V nabídce dovozce značky Shimano najdeme širokou paletu komponentů a doplňků značky PRO, z nichž jsme například z enduro řady Koryak zkoušeli řídítka nebo představec. Novinkou je ovšem stejnojmenná teleskopická sedlovka, což je komponent zažívající v posledních letech nebývalou vlnu popularity.
I když dnes v ovládání teleskopických sedlovek najdeme hydrauliku či třeba servomotorek s dálkovým ovládáním, mechanické provedení s lankem a bovdenem je klasikou a také sázkou na jistotu. Nepředbíhejme ovšem a podívejme se nejdříve na konstrukci sedlovky, jejímž základem je hliníková slitina řady 7000. Celková délka sedlovky je 415 mm, v ose umístěná hlavice má nulový offset a zdvih je 120 mm, takže dostatečné, ovšem moderní enduro a nízké rámy volají už spíše po 150mm zdvihu. Dodejme jen celkovou hmotnost 524 gramů (30,9 mm bez bovdenu, lanka a páčky), v našem případě klasickou ovládací páčku s objímkou řídítek a cenu 5960 korun. V nabídce je i průměr 31,6 mm a spodní páčka pro montáž na levou brzdovou páku, namísto řazení standardu I-spec II.
Uvnitř pracuje olejem tlumená vzduchová patrona, bez možnosti vnějšího nastavení tlaku, ovládaná zespodu přepákováním na jehlu. Patrona není rozebíratelná a v případě poškození bude k dispozici jako vyměnitelný celek. Řešení tahu lanka a uchycení je standardní, takže na spodu sedlovky je opěrka pro bovden vedený vnitřkem rámu a táhlo pro zavléknutí válečku s uchyceným lankem. Částečně lze předpětí lanka regulovat ještě na kovové vodicí trubičce lanka od ovládací páčky na řídítkách, ale montáž do pákového mechanismu na sedlovce je snadná, takže to nebylo zapotřebí. Navíc je v sadě se sedlovkou ještě bovden a speciální lanko s kluzným povlakem, takže vše chodí díky tomu a také dostatečné délce páčky na řídítkách velmi lehce. Kdo se obává nečistot a vlhkosti v sedlové trubce, může využít plastový obal na pákový mechanismus, který je rovněž součástí balení.
Montáž sedlovky do rámu a nastavení odpovídající výšky usnadňuje stupnice na boku, jediný imbusový šroub z boku hlavice je pak naprosto nejrychlejším řešením nastavení pozice a sklonu sedla, aniž bychom časem zaznamenali nechtěné povolování. Páčka na řídítkách sice není nejmodernějším řešením, co se týče ergonomie nebo možnosti upevnit ji jinak než na horní stranu řídítek, ale je to opět sázka na klasiku a jistotu. Nová sedlovka nevykazovala téměř žádnou stranovou vůli špičky sedla ani předozadní vůli. Pohyb pístnice po odjištění páčky je naprosto hladký a samozřejmě lze po vyšroubování matice na výstupu pístu vše vyčistit a namazat. To ale nebylo během tří měsíců testování téměř nutné, vše těsní spolehlivě.
Ovládání sedlovky ve stavu zatíženém jezdcem překvapilo svojí účinností, kdy stačilo zatlačit na páčku a sedlovka se i pod vahou jezdce odjistí a zajede. Žádné nadlehčování, aby se vše odjistilo, ale okamžitá funkce. Samozřejmostí je možnost nastavení libovolné výšky sedla v celém rozsahu zdvihu a příjemně překvapil i kultivovaný návrat sedla do výchozí pozice. Není nebezpečně rychlý, ani zbytečně pomalý a neprovází jej nějaký zbytečně hlasitý doraz. Samozřejmě, že po třech měsících už komponent i přes bezchybnou funkci ukázal lehké opotřebení, ve smyslu stranové vůle sedla, ale na špičce jsme naměřili výchylku zhruba 2 mm na každou stranu, což je v normě, a v podstatě je to pro tyto komponenty klasika. Koryak tedy příjemně překvapil svojí funkčností v poměru k příznivé ceně, vynikajícím uchycením sedla a jednoduchostí.
(už)
Možná si vzpomínáte na nedávný test nosičové brašny Basil Portland, která i přes praktické upevnění na nosič byla především stylovým…
U americké značky Lezyne jsme si zvykli, že její produkty jsou bezmála uměleckými díly a že i v případě zdánlivě běžných cyklodoplňků lze…