Českobudějovická firma Bohemia Bike patří mezi dlouholeté, a tedy i tradiční výrobce jízdních kol u nás. V současné době dodává na náš i zahraniční trhy kolem 50 000 kol ročně. Do zahraničí odchází 70 % produkce. Z jejích kol Leader Fox se těší zákazníci v mnoha zemích, například ve Francii, Holandsku, Finsku a Belgii. Nabídka typů kol Leader Fox je velice pestrá. Padesát procent počtu vyrobených kol tvoří elektrokola a druhá polovina kola bez motoru. V nabídce jsou samozřejmě kola dětská, městská, trekkingy a horská kola pevná i celoodpružená. Zákazník, maloobchodník, musí mít možnost si od stejné značky vybrat do své prodejny kompletní sortiment. Od jednoho dodavatele se nejlépe nakupuje a bývá to cenově i velmi výhodné. V posledních letech jsou to ale elektrokola, která jsou pro Leader Fox nejdůležitější položkou v nabídce. Ta také tvoří firmě největší finanční obratovou položku.
Bohemia Bike neustále svou výrobu modernizuje. Po stavbě nové, moderní výrobní haly přišla na řadu vlastní lakovna. Pro firmu bylo důležité, aby si měla možnost ohlídat kvalitu laků, což v případě dovozu již nalakovaných rámů bývá problematické. Výhodou také je, že může velmi pružně reagovat na „barevné“ potřeby trhu. Takřka okamžitě.
Bylo jasné, že na řadu přijde nová výrobní linka pro montáž kol. Leader Foxy se ještě před pár týdny vyráběly na lince, kde se rám kola upnul do držáku, takto se asi třicet rámů pohybovalo po lince s posuvem. Rám byl upnutý v jediné možné poloze, nešlo s ním pro různé montážní operace otáčet, a to bylo pro pracovníky při některých výrobních operacích velmi složité a nepříjemné.
Leader Foxy se od poloviny srpna začaly montovat na švédské lince, která je u nás jediná, a i v Evropě není zcela obvyklá. Na první pohled na ní není nic zvláštního. Nekonečný oblouk v hale, který má automatický, nastavitelný posuv, jehož rychlost lze samozřejmě regulovat. V nejbližší době se ještě namontuje pro každou pracovní pozici tlačítko, kterým jakýkoliv pracovník může linku zastavit, protože vznikl montážní problém. Na linku lze v případě výroby Leader Foxů pověsit až třicet kol. Po objetí jedné „rundy“ se sundá hotové kolo a jde buď rovnou do kamionu, nebo do skladu. A co je tedy na lince zvláštního? Zásadní věc. Že s rámem, který je osazován, lze zásluhou upínacího mechanismu otáčet ve dvou osách. Jednotliví pracovníci na lince si mohou s koly otáčet, jak potřebují. Tak, aby byly jejich pracovní úkony co nejpříjemnější, aby se u práce nemuseli kroutit a aby měli možnost vše kvalitně namontovat a seřídit. Při mnoha operacích bude mít pracovník víc času, a to znamená vyšší kvalitu. A to je nejzásadnější věc na nové lince. Možnost s kolem takřka bezmezně manipulovat znamená zkvalitnit výrobu. Nová linka tedy neznamená zvýšení produktivity, rychlosti. Na to má firma připravený v hale další prostor pro případnou montáž další, druhé, stejné linky. Jakmile se ukáže, že druhá linka najde uplatnění, nebude složité ji instalovat. Konstrukce, na kterou se montážní linka namontuje, je již tedy připravena. Nová linka tedy znamená zkvalitnění výroby, protože nároky zákazníků v tomto se neustále zvyšují.
Bohemia Bike na lince vyrobí 300 kol denně, pokud se nejedná o elektrokola. To znamená, že linka objede kolečko za den desetkrát. Pokud se montují elektrokola, tak těch je denně od 160 do 200 kusů. Výroba elektrokol je náročnější.
V současnosti jede výroba na plno. Je potřeba mít sortiment připravený. I když předváděcí akce nových kol Leader Fox na rok 2023 bude až v říjnu, dostali jsme samozřejmě nějaké informace. Leader Fox nijak netajnůstkaří. Viděli jsme nové modely kol. Na všech dražších modelech budou skvělé motory Panasonic. Používat se budou pořád i motory Bafang na kolech nižší až střední kategorie. V plánu je také vyrábět kola se švýcarskými motory Maxon, které jsou podobné motorům Fazua. Jsou to tedy tzv. ztracené motory, kterých si na kole sotva všimnete. Sice za to platíte daň v podobě nižšího nájezdu kilometrů na jednu baterii, ale každý si může vybrat, co na svém kole akceptuje.
Zásadní pro Leader Fox také je, že snad již pominuly celosvětové problémy s dodávkami komponentů způsobených covidem. Až na nějaké výjimky. Docházelo takřka u všech značek kol k tomu, že nebylo možné dodržet součástkové specifikace u jednotlivých modelů kol. Někdy u všech, někdy u některých. A to je důležité pro větší klid na práci a soustředění se na vlastní kvalitu výroby.
S brzdovými kotouči to už od loňska není žádná sláva, a především Center Lock provedení nedává v základních a středních cenových Center…
V případě zámků na kolo je před námi vždycky dilema, zda dát přednost bezpečí na úkor hmotnosti a vlastního V případě zámků na kolo je…