Biky slovenské značky CTM jsou stále častěji vidět ve vyšších cenových a kvalitativních kategoriích, což platí i pro druhý nejvýše postavený devětadvacítkový hardtail Slash.
Vícehranný průřez spodní i horní trubky spolu se sedlovou trubkou vnitřního průměru 31,6 mm zaručil u testované dvacítky, i přes použití klasické hlavové trubky, slušnou torzní tuhost. Naproti tomu řetězové i sedlové vzpěry působí jednoduchým elipsovitým a kruhovým průřezem poněkud subtilně, ale na druhou stranu částečně v absorpci rázů zachraňují to, co sedlovka vzhledem k tloušťce částečně zanedbává. Co se u rámu vyloženě povedlo, jsou zadní patky, jejichž tvar s vnitřním žebrováním vypadá hlavně u levé s integrovaným postmount úchytem brzdy velice efektně, navíc nechybí navařená vzpěra před třmenem brzdy.
Vzhledem k ceně bylo komponentové osazení zvoleno s rozvahou, takže téměř kompletní sadu Deore narušuje pouze dražší přehazovačka a tak trochu archaické provedení klik na vícehran. Naproti tomu jsme byli potěšeni volbou brzd z této sady, protože jejich provedení s miniaturní páčkou si designově i funkčně nemá co vytýkat s kousky postavenými na žebříčku shimana mnohem výš. Rovněž i výplety na nábojích Novatec s ráfky WTB vyladěnými do barev rámu dostávají kolo vzhledově do vyšších cenových pater a honba za rozumnou cenou se nedotkla ani dílů kokpitu a posedu, kde rovněž není co vytýkat. U vidlice je pak model Recon se vzduchovou pružinou a lockoutem ovládaným z řídítek rozumnou volbou s příjemně citlivým krokem z kraje zdvihu. Nicméně, jako již tradičně si neodpustíme poznámku o pevné přední ose, která by u devětadvacítek neměla chybět. Obutí WTB v šíři 2,2 palce připomíná o něco širší pláště konkurenčních značek, takže celkem dobře tlumí, ale vzorek je silnější spíše na suchém a tvrdém podkladu než na blátě nebo na sněhu.
Větší ze dvou vyráběných velikostí s přehledem sveze i jezdce s výškou 190 centimetrů, kterému nabídne mírně natažený sportovní posed. Ten byl jednak daný představcem v negativním sklonu, ale také celkovou délkou rámu. Tato pozice řídítek nám pro sportovnější jízdu vyhovovala, představec natočený nahoru už by byl vhodnější spíše pro výletní použití nebo na pohodověji pojatý maraton. Celkově je geometrie ze skupiny těch, na které si jezdec nemusí dlouho zvykat, takže v tomto směru nemáme žádné výhrady. První kilometry ukázaly výše zmiňovanou tuhost rámu a spíše střední absorpční schopnosti zadní stavby a sedla. Komfortní pláště byly tím, co mírně snižovalo akcelerační schopnosti, takže na ostřejší XC asi majitel sáhne po lehčím a rychlejším obutí, na druhou stranu, v těžším terénu byly jejich tlumicí schopnosti přínosem, protože tam se částečně projevil trochu macešský přístup zadní stavby k zádům jezdce. Naopak, přední partie díky citlivosti vidlice nijak nestrádala, a ve výjezdech ze sedla jsme častěji sahali po páčce lockoutu.
Bike je svým projevem typickou devětadvacítkou, tedy s průměrnou akcelerací a dobrým držením tempa, jakmile se jednou setrvačníky roztočí. Geometrie je spíše z ranku těch klidnějších, takže předek dovolí jezdci zatočit, kdy potřebuje, ale nemá typicky „devětadvacítkovou“ přehnanou točivost danou strmějším úhlem vidlice. Vedení směru je tedy příkladné, ale v zatáčkách bike rozhodně neklade odpor, ani nevyžaduje po jezdci výraznější pobídky ke změně směru. Na rovině je znát schopnost „valit“ všude a přes všechno, takže stačí jen šlapat a bike už jezdce podrží i na horším podkladu. Na druhou stranu, i s představcem otočeným dolů bylo docela snadné dostat kolo do vzduchu, ale jen oběma koly naráz, na odskakování po zadním nemá tak výrazné vlohy. Ve sjezdech je tedy typickým zástupcem XC kategorie s delším předkem s výbornou vodicí schopností, bez vloh k technickým parádičkám. Naproti tomu, ve výjezdech jsme ocenili jak delší geometrii, tak tuhost rámu.
Celkově je Slash 3.0 univerzálním bikem pro delší túry v ostřejším tempu, které zvládne jak v lehkém, tak náročnějším terénu. Uspokojí hlavně jezdce odkojené klasickým XC a maratony, kterým nabídne dostatečný výkon, tuhost, poslušné držení směru a občas bez odmlouvání i nějaký ten přeskok přes nerovnosti.
Plusy: tuhost, ovládání
Minusy: tvrdší zadek
Rám: Alu 6061 D.B.
Vidlice: Rock Shox Recon Gold SA, 100 mm
Kliky: Shimano FC-M522, 22-32-44
Brzdy: Shimano Deore
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore
Náboje: Novatec
Ráfky: WTB Speed Disc
Pláště: WTB Wolverine 2,2“
Sedlo: WTB Vigo
Sedlovka: Truvativ Stylo T20
Řídítka: Truvativ Stylo T20
Představec: Truvativ Stylo T30
Hmotnost: 12,85 kg
Testovaný kousek patří v devětadvacítkách mezi trojici biků na stejném rámu, ovšem odstupňovaných dle komponentové výbavy. V našem případě…
Giant Trance je od svého uvedení na trh vnímán jako jedno z nejuniverzálnějších kol, vhodných jak na techničtější ježdění, tak pro…