Když jsme z kraje roku postupně uváděli novinky rakouské značky KTM, nechyběl mezi nimi ani silniční model Revelator Alto. Jenže Alto 2022 je „mrtvé“, ať žije Alto 23/24, protože výrobce z Mattighofenu v létě představil již třetí řadu tohoto modelu. Ten je přitom v nabídce od roku 2018 a jeho jméno symbolizuje výšiny, kam až je jezdec schopen vystoupat nebo kde bude symbolicky vyčnívat nad ostatními.
Třetí řada tak symbolicky přišla současně se třetí účastí strojů KTM na Tour de France, letos poprvé také pod zadkem Rakušana (Sebastiana Schönbergera z týmu B&B Hotels-KTM). Celý vývoj tak provázela úzká zpětná vazba na informace od profesionálních jezdců. Kola byla navíc podrobená dosud nejtěžšímu testování v historii KTM. Předsériové prototypy totiž byly poslány do „Pekla severu“ a musely se osvědčit na rozbitých trasách legendárního závodu Paris-Roubaix. V aerodynamickém tunelu se přitom dolaďovaly tvary, aby konečné hodnoty potvrdily jak ideální vrchařské schopnosti, tak nízký odpor vzduchu. Francouz Pierre Rolland se tak na své první jízdě s novým Alto oblékl rovnou do dresu nejlepších vrchařů Dauphiné Tour. Dost ale sportu, podívejme se na technickou stránku novinky.
Srovnání starého a nového rámu ukazuje, že třetí generace je více profilovaná především v oblasti kolem hlavové trubky a celkově rám doznal ostřejších modernějších tvarů. Hlavové trubce nechybí středové zúžení při čelním pohledu, ovšem z boku vypadá ve spojovacích uzlech mnohem masivněji. Podobně vyhlížející spojovací prvky nese v hlavních uzlech i zadní stavba, kde mimochodem zmizelo „schodovité“ napojení sedlových vzpěr, mířících tentokrát sice stále níž, ale už napřímo. Vše zaměřené i nadále pro maximum pohodlí a pohledově vypadá napojení vzpěr na sedlovou trubku jako objímající ji ze stran. Všechny přechody jednotlivých uzlů rámu (pod 800 gramů) jsou designově trochu ostřejší, což je s předchozí variantou s kruhovými průřezy a hladkým plynulým přechodem docela v kontrastu. Kompletní integrované vnitřní vedení kabeláže rámem je samozřejmostí, stejně jako pevné osy šíře 100 nebo 142 milimetrů. I přední vidlice už sází na méně extravagantní tvar a odlišnou pozici osy náboje než u předchůdce, zato ale vypadá moderněji. Rozměry nového Revelator Alto jsou kompaktnější. Dosah se u všech velikostí zmenší asi o jeden centimetr a rozvor celkem o jeden a půl. Hlavové trubky jsou o patnáct milimetrů kratší, což znamená totéž pro stack, tedy výšku rámu vpředu.
Zatímco úhel řízení se nemění, úhel sedlové trubky se položil o jeden a půl stupně na hodnotu 73,5° (velikost M), menší velikosti mají o půl stupně strmější, naopak větší velikosti o půl, respektive jeden (XL) stupeň položenější úhel. Velikostní spektrum zůstává nedotčeno s pěti úrovněmi 49 až 59 centimetrů.
Čtveřice modelů má pouze ten nejdostupnější (Elite) na mechanické sadě Shimano 105, dva nejdražší sourozenci (Exonic, Master) pak sází na elektroniku Shimano Dura Ace Di2, prostřední verze Elite pak bude jak v provedení se Sram AXS, tak Shimano 105 Di2.
KTM tak začíná psát historii další etapy svého silničního modelu a zatím se podle sportovních úspěchů zdá, že bude úspěšná. Je zajímavé sledovat, jak se současné trendy v honbě za nízkým aerodynamickým odporem v kombinaci s příznivou hmotností pro vrchařské schopnosti podepisují na designu rámů. Předchozí varianta totiž byla na první pohled jasně čitelná svým na pohled až subtilním provedením, zatímco aktuální kousek je designově už lehce „mainstreamový“, ale ve výsledku by měl být o to povedenější.
(už)
Každý, kdo tráví na domácím cyklistickém trenažéru v zimě mnoho hodin tréninku, jistě ví, jak bývá zvláště ke konci jízdy otravné sedět na…
V designu omotávek silničních řídítek je značka Supacaz asi nedostižná, protože některá barevná provedení jsou až neuvěřitelná. Jenže to…