Konvertace k Joe'saismu
Přechod k jinému náboženství je dnes zcela běžná věc a totéž lze říci o přechodu od dušového k bezdušovému systému obutí kol. Značka Joe's No Flats je jedním z výrobců specializujících se na preventivní tmely, bezdušové systémy i konverzní kity pro klasické ráfky a pláště.
Pokud vlastníte tubeless nekompatibilní ráfek i plášť a chcete je předělat na bezdušový systém, pak je řešením kit Joe's Eko Kit System za 1090 korun, který obsahuje vše, co je třeba na vyřazení duše ze systému obutí. Tento kit se dodává v provedení pro šestadvacítková i devětadvacítková kola a hlavně ve třech verzích, podle vnitřní šířky ráfku a použitého ventilku, což je velice důležité. Právě šířka ráfku je rozhodující, protože základem systému je gumová páska s integrovaným ventilkem, která překryje celou vnitřní plochu ráfku až téměř na vnější okraj, aby se o ni zevnitř zapřely patky pláště. Trojice šířek 15-17, 17-19 a all-mountainových 19-25 milimetrů by měla pokrýt většinu dostupných rozměrů ráfku.
Komplet obsahuje lepicí pásku pro základní utěsnění otvorů pro dráty v ráfku, kterou se jednoduše přelepí všechny otvory. Následuje nasazení gumové pásky s ventilkem a její pečlivé vyrovnání uvnitř ráfku tak, aby přesahovala na obou patkách rovnoměrně. Usazení pláště do ráfku pak rovněž vyžadovalo pečlivé urovnání gumové vložky, aby ji patka pláště nikde nestrhla pod sebe a nezapřela se rovnou o ráfek. Tím by došlo k narušení celého systému a místem by unikal tlak. Plášť tedy pečlivě usadíme do ráfku a zkontrolujeme usazení vnitřní gumové vložky, aby byla po celém obvodu na obou stranách rovnoměrně usazená přes patku pláště. Tím je zaručeno utěsnění systému, takže můžeme přistoupit k nahuštění, čímž se plášť přitiskne ke gumové vložce a utěsní celý vnitřní prostor.
První nahuštění doporučujeme kvůli kontrole usazení pláště a gumové vložky a po něm pak je nutné systém vypustit, vyšroubovat ventilek a nalít dovnitř těsnicí roztok, který je součástí balení a vystačí na dvě kola. Ten po nahuštění otáčením kola rozlijeme po vnitřní stěně pláště, aby utěsnil případné průpichy nebo řidší místa stěny pláště.
Přestože montáž celého systému vypadá dost složitě, zvládli jsme obě kola během půl hodiny a při jízdě nebylo i přes gumovou vložku znatelné nějaké horší spojení pláště s ráfkem. Těsnost systému byla v místě spoje pláště s ráfkem stoprocentní, pouze k zacelení otvorů v plášti bylo třeba nasměrovat těsnicí roztok do poškozených míst.
Výhodou je pevné spojení ventilku s gumovou vložkou, což na rozdíl od klasického tubeless ventilku nevyžaduje jeho přílišné dotažení kvůli těsnosti, což si někdy v případě defektu v terénu vyžádá shánění kleští kvůli povolení jeho pojistné matice. V tomto případě není ventilek nejslabší součástí systému, i když v případě defektu a nutnosti vložit do pláště duši nebo zalepit větší průpich může být mlíkem upatlaná gumová vložka a nutnost jejího porovnání po opětovném nasazení pláště trochu pracnější řešení.
Nahrazení duše o hmotnosti 150 gramů v tomto případě znamená přičtení 58 gramů za gumovou vložku a 120 gramů roztoku, takže jsme vlastně zase na svém. Nižší tlak a lepší tlumení je ale v terénu zcela bez diskuse, ovšem stejně jako u všech bezdušových systémů má i tento klasická úskalí, typická pro tubeless řešení. Výhodou je cena systému, který pro přechod na tubeless nevyžaduje investici do speciálního ráfku a pláště. Samozřejmě, pláště lze nasadit i v tubeless provedení, které má silnější stěnu a není tak náchylné na množství těsnicího roztoku, pouze jejich těsnější patka nepůjde přes gumovou vložku tak snadno přetáhnout.
(už)
Značku Token mají někteří zafixovanou jako výrobce drobných cyklistických doplňků, hlavně v barevném eloxovaném provedení, ovšem její…
Značku Clément asi nemusíme žádnému silničáři představovat, toto jméno bylo vždy synonymem těch vůbec nejkvalitnějších galusek. Po určitých…