V případě bikových klik jsou dominantní hráči na trhu jasní, ovšem existuje řada menších značek, které nabízejí designově a technicky zajímavě zpracované kliky pro ty, kdo se zkrátka nespokojí se stejnými komponenty, jako mají ostatní.
Příkladem může být taiwanská značka Aerozine, jejíž škála klik je poměrně pestrá a samozřejmě myslí i na aktuální trend 1x12. Navíc v případě klik X-One A1 Light docela zajímavě kombinuje dva konkurenční standardy, a přidává něco vlastního navíc. Kliky z hliníkové slitiny řady 6066-T6 jsou totiž duté a pravá klika má integrovanou hliníkovou osu s průměrem 24 mm, tedy pro shimanovský standard ložisek. Ta jsou v závitovém provedení mimochodem součástí balení, takže není nutné to řešit dodatečně, tedy pokud nepotřebujete Press-Fit provedení.
Jelikož má osa 24mm průměr a je z hliníkové slitiny, logicky musí mít kvůli dostatečné pevnosti silnější stěnu, než má ocelová shimanovská osa. Šroub v levé klice, samozřejmě v samostahovacím provedení, tak vypadá poměrně štíhle, ale přes vícehran se zaoblenými hranami lehce připomínajícími to u klik Sram DUB by mělo být spojení neprůstřelné. Když jsme zmínili Sram, tak s ním je kompatibilní Direct uchycení převodníku přes vícehran a trojici jisticích šroubů. Tím jsme zmínili dva hlavní výrobce, kteří se některými tvary a mírami na těchto klikách sešli, a přidejme hlavní přínos vlastní invence, a to otočné závitové vložky pro pedály. Na ty Aerozine sází dlouhodobě, umožňují nastavit změnou pozice délku klik na 170 či 175 mm a v případě dokoupení samostatných vložek s odlišnou pozicí závitu i na 172,5 mm. Pedál zapřený o ocelovou podložku prostě dotažením přitáhne vložku se závitem nadoraz do kónického vybrání v těle kliky, a celek pak díky velké styčné ploše spolehlivě drží.
Co se týče důležitých údajů pro montáž, kliky jsou ve variantách s převodníkem 32 nebo 34 zubů, samozřejmě v narrow/wide provedení, úhledně obrobeným z hliníkové slitiny 7075-T6. Q-faktor klik je 168 mm a řetězová linka 50 mm. Co se týká vymezení klik na ložiscích v rámu, nechybí zvlněná ocelová podložka, takže standardní rozměry středových pouzder by neměly mít problém. Důležité bude hladké otáčení ložisek, aby v případě nějakého přidření po delším používání, (jak tomu u tohoto komponentu obvykle bývá), nedošlo k zaseknutí a následnému poškození hliníkové osy. Přece jen jde o lehké kliky a osa nemá takový průměr jako u 30mm provedení na pouzdra BB30 nebo odolnost jako ocelové osy. Nízká hmotnost ( 611 g bez ložisek + 96 g ložiska) je hlavní devízou těchto klik a řadí je na roveň klik Deore XT (620 g - 32 z. bez ložisek), takže rozhodne hlavně design a možnost změny délky klik. Ta se ovšem týká jen pozice pedálu vůči ose, takže pokud trpíte škrtáním klik o terén vlivem nízkého těžiště, tyhle kliky jej nevyřeší, budou totiž stejně dlouhé jako běžné 175mm provedení. Koho zaujal design klik, může si je dopřát třeba i s oválným převodníkem nebo ve verzi s 30mm osou pro standard BB30, obojí je ale o něco dražší než základní výše představená verze.
(už)
Proč zapojujeme výživu do našeho sportování? Abychom zvyšovali výkonnost. Proto často pracujeme na zvyšování energetických zásob, na…
Mazivo na řetězy Chain Star je osvědčenou klasikou domácí značky BikeworkX – tedy osvědčenou nejen v roli bestselleru, ale také z hlediska…