Domácí značce se v horké novince Jasper podařilo skloubit hned dva trendy, jednak moderní kombinaci výrazných barev, a pak nejmladší standard průměru kol, tedy dvacet sedm a půl palce. Toto spojení pak díky hravé geometrii nabídlo vlastnosti na pomezí XC a pevných enduro kol, tedy od jednoho dostatečný výkon a od druhého výbornou ovladatelnost a průjezdnost.
Duralový rám s jednoduchou profilací trubek je nápadný hlavně kombinací výrazných barev, které se v posledních letech prosadily třeba ve freestyle lyžování a tak nějak patří k volnému stylu života. Kombinace s černou pak v dobrém smyslu slova doslova bije do očí, takže design je tím prvním, co zaujme. Bytelně vyhlížející profily trubek pak sází na hodně rozšířený průřez u středového pouzdra, horní trubka vyznává kruh, naopak zadní stavba vsadila na profil ve tvaru elipsy, doplněný plochými patkami.
Komponentové osazení je, jak už je u tohoto výrobce zvykem, kvalitativně o něco výš, než napovídá cena kola. Mix řadicích systémů Deore a Alivio nabídl v devítirychlostním provedení spolehlivou funkci, čtyřhran klik lze vzhledem k ceně kola směle prominout, naopak potěší náboje Shimano a domácí ráfky Remerx v designu sladěném s celým kolem. Pláště Schwalbe jsou v této cenové kategorii vyšší nadstandard a přispěly jednak ke svižné jízdě na sušším tvrdém povrchu, ale neztratily se ani v terénu, kde jim nebylo po chuti jen hlubší bláto. Celkové tlumicí schopnosti spolu s pružností sedlovky průměru 27,2 a měkčím sedlem dohnaly v komfortu to, co přímé sedlové vzpěry jezdci částečně odpírají. Přední odpružení s lockoutem z řídítek vyhovovalo svým projevem spíše těžšímu jezdci, protože citlivost vidlice byla z kraje zdvihu pocitově slabší a na rychlých rázech trochu ztrácela. Kořeny či ostřejší hrany jí nebyly příliš po chuti, naopak větší výmoly a dopady ze skoků pobrala docela slušně. Její menší citlivost je jedinou výtkou, kterou v tomto testu uvádíme, protože jinak nám kolo přišlo ve všech směrech příjemné a velice zábavné.
Hlavní podíl na tom má geometrie, která posadí jezdce hezky doprostřed rámu a ponechá mu dostatečně vzpřímený posed na hranici trail stylu, ovšem s velice slušným výkonem. To vše, navíc podpořeno větším průměrem kol, nabídlo v terénu perfektní jízdní dojmy. Tuhý rám jezdce nepřipravuje o energii, a naopak nabídne dobré vedení směru s těžištěm v ideální výšce, takže jakákoliv zatáčka či hbitý manévr nepředstavují žádné obtíže. Akcelerace je srovnatelná se šestadvacítkou a kolo dobře drží tempo, což je zásluha většího průměru, takže ideální kompromis. Na silnici jsme neměli žádné výhrady, jízda byla poměrně svižná a totéž platí i v terénu.
Výše zmíněná ovladatelnost nadchne jak začátečníka, tak vyzrálého jezdce. Trailový projev kola si vyloženě říkal o zdolávání technických pasáží, průjezdy hodně utažených zatáček či o parádičky ve vzduchu. Odlepit totiž tenhle bike od povrchu je hračka i pro méně zkušeného jezdce. Jen kompromis použité délky představce a šířky řídítek z ranku XC kol brzdily naše enduro choutky. Délka rámu je ideální pro milovníky ostřejšího technického ježdění, kteří chtějí na kole absolvovat třeba celodenní jízdu. Co se týče rychlejších sjezdů, tam byla geometrie ještě dostatečně stabilní, aby kolo nepůsobilo přehnaně živým dojmem. V prudkých pasážích pak výška řídítek poskytne jezdci dostatečnou oporu a dovolí mu jejich přitažením odlepit se z hrany po zadním. Co je výhodou ve sjezdech, naopak lehce brzdí ve výjezdech. Tam jsme měli už od středně prudkých pasáží pocit, že je třeba přesunout těžiště více nad řídítka a ve finále i na špičku sedla. Stoupání sice nejsou problémem pro tuhý rám a výkon či kola s lepší prostupností terénem, ale geometrie prostě nabídne vrchovatou míru superlativů spíše opačným směrem. Hravost ve sjezdech si zkrátka vybrala malou daň v menší stabilitě při stoupání. Tenhle bike ale není závodní vrchař, je to kolo pro zábavu v terénu a svižnou jízdu, která nabídne svému uživateli za dané peníze vrchovatě muziky. Nasadit citlivější vidlici a kliky s integrovanou osou, nebyl by problém užít si na něm naplno i lehčí maraton.
Rám: Alu 6061
Vidlice: RST Blaze, 100 mm
Kliky: Shimano Acera, 22-32-44
Brzdy: Tektro HDC 300
Řazení: Shimano Alivio, 3x9
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Acera
Náboje: Shimano M475
Ráfky: Remerx Masterdisc, 27,5“
Pláště: Schwalbe Rapid Rob, 57-584
Kazeta: Shimano HG20, 11-32
Sedlo: Leader Fox
Sedlovka: EXE Race
Řídítka: EXE Race
Představec: EXE Race
Hmotnost: 14,5 kg
Značku Head asi není nutné představovat, kdo se zajímá o sport, jistě mu je čtveřice písmen i podoba loga dostatečně povědomá. Od letošního…
Kvalitní dámské horské kolo s cenou okolo dvaceti tisíc, tak zní poměrně častý požadavek sportovně založených žen a dívek při poohlížení se…