T.E.
Náboje: JoyTech
Pláště: Rubena Walrus 20x1,75“
Hmotnost: 13,5 kg
Cena: 8 799 Kč
Honza Galla je člověk spojený nerozlučně s elektrokoly a při každém veletrhu jej můžete vidět na stánku firmy Azub, kde vysvětluje, radí,…
Nový model elektrokola pro příští sezonu nenabízí pouze netradiční design, ale hlavně sází na kompaktnost celku pohonu, napájení a rámu,…