Leader Fox Rover
Ačkoliv se celá kolekce této domácí značky postupně zaměřuje na rámy pro větší průměry kol s charakteristickým dvojitým prohnutím horní trubky, my jsme otestovali zástupce klasiky s rovnou horní trubkou, navíc na šestadvacítkových kolech.
Nadstandardní výbava
Rover je dostupný model s komponentovým osazením, které by v ceně lehce pod sedmnáct tisíc korun čekal málokdo. Základem je ovšem rám, v tomto případě z hliníkové slitiny 6061, zcela prostý jakéhokoliv prohýbání trubek. Horní má kruhový průřez, spodní pak přechází z elipsy u hlavy ve výrazně rozšířený profil u středového pouzdra. Právě to se podepsalo na celkově výborné tuhosti rámu, kterou navyšují i přímé sedlové a řetězové vzpěry. Jednoduché ploché patky jsou vzhledem k ceně zcela v normě.
Osazení spoléhá na pozici řazení na sady Deore a SLX přehazovačku. Desítková kazeta si s řazením rozuměla naprosto bez připomínek, totéž platí i pro kliky, kterým lze, vzhledem k tuhosti rámu a ceně kola, s klidným svědomím odpustit jejich uchycení na Octalink osu. Kotoučovky Shimano jsou rovněž sázkou na jistotu, konkrétně toto dostupnější provedení nabídne větší plochu páčky pro rekreační jezdce navyklé brzdit dvěma prsty. Jednotnost osazení nenarušují ani náboje, domácí ráfky Remerx jsou jim pak spolehlivým partnerem, naopak trochu nadstandardní je obutí od Schwalbe. Model Rapid Rob jsme zvyklí vídat na mnohem dražších strojích, takže v tomto případě je to vynikající volba. Rychlý vzorek je schopný udržet rychlost na suchém povrchu a díky řidším členům na bocích má ještě dostatečnou trakci v mokrých zatáčkách. Pláště jsou tedy výbornými univerzály, které ztrácejí jen v silnějším blátě.
Odpružení se stovkovým zdvihem sice disponuje lockoutem z řídítek, ovšem rychlost návratu páčky po odjištění a její provedení jsou k prstům jezdce vyloženě jedovaté a přehmátnutí znamená nepříjemný „kousanec“. Citlivost vidlice byla i po promazání trochu nižší, takže tento komponent je asi jediným, který by uživatel toužící po sportovnějším využití kola po čase vyměnil. Její zdvih jsme ale na větších rázech využili v téměř celém rozsahu, ve výjezdech ale přišel i přes počáteční kompresní odpor ke slovu častěji lockout.
Kliďas
O rámu jsme již zmínili, že patří mezi ty tužší, nyní ale k celkovému projevu. Testovaná dvacítka usadila jezdce na sedle hodně vzadu, přičemž délka horní trubky natáhla jeho ruce do sportovní pozice. Hmotnost jezdce je tedy umístěna na střed kola, nicméně šlape více před sebe, ale ruce netrpí vyšším zatížením. Tuhý rám je cítit už od začátku, nicméně, díky sedlovce průměru 27,2 mm a plášťům s lepšími tlumicími vlastnostmi jsme neměli pocit, že by zadek byl extrémně tvrdý. Naopak, pružný skelet celkem pohodlného sedla v kombinaci s výše zmíněnou dvojicí komponentů nabídly ve finále docela komfortní pocit. Vidlice sice na jemné rázy nedokázala tak dobře odpovídat, ale kolo bychom řadili mezi tuhá, nikoliv tvrdá.
Zrychlení je vzhledem k hmotnosti a klidnější geometrii spíše průměrné, co ale překvapí, je výsledná lehkost jízdy, kdy kolo docela slušně dokáže držet tempo. Další akcelerace je i ze sedla spíše o pozvolném nárůstu rychlosti, nicméně kolo jede rychle, ale nebudí v jezdci dojem rozjetého vlaku, na to má ještě stále dostatečné vlohy pro změnu tempa.
Co se týče ovladatelnosti, bike jede poslušně, kam mu jezdec přikáže, a nesnaží se o nějaké tendence k úhybným manévrům. Stabilní vedení směru převažuje nad hravostí, navíc geometrie sází spíše na klidnější zadní partii a předek plynule proplouvající terénem, takže kolo zatáčí jistě, bez odmlouvání, ale na klikatých stezkách je znát jeho snaha držet si spíše pozvolnější linii táhlejších zatáček. Ve vyšších rychlostech velice dobře vede a jezdce nerozhodí, to dokáže zvládat i ostřejší změny směru, ale geometrie opět promluví, když chce jezdec vyskočit do vzduchu. Na skákání a nějaké parádičky tento bike není stavěný. Naopak se předek jistě usazený na podkladu a tuhý rám dokonale předvedou ve strmých výjezdech, kde může jezdec šlapat na maximum v sedle i ze sedla a bike se doslova rve s kopcem o každý metr stoupání. Ve výjezdech je Rover opravdu hodně silný a jezdce nezklame.
Rám: Alu 6061
Vidlice: RST Blaze, 100 mm
Kliky: Shimano M521, 24-32-42
Brzdy: Shimano BR-M445
Řazení: Shimano Deore, 3x10
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Deore
Náboje: Shimano RM66
Ráfky: Remerx Masterdisc
Pláště: Schwalbe Rapid Rob, 2.1“
Kazeta: Shimano HG62, 11-34
Sedlo: Leader Fox
Sedlovka: EXE Race
Řídítka: EXE Race
Představec: EXE Race
Hmotnost: 13,8 kg
Cena: 16 900 Kč
Biky slovenské značky CTM jsou stále častěji vidět ve vyšších cenových a kvalitativních kategoriích, což platí i pro druhý nejvýše…
Testovaný kousek patří v devětadvacítkách mezi trojici biků na stejném rámu, ovšem odstupňovaných dle komponentové výbavy. V našem případě…