Rakouská značka KTM pro loňskou sezónu představila svůj topmodel pro závodní XC s hmotností 9,6 kg Score Prestige. Zájemci o zdatný celoodpružený stroj pro maximální výkon s minimální hmotností tak mají vedle epiků, šestadevadesátek a karbidů další variantu na výběr. Pro letošek však Score doznalo několika komponentových vylepšení, s nimiž vás v následujícím testu seznámíme.
Podle použitého systému odpružení s tlumičem umístěným pod horní rámovou trubkou je vidět, že velká část výrobců kol se v poslední době u závodních topmodelů přiklání právě k tomuto řešení, kdy těžiště kola je umístěno do středu kola a na tlumič působí vahadlo, uchycené zepředu sedlové trubky. Systémy se pak liší jednočepovým, čtyřčepovým či virtuálním zavěšením zadní stavby a různými poměry přepákování na tlumič.
KTM Score využívá specifického čtyřčepu. První čep je umístěn na úrovni malého převodníku uprostřed sedlové trubky těsně nad středovým pouzdrem, druhý čep pak odděluje řetězové vzpěry od horních ještě před patkami, ale na rozdíl od systému FSR je umístěn co nejblíže ose zadního kola. Třetí čep pojí horní vzpěry s karbonovým vahadlem, které působí na tlumič a dodává systému na boční tuhosti. Pístnice je upevněna velmi blízko čepu, takže chod systému s poměrem 1:2 by měl být co nejlineárnější.
Přední rámový trojúhelník je vyroben jako monokok, tedy skládáním vláken do formy, z níž pak vznikne jednolitý celek. Specifickým skládáním vrstev vláken v různě namáhaných částech se tvoří nejen vlastnosti rámu i jeho pevnost v inkriminovaných partiích, ale rám se dá také vytvarovat do požadovaného designu. Celková hmotnost rámu i s tlumičem se pak podle velikosti pohybuje mezi 1,8 a 2,0 kg.
Komponenty pro rok 2010 už nyní
Celkové hmotnosti kola 9,6 kg je dosaženo díky využití těch nejlepších komponentů na trhu. Kompletní sadu součástí pohonu Shimano XTR doplňují lahůdky od firem DT Swiss a Ritchey. Vepředu pruží švýcarská karbonová vidlice XRC 100 Race, která v současné době dostala i novou karbonovou korunku a sloupek a její hmotnost i s páčkou lockoutu je neuvěřitelných 1250 gramů. To je ještě o sto gramů méně, než u předchozí verze. Vzduchový systém odpružení s negativní pružinou, tlumený olejovým systémem Twintube, je uzavřen ve vnitřních nohách průměru 28,6 mm, které pruží uvnitř karbonových kluzáků.
Na nízké hmotnosti se podílí i tlumič DT Swiss SSD Carbon, který i díky vnějšímu tělu z karbonu váží pouhých 149 gramů. Tlumič se dá páčkou na těle zcela uzavřít, což se hodí pro silovou jízdu ze sedla na pevném povrchu. Kola jsou zapletená na nábojích DT Swiss 240 plochými dráty Aerolite 2.0/2.3/0.9 do karbonových ráfků XRC 330 Carbon.
Komponenty kokpitu jsou opět kompletně karbonové a představec, řídítka i sedlovka pochází z nejvyšší sady WCS americké značky Ritchey.
V terénu
Geometrie stroje je zcela ideální pro XC závody. Klasické úhly 71 a 73 stupňů, středně dlouhá horní rámová trubka i zadní stavba kolu propůjčují dravost, stoupavost i rozumnou ovladatelnost ve sjezdech. Největší devizou je však nízká hmotnost 9,6 kg ve velikosti 17“, která je udávána bez pedálů. Po namontování pedálů, košíků a rohů se sice dostaneme těsně nad deset kilo, ale i taková hmotnost je u stroje s deseti centimetry zdvihu vynikající.
S kolem se jezdec prakticky okamžitě sžije a díky rozumné geometrii se kolo předvede maximálním výkonem jak v prudkých stoupáních, tak i cestou rozbitým terénem z kopce. Obě jednotky se výborně doplňují a pohlcují většinu překážek odpovídající velikosti s grácií. Stačí pouze sedět a šlapat, score terén krásně vyžehlí. Trochu jsme měli obavu z tuhosti vidlice se šavlemi průměru 28,6 mm. Díky mohutnému zpracování kluzáků se však ukázaly jako liché, vidlice je díky technologickému pokroku rozhodně mnohem tužší, než její předchůdkyně téhož průměru z dob dřívějších.
Na tvrdém povrchu jsou obě jednotky po zablokování zcela tvrdé a povolí pouze pod velkým rázem. Jinak se ale kolo chová prakticky jako hardtail, což ocení právě závodníci. Pouze je trochu škoda, že tlumič není ovládán přímo z řídítek.
Bez povšimnutí jistě nezůstane ani zdařilý design, kdy ladné křivky rámu ještě podpoří dynamicky tvarované oranžové plochy. Cena kola KTM Score Prestige 189 990 Kč však zcela odpovídá kvalitám rámu i osazení, které patří k tomu absolutně nejlepšímu, co na trhu seženeme. Karbonové modely Score jsou k dostání ve velikostech 43 cm (17“), 48 cm (19“ a 53 cm (21“) a v nabídce jsou kromě nejdražšího Score Prestige ještě tři verze - Prime za 149, Master za 120 a Elite za 94 tisíc korun. Jejich rámy se však liší použitím frézovaného vahadla.
(mig)
Rám: Carbon Monocoque, 100 mm
Tlumič: DT Swiss SSD Carbon,
Vidlice: DT Swiss XRC-100 Race, 100 mm Přehazovačka: Shimano XTR
Řazení: Shimano XTR
Přesmykač: Shimano XTR
Řetěz: Shimano XTR
Kazeta: Shimano XTR 11 – 34
Kliky: Shimano XTR
Brzdy: Shimano XTR Disc
Náboje: DT Swiss 240 CL
Ráfky: DT-Swiss XRC 330 carbon
Plášt'e: Schwalbe Furious Fred 2.0“
Představec: Ritchey WCS Carbon OS
Řidítka: Ritchey WCS Carbon OS
Pedály: Crank Brother Eggbeater ti
Sedlo: Selle Italia SLR Kit
Sedlovka: Ritchey WCS Carbon
Hmotnost: 9,8 kg (s pedály)
Dámský MTB topmodel domácí značky Author je již tradičně vyváženým kolem, které by mělo splnit požadavky o něco náročnějších bikerek. Nízká…
Nejvýše postavený krosový model značky Kenzel by měl uspokojit hlavně sportovně smýšlející vyznavače cykloturistiky, což rozhodně plní.…