Krosové kolo s výborným poměrem cena / výkon je v tomto případě velice zajímavou volbou nejen pro rekreační výletníky, ale vzhledem k jízdním vlastnostem, které testovaný State předvedl, určitě zaujme i sportovněji zaměřené vyznavače této kategorie.
Pokud bychom srovnali komponentové osazení tohoto modelu s nabídkou na trhu, pak jednoznačně zvítězí, protože sázka na téměř kompletní osazení Shimano, doplněné hydraulickými kotoučovkami Tektro a hlavně vzduchovou přední vidlici, se rozhodně vyplatila.
Ovšem nejdříve k rámu, který vsadil na jednoduché kruhové profily všech trubek a ploché patky. Vedení lanek po spodní a horní trubce je v segmentu krosových kol běžné, nechybí závity pro montáž nosiče nebo blatnků a z moderních prvků bychom zde kónickou hlavovou trubku či PM úchyt zadní brzdy hledali marně. V tomto ohledu je rám věrný klasice bez zbytečných novátorských technických řešení, která navíc u krosů nemají zase tak velké opodstatnění. Pochválit musíme celkovou grafiku a provedení laku, které opticky posouvají tento model cenově výš, než tomu ve skutečnosti je.
V dané ceně nejvíce překvapí vzduchová vidlice RST s vnějším laděním odskoku. Právě vidlice bývají v této kategorii většinou ještě pružinové a zde použitý model nabídne díky vzduchovému pružení široké rozpětí pro různě těžké jezdce. Citlivost vidlice a její chod přitom snesou srovnání s dražšími modely, takže v tomto případě bude jezdec v terénu rozhodně spokojen. Na silnici pak dobře zafungovala páčka lockoutu na korunce, takže ať už pro sportovnější jízdu po asfaltu nebo pohodové přejíždění výmolů, vidlice je v této cenové kategorii velice funkčním modelem.
Komponenty pohonu namixované ze sad Deore a Alivio prokázaly svoji funkčnost za všech okolností a přesto, že jsou kliky pouze na čtyřhran, celkový výkon kola to nijak zásadně neovlivnilo. Náboje Shimano a ráfky Remerx jsou zcela bez připomínek a jízdní projev plášťů Schwalbe s dezénem určeným spíše na silnici byl celkem svižný, s dostatečnými tlumicími schopnostmi. V terénu a hlavně v blátě má vzorek sice velké rezervy, ale primární nasazení na asfaltu a polních cestách zvládl velice dobře. Dobrá přilnavost plášťů na asfaltu šla pak na ruku výkonu kotoučovek Tektro, jejichž delší páčka nabídne rozumné dávkování brzdného účinku a brzdy předvedly spíše plynulý výkon než nějaké kousavé a přehnaně ostré projevy. Celkově tedy v dané cenové kategorii nelze komponentům nic vytknout. Snad jen ergonomické gripy, které se na matových řídítkách protáčejí, nejsou zrovna dobrá volba, a sedlo i přesto, že jde o hodně pohodlný kousek, není svým spíše městským naturelem zrovna odpovídajícím partnerem pro kolo se spíše sportovními geny.
State je z těch kol, která jezdci padnou okamžitě do ruky. Rám a celkový posed ctí spíše střední délku, výška řídítek je ideálně vysoko na sportovní i rekreační jízdu, takže v tomto směru je zaručen jak dostatečně vzpřímený posed, tak vlohy pro ostřejší záběr do pedálů. Ten je vyslyšen kvalitním přenosem síly díky hodně tuhému rámu, takže i vzhledem k hmotnosti a s ohledem na cenu nabídne kolo velice příjemný výkon, srovnatelný s dražšími modely z nižších hmotnostních pater.
Tuhý rám se nechá přesně vést, kam mu jezdec přikáže a ovladatelnost patří k dalším kladným vlastnostem. Kolo poslouchá, ochotně se nechá navádět do zatáčky, ale není mu cizí ani ostřejší změna směru. Ovladatelnost tedy na výbornou a totéž pak platí pro celkové jízdní dojmy, ať už ve výjezdech nebo opačným směrem. V terénu je to vše hlavně o schopnostech vidlice, která nabídne hodně, ale od plášťů nechtějme na klouzavém podkladu zázraky, naopak kvůli objemu trochu kritizované sedlo celkem slušně navýšilo tlumicí schopnosti zadní partie, ačkoliv kdo to myslí s delšími jízdami ve svižnějším tempu vážně, asi jej vymění za štíhlejší model.
State patří k těm kolům, která dokážou v dané cenové kategorii velice příjemně překvapit a nabídnout vlastnosti očekávané od modelů výrazně dražších. Pro rekreačního i sportovního vyznavače krosů je tedy velice dobrou volbou.
Plusy: ovladatelnost, cena / výkon, vzduchová vidlice, komfort
Minusy: gripy
Rám: Alu 6061
Vidlice: RST Viva Air-TnL, 75 mm
Kliky: Shimano Alivio, 22-32-44
Brzdy: Tektro HDC 300
Řazení: Shimano Alivio 3x9
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Alivio
Náboje: Shimano M475
Ráfky: Remerx Dragonline
Pláště: Schwalbe Little Big Ben
Kazeta: Shimano CS-HG30, 11-32
Sedlo: Selle San Marco Elba Arrowhead
Sedlovka: Exe Race
Řídítka: Truvativ Stylo
Představec: Truvativ Stylo
Hmotnost: 13,7 kg
Cena: 14 900 Kč
Celoodpružené karbonové biky 4EVER Virus už nějaký ten pátek brázdí domácí i zahraniční maratonské tratě, a zatímco se u nich v posledních…
Chcete-li zažít rychlou jízdu po silnici, ale neradi se skláníte nad oblouky silničních řídítek a pláště silniček vám připadnou příliš…