Kdo pamatuje raná devadesátá léta, zcela určitě tehdy řešil životnost brzdových špalíků a značku Kool-Stop má dodnes v paměti. Jejich špalíky totiž byly vždycky držák a na téhle filozofii staví značka dodnes, i co se týče brzdových destiček. Samozřejmě, že jsou cenově násobně dražší než nejdostupnější organické modely, ale kdo mění destičky několikrát za sezónu, snadno si ten rozdíl potom spočítá.
Zní to jako opěvná óda, ale v případě našeho testu destiček Kool-Stop určených pro elektrokola se výsledek jednoznačně potvrdil. Známe sintrované a organické provedení a v poslední době přišla řada výrobců s destičkami určenými vyloženě pro elektrokola, že by tedy nová směs? Nikoliv, tedy ne v případě Kool-Stop, který v našem případě poskytl k testování destičky s ocelovým nosným plechem, organickým brzdovým obložením, a pozor, keramickou vrstvou mezi těmito dvěma materiály. A to je ten zásadní rozdíl, keramika by totiž měla izolovat část tepla, jinak pronikajícího až k nosnému plechu a následně pístku brzdy. A tady je kámen úrazu řady elektrokol, jejichž vyšší hmotnost, rychlost a v neposlední řadě i horší jezdecké zkušenosti majitele s rukou stále na brzdě, povětšinou jen té zadní (přední se přece kvůli hrozbě pádu přes řídítka nepoužívá), vedou k rychlému opotřebení destiček a tepelné deformaci pístků v brzdiči. Řada elektrokol totiž i přes nedoporučení značky Shimano používá jejich nejlevnější brzdy, určené spíše jen pro městský provoz. Pístky z kompozitu se pak přílišným teplem deformují, roztáhnou se a kousnou v brzdiči. To byl i případ elektrokola, jehož majitel po nájezdu 1360 km měl organické destičky Shimano B01S ve stavu, jak je vidíte na obrázku. Snaha zasunout pístky a nainstalovat nové destičky byla marná, pístky totiž měly kvůli přehřátí větší průměr. Takže buď koupit novou brzdu, nebo samotný třmen, případně nechat pístky stočit na původní průměr, což je trochu riziko, ale nakonec tohle řešení fungovalo.
Do třmenu pak putovaly zmíněné destičky Kool-Stop a po několika kontrolách těsnosti pístků v něm setrvaly víc jak rok, kdy došlo na kontrolu stavu jejich opotřebení. Od nasazení až doteď najely destičky na zadní brzdě 1970 kilometrů, přičemž v přední brzdě jsou stále původní destičky, protože je i nadále používaná spíše sporadicky. Opotřebení destiček Kool-Stop dosáhlo sotva 35 % z nového stavu, což je vynikající hodnota, a neprojevilo se to nijak negativně na kotouči. Projev destiček přitom není hlučný a brzdný výkon je plynulý, jen nepatrně méně ostrý než v případě původní shimanovské organiky. Během testování nedošlo k vadnutí brzdy v delších sjezdech nebo zapečení materiálu obložení, takže všechny parametry výkonu se ukázaly jako ideální a hlavní výsledek, tedy izolace tepla od pístků a delší životnost obložení, je až překvapivě vynikající. Kool-Stop tedy zachránil levnou brzdu a zajistil a nadále zajišťuje spolehlivé brzdění. Cena 569 korun za destičky pro jednu brzdu je ve srovnání se shimanovským originálem skoro čtyřnásobná, ale již absolvovaný a nadále předpokládaný nájezd destiček tomuto rozdílu přesně odpovídá. Zdá se tedy, že destičky e-bike specific nejsou jen marketingovým tahem, ale konkrétně v tomto případě jde o funkční a prověřené řešení.
(už)
Novinkou v sortimentu domácí značky Spirit je elektrohardtail, jenž sice sází na pohon v zadním náboji, ale kombinuje jej s aktuální…
Kolekce elektrokol německé značky Cube patří k těm nejnabitějším na trhu, a jelikož jsme na jaře testovali jejich celoodpružený trailový…