Výkonné přední lampy jsou dnes nezbytnou výbavou bikerů, kteří nechtějí najíždění terénních kilometrů omezit ani přes zimu. Můžeme vybírat z nepřeberného množství výkonů, velikostí, kvalitativních či cenových úrovní. Od amerického Lezyne jsme již pár světel vyzkoušeli a všechny testované modely patřily k tomu nejlepšímu, co lze za peníze koupit. Ostatně s poměrem cena/výkon si tento výrobce nedělá starosti – požadavkem je pouze nejvyšší možná kvalita. Takže sice jeho světla nejsou pro každého, ale bikové perfekcionisty zcela jistě nadchnou. To se týká také modelu Multi Drive 1000 s externím „batery packem“, s dvojicí parabol v minimalistickém reflektoru, výkonem jeden tisíc lumenů a s cenovkou 4690 korun.
Co za tyto peníze movitý zájemce dostane? Především velmi odolnou a současně maximálně praktickou sestavu, kdy můžeme samotnou svítilnu upnout buďto na řídítka s baterií pod představcem, nebo díky speciálnímu držáku rovněž na přilbu, kdy akumulátor uložíme buďto do kapsy dresu či ještě lépe do batohu. Co je však z našeho pohledu nejdůležitější, v reálu působí Multi Drive 1000 ještě o dost silnějším výkonem, než je udávaných tisíc lumenů. Od oka bychom tipli alespoň nějakých dvanáct set. K tomu musíme přičíst dokonale jednolitý světelný tok bez hluchých míst, takže je výsledkem rovnoměrný kužel světla precizně osvětlující prostor daleko před kolem. Dvojice parabol s vysoce výkonnou „chip“ LED diodou a s propracovanou optikou je ideálem.
Zpracování v duchu tradic
Svítilna je zasazena v duralovém, černě anodizovaném plášti s nepřehlédnutelnými chladicími žebry po obvodu. Vzhledem k nabízenému výkonu je chlazení nezbytné – když jsme měřili výdrž na jedno nabití nejprve v klasických pokojových podmínkách, svítilna se rychle ohřála na vysokou teplotu. Byť dané zahřátí ničemu nevadilo, tak je toto světlo přece jen konstruováno pro jízdu, při níž je chlazeno náporem větru. Svítilna samotná je pak jen o málo větší než krabička od zápalek, takže nijak znatelně nezatíží naši helmu, natožpak řídítka. Tlačítko pro spínání či přepínání režimů je dobře přístupné a slouží i jako indikátor nabíjení a aktuálního stavu baterie. Rovněž Li-ion akumulátor je vybaven indikátorem aktuální kapacity, je dokonale utěsněný a se svými rozměry 10x40x27 milimetrů se bezvadně schová pod představec, k němuž jej upevníme páskem na suchý zip. Nežádoucímu pohybu zabraňuje protiskluzová pěnová pryž a uchycení je velmi jisté a odolné. Píšeme o tom záměrně, neboť jsme se již setkali s předními svítilnami, u nichž se obal externího akumulátoru rozsypal během pár vyjížděk a bylo nutné řešit jiný systém uchycení, což zde rozhodně nehrozí. Líbila se nám také dvojice dobíjecích konektorů, kdy je vedle standardního USB použito rovněž Micro-USB, vše samozřejmě překryto a příkladně utěsněno.
Propojovací kabel délky 90 cm je svým průřezem hodně dimenzovaný a totéž platí o utěsněném konektoru. Zde se evidentně počítá s tím, že terénní jezdec nebude ke svému vybavení nejcitlivější – zvlášť zahákne-li se třeba přilbou s reflektorem za nějakou větev. Použitý kabel se z našeho pohledu snad ani nedá přetrhnout. Redukce pro montáž na přilbu je celkem jednoduchá a funguje na výbornou.
Co nabízí?
O výkonu již byla řeč, v tomto ohledu je testované světlo fantastické a byť nároční noční jezdci často sahají po ještě větším výkonu, jak správě tušíte, je tisíc lumenů a tisíc lumenů. Daný výkon byl v případě Lezynu pocitově o nemálo silnější – propracovaná optika udělá své. Jinými slovy v nejsilnějším režimu můžeme letět nočním, klidně i zcela neznámým terénem plnou rychlostí. Ostrost nabízeného bílého světla je k lesní tmě nekompromisní. Přitom se nejedná o odstín, který by byl zraku jezdce nepříjemný, byť všichni proti-jdoucí a protijedoucí byli evidentně jiného názoru a v pražské Šárce jsme si od chodců hodněkrát vyslechli, ať s podobnou lampou jdeme laskavě někam…
Nabízené režimy zahrnují čtyři intenzity konstantního svícení a dvojici módů blikačky. Výdrž na jedno nabití je až 35 hodin (!!!), a to ve 150lm blikajícím režimu. Nás ale zajímalo především stálé svícení, kvůli němuž si ostatně bikeři podobné světlo kupují. V nejsilnějším 1000lm režimu byla výdrž necelé dvě a půl hodiny, ovšem sluší se podotknout, že při vnější teplotě jen okolo pěti stupňů nad nulou. Při pěti stech lumenech však byla výdrž přibližně dvojnásobná – jak jsme si navykli, nastavený výkon a výsledná výdrž bývají v poměrně přesné nepřímé úměrnosti. Přitom pět set lumenů je stále výkon více než dostačující pro noční, čistě terénní biking, byť v případě rozmazlenosti dvojnásobným světelným tokem se najednou zdá 500 lm trochu málo. Věřte ale, že je to jen pocit. Výkon 250 lumenů, s kterým už musíme mimo asfalt přece jen docela zpomalit, znamenal výdrž baterie těsně nad deset hodin. Režim nazvaný „Economy“ nabízí výkon 150 lumenů a životnost až 18 hodin.
Všechny výsledné časy dokládají, že použití externí baterie může být pro výkon nemalou výhodou. Pakliže by byl takto výkonný akumulátor zasazen do těla světla, byl by to už příliš velký a nevzhledný macek. Takto byla svítilna bez problémů použitelná i na přilbu v roli extra výkonné čelovky, byť na řídítkách, s baterií pod představcem, se nám osvědčilo ještě více. Zajímavostí je přiložený montážní systém X-Lock, který můžeme, ale nemusíme využít. S jeho pomocí nainstalujeme v předsazené pozici před představcem nejen akumulátor, ale nad něj třeba navigaci nebo kameru, variabilitě se zde meze téměř nekladou.
(kad)
Značka Prologo představuje Ferrari mezi závodními sedly a dané přirovnání ještě podtrhuje italský rodokmen výrobce. K dlouhodobému testu…
V případě bikových klik jsou dominantní hráči na trhu jasní, ovšem existuje řada menších značek, které nabízejí designově a technicky…