Každý, kdo tráví na domácím cyklistickém trenažéru v zimě mnoho hodin tréninku, jistě ví, jak bývá zvláště ke konci jízdy otravné sedět na té pevné věci, která se skoro ani nehne. Neprospívá to ani jezdcově zadku, který sedí k sedlu jako přikován a my se musíme násilím nutit do změny jeho polohy. To vše mění pohyblivé lišty pod trenažér Tacx NEO Motion Plates. A to dost zásadně. Na lišty jsem se těšil již od okamžiku, když jsme si je vyžádali od domácího zastoupení firmy Garmin, pod kterou divize Tacx spadá.
Montáž
O montáži lišt na trenažér se vlastně nedá ani hovořit. Nářadí k tomu nepotřebujete a nasazení je takřka bleskové. Musíte ale k tomu mít trenažér Tacx NEO. Na jiný nepasují. Ani se nedivíme, protože lišty stojí sedm a půl tisíce korun, a tak tato poměrně vysoká cena nám jaksi nejlépe pasuje ke špičkovým a dražším trenažerům, které toho hodně umí a kde se využijí dokonale.
Před nasazením lišt na trenažéru NEO rozevřeme křídlové stojany a vyndáme z jeho spodku čtyři gumové špunty proti prokluzování na podlaze. Ty si uklidíme do připravených slepých otvorů v lištách, abychom je někam nezaložili a již nikdy nenašli. Lišty mají vlastní gumové podložky. Do otvorů po vysunutých gumových podložkách z trenažéru nasadíme čepy lišt a je hotovo. Můžeme se vrhnout do takřka cyklistické reality. Lišty pasují dokonale a jsou i s trenažérem barevně sladěny. Jsou na trenažéru nepostřehnutelné.
Už první dojem z jízdy je doslova ohromující. I pro mě, který jsem se na lištách lehce svezl již v loňském roce na výstavě. Ale krátká jízda, v džínách a bez treter, nebylo to pravé na pořádné vyzkoušení. Tehdy jsem si řekl: „Dobrý, hejbe se to, no a co?“ Ale v okamžiku, když se obléknete na kolo, jako že na trenažér se skoro všichni oblékají jako na jízdu venku, zacvaknete tretry do kufrů, nastavíte si oblíbenou trasu, třeba v programu Rouvy, na tabletu upevněného na řídítkách a poprvé se takto připraveni rozjedete, jste doslova ohromeni. To kolo pod vámi se skutečně hýbe, skoro jako při jízdě venku. Zpočátku si lišty opatrně testujete, studujete je, zkoušíte, jak se chovají v různých situacích. Nejdříve jemně jedete a samozřejmě sledujete, co pod vámi lišty dělají. Výrobce uvádí, že lišty se pohybují tam a zpět v rozsahu pěti centimetrů. Ty však při běžné jízdě ani nevyužijete. Podle mého odhadu se při jízdě po rovině pohybují tak do tří centimetrů, možná ještě méně. Při reálné klidné jízdě kolo pod vámi také nelítá nějak dramaticky tam a zpět. Necítíte to. Ale v případě nasazení lišt nejde jen o pohyb kola ve směru jízdy. Trenažéry NEO jsou konstruovány tak, aby umožňovaly částečný pohyb kola do boků. Aby se kolo v zadní partii kývalo ze strany na stranu. S nasazením lišt dojde k tomu, že tento pohyb, který je bez lišt celkem omezený, se jakoby znásobí. Dojde prostě k sečtení pohybu dopředu a dozadu s pohybem do stran a kolo se rázem pod vámi chová velmi reálně.
Jakmile přestanete jemně testovat pohyb kola na lištách, jste nejen udiveni, až ohromeni, ale začnete opravdu jet. Začnete za to brát. Musíte měnit rychlost, před zatáčkou přibrzdit, za zatáčkou si nastoupit. A teď začnete teprve lišty oceňovat. Protože pod vámi už není pevná věc, ale kolo, které se poddává vašim pohybům. Zvednout se ze sedla nebývá na trenažéru žádná hitparáda, ale to se změní s lištami. Jako realita to samozřejmě úplně není, ale kolo pod vámi lehce pracuje, není tak tuhé. Skvělý pocit máte, když měníte rychlost. Asi to znáte, když za to v sedle pořádně vezmete, když cítíte svou sílu (což bývá bohužel většinou jen na začátku tréninku) a kolo pod vámi s každým silným šlápnutí jakoby popojede, na pár centimetrů vám „ujede“. Tak toto umožní lišty skoro dokonale. A pak když přijedete do sjezdu, tak si připadáte, jako když opravdu sjíždíte z kopce. Trenažér NEO 2T, na kterém jsem lišty testoval, dokáže simulovat jízdu i ve sjezdu. Což není tak běžné. Ale NEO trenažéry to umí všechny. A když si k tomu přidáte lišty, tak se bezděky snažíte v zatáčkách naklánět. Prostě děláte pohyby, na jaké jste v zatáčkách běžně zvyklí. To vám lišty s trenažérem lehce, ale samozřejmě omezeně, umožní společně s možností lehce řídítky zatáčet. I když pohyb řídítek nemá na směr jízdy vliv.
Samostatnou kapitolou je jízda po nerovnostech. Když jsme testovali NEO 2T, tak jsme byli překvapeni, jak realisticky dokáže simulovat nerovnosti. Když jsme si vybrali nějakou trať, kde byly dlažební kostky, bylo to dost nepříjemné. Realita nerovností i bez lišt byla dost silná. Nechápali jsme, jak to je možné, protože jsme trenažér měli i rozebraný a uvnitř nebyl žádný mechanismus, který by kolem třásl. Žádné třesení kola ani nebylo vidět. Ale řešení bylo jednoduché. Pro dokonalý dojem jízdy po dlažkách stačilo vytvořit software trenažéru tak, aby jemně a rázně přibrzďoval a zase uvolňoval kazetu. Aby s ní cukal. A když cuká kazeta, cuká i vaše tělo. Dokonale vymyšleno. A teď, když k tomu přidáte lišty, tak se pocit ještě znásobí. Jet s touto sadou po kostkách je opravdový hnus. Ale krásný hnus. Protože každý cyklista ví, že kostky musí přejet a že jednou skončí.
Z lišt jsem byl nadšen. Samozřejmě se někomu může zdát mé hodnocení nadnesené, ale pokud na různých trenažérech strávíte během svého cyklistického života mnoho hodin, pokud máte možnost řadu trenažérů testovat, tak se vám najednou kvalita jízdy na nich posune zcela jinam. Zjistíte, že hodina na trenažéru s lištami je najednou kratší než bez nich. Že si jízdu užíváte a nejste tak unaveni. Jistě, jako realita to není a si nikdy nebude, protože kolo rozhodně nebylo vymyšleno tak, abychom se na něm trápili uprostřed obýváku, ale abychom s únavou bojovali ve vedru, v dešti a trápili se proti větru, snažíc se schovat v háku za kamarádem. Já si prostě nedovedu představit, že bych si domů NEO pořídil bez lišt. Když už bych dal třicet papírů za trenažér, tak už bych těch dalších sedm určitě někde vyškrábnul.
A teď jsem zvědavý, ještě víc než dříve, kam se to vše ještě posune.
K lištám se samozřejmě dodává i podložka pod přední kolo. Musí být o 2,5 centimetru vyšší, protože o tolik se zvýší trenažér nad lištami. Musí mít také průběžnou drážku pro usazení předního kola. Aby v ní kolo mohlo jezdit tam a zpět. Já vyzkoušel vložit do podložky i gravelové přední kolo s pláštěm o šířce 38 a nebyl problém.
(kany)
V designu omotávek silničních řídítek je značka Supacaz asi nedostižná, protože některá barevná provedení jsou až neuvěřitelná. Jenže to…
Pells v rytmu proměn Na konci srpna představil Pells nové modely kol pro rok 2023 a hned na úvod je nutné konstatovat, že od loňského roku…