Na představení kol KTM jsme si již zvykli jezdit přímo do srdce jejich vývoje, rakouského Matighoffenu. Ani letošní prezentace nebyla výjimkou, ovšem testování kol proběhlo v malebném alpském údolí u horského jezírka nedaleko Innsbrucku, a tak nové modely získaly pro focení důstojnou kulisu.
A bylo co představovat. Superlehkému závodnímu modelu Score už pomalu zvoní hrana, neboť jej v příští sezóně nahradí modernější a o 300 gramů lehčí celokarbonový rám Taser, jehož rám se zdvihem zadní stavby 105 mm je ohlášen na úctyhodných 1,8 kg! Allmountainový model Lycan dostane karbonového bratříčka a zcela nový je také enduro model Bark z duralu se zdvihem 155 mm. Rozšíření o devětadvacetipalcová kola se dočkala i řada pevných strojů Race. A nebylo by to KTM, kdyby se letos opět nevytasilo s novinkou v segmentu elektrokol. Po loňském představení prvního horského elektrokola dostal přídavný elektropohon i první celoodpružený stroj - duralový Lycan. Největší pozornost na sebe ovšem strhl – světe div se – sjezdový stroj eGnition s motorem, jenž by měl jezdci umožnit výjezd na kopec bez lanovky.
Největší novinka prezentace, závodní XC stroj Taser, se bude vyrábět ve třech verzích s karbonovým rámem a ve čtyřech verzích s rámem duralovým. Rám pro ryzí cross country v jeho nejdrsnější podobě spoléhá na 105 mm zdvihu, který nově zprostředkovává systém Pro Damping Suspension – PDS2. Za jeho vznikem stojí inženýři firmy KTM a systém je již lety prověřený. Taser kromě lehce upravené geometrie, kdy střed je snížen o 5 mm a úhel hlavové trubky položen o 1 ° na 70°, přináší i díky přesunutí tlumiče a jeho vahadla nižší těžiště a vyšší tuhost středové partie rámu. Inženýři zatím pracují na úpravách nastavení tlumiče pro co nejlepší funkci a také lockout by měl být vyveden na řídítka, aby se jezdec při závodě nemusel k tlumiči shýbat.
Některé detaily rámu jsou společné s ostatními novinkami KTM 2011. Za vyzdvihnutí rozhodně stojí speciální ochranná vrstva na spodní trubce a řetězové vzpěře, která má za úkol zvýšit odolnost rámu, integrovaná sedlová objímka, kónická hlava či úchyt kotoučovky typu postmount, jenž umožní přímou montáž třmene pro 160mm disk.
Allmountainový celoodpružený stroj Lycan je určen pro celodenní brázdění terénu, čemuž pomáhá 120 mm uzamykatelného zdvihu zadní stavby s totožným systémem odpružení PDS 2. Nový odlehčený karbonový rám o hmotnosti 2250 g má prakticky totožnou geometrii jako letošní hliníkový model s úhlem hlavy 69°. Samozřejmostí je opět kónické hlavové složení, integrovaná objímka sedlovky, duralové čepy či postmount úchyt kotoučovky.
V kolekci KTM 2011 se objevily dva duralové stroje na devětadvacetipalcových kolech, které jsou odvozené od modelu Race. Neznamená to však, že mají shodnou geometrii, ta je kompletně přepracovaná tak, aby co nejlépe odpovídala potřebám biku na velkých kolech. Úhly jsou upraveny na 71,5° a 73°, zadní stavba délky 440 mm je pak ultrakrátká, což je vidět na minimální vzdálenosti zadního kola od sedlové trubky, takže živost biku je skoro srovnatelná s 26“ koly. Výška středu zůstává ve stejné úrovni jako u šestadvacetipalcové verze a hlavové složení je opět kónické pro větší tuhost této partie a přesnější řízení.
Zcela nový enduro stroj se 155 mm zdvihu Bark zcela nahrazuje model Prowler a nabídne novou vlastní geometrii. Parametry barku přináší ideální kompromis pro snadnou jízdu jakýmkoli terénem od XC až po tvrdé enduro. Hlavový úhel 67,5 ° si poradí i s prudkými sjezdy, zadní stavba se systémem odpružení PDS 2 navíc disponuje zpevněním díky pevné ose kola Thru-Axe 142 x 12 mm. Vítaným detailem je vedení bowdenů vnitřkem, což se zdá být všeobecnou tendencí kol pro rok 2011. Výrobce udává hmotnost rámu i s tlumičem 2850 g, což je tak akorát, aby rám nebyl těžký a přitom poskytl dostatečnou odolnost v těžším terénu. Bark také potěší překvapující živostí a výtečnou ovladatelností kola.
KTM se pro příští sezónu vytasilo hned se třemi elektrifikovanými modely pro zdolávání horských vrcholů bez námahy. Pevný stroj eRace a celoodpružený eLycan využívají systém pohonu BionX s motorem v zadním náboji. Velkou parádou pak byl FR/DH stroj eGnition, postavený na základě sjednového rámu Caliber, Ten ke šplhání do horských průsmyků využívá pohonu motoru ve šlapacím středu o výkonu brutálních 800 W. Hmotnost kola sice přesahuje 30 kg, ovšem výkon motoru umožní do kopce upalovat až rychlostí 40 km/h. A měli jste vidět ty udivené „ksichty“ bikerů na alpských stezkách, když je do kopce velkou rychlostí předjel sjezďák! Také eGnition je zatím ve fázi testování prototypů, ovšem pokud jej KTM dotáhne dokonce, blýská se freeriderům z hor bez lanovek na lepší časy. Koncept umístění elektromotoru do středového pouzdra a baterie před spodní trubku se vzhledem k rozmístění hmotnosti jeví jako ideální a je tedy jen na vývojářích elektronických systémů, jak dalece se v budoucnu podaří sestavu motor – baterie odlehčit a zároveň zvýšit výdrž baterie.
(mig)
Firma 4EVER opět jako jedna z prvních spustila na svých stránkách www.4ever.cz prezentaci nových modelů kol pro nadcházející sezónu…
Občas je zajímavé oprášit staré články. Třeba tento z roku 2010. .. Stát se dnes dovozcem, případně zástupcem pro náš trh nějaké…