Značku Clément asi nemusíme žádnému silničáři představovat, toto jméno bylo vždy synonymem těch vůbec nejkvalitnějších galusek. Po určitých tahanicích o ochrannou známku s pneumatikářským gigantem Pirelli založil v roce 2003 původní majitel Clémentu Max Brauns se svým synem úplně novou značku Challenge. Ta jde ve šlépějích Clémentu, ovšem vedle tradice sází především na nejmodernější technologie. Ne náhodou v posledních letech vítězí nejlepší světoví jezdci právě na obutí Challenge – například mistrovství světa v cyklokrosu vyhrál na galuskách této značky nejprve Erwin Vervecken nebo posléze náš domácí Zdeněk Štybar. S obutím Challenge je ale spojován třeba i Pro Cycling team RadioShack. Vedle toho Challenge boduje s řadou atypických provedení galusek či plášťů, nabízí například silniční galusku do prašného prostředí nebo zajímavou úpravu proti defektům. U všech modelů je cílem výrobce skloubení perfektních jízdních vlastností, komfortu a co nejnižší hmotnosti. Současná kolekce pak zahrnuje galusky a pláště v podstatě na kterékoli odvětví cyklistiky, závodní silnicí a triatlonem počínaje, přes dráhové či časovkové modely, až po bikové galusky. My jsme si z nabídky do testu vybrali silniční pláště Challenge Elite Open, které výše uvedené splňují do puntíku. Jednoduše řečeno, jsou to jedny z nejlepších silničních plášťů, které jsme kdy testovali.
Ručně vyráběné pláště Elite Open s lepenou konstrukcí využívají průřez s přísně kruhovým profilem, který je nejen opticky takřka identický s galuskou, ale především po praktické stránce jsou tyto pláště v reálu s kvalitními galuskami skoro zaměnitelné. A to především nabízeným jízdním pohodlím, tvar průřezu pláště je totiž na nerovnostech velmi poddajný. Hmotnost pláště 230 gramů je pak na úrovni konkurenčních závodních modelů - sice se dají koupit i lehčí pláště, ale většinou ne s takovýmito jízdními vlastnostmi. Challenge tedy nejde cestou co nejnižší možné hmotnosti, ale cestou perfektního vyvážení jízdních vlastností. Námi testovaný model se mohl pochlubit hustotou pletení 260 TPI a z toho vyplývajícím doporučeným provozním tlakem v rozmezí 100 až 145 PSI. Samozřejmostí je kevlarová patka a ochrana proti defektu PPS. Směs s označením Super Poly je pak odpovědí na požadavky skloubení takřka protichůdných požadavků na nízkou hmotnost, optimální adhezi na různém povrchu, dostatečnou životnost a výše zmíněný jízdní komfort, který je pro Challenge v případě konstrukce plášťů evidentně více než důležitý.
Praktická stránka testovaného modelu s sebou nenese žádné složitosti. Pro ručně vyráběné pláště sice všeobecně platí, že je jejich obouvání na ráfek o něco složitější než u standardních modelů, pokud si ale uživatel osvojí základní návyky, je vše otázkou okamžiku. Po nazutí na ráfek a nahuštění na provozní tlak okolo devíti až deseti atmosfér se pláště odmění dokonalým usazením - jakákoli házivost je pro Challenge naprosto neznámým pojmem. Po obutí navíc pláště skutečně vypadají jako standardní závodní galusky. Nejde zde ovšem o pouhou iluzi, společných vlastností s galuskami je totiž mnohem více.
O výborné akceleraci není asi nutné se zmiňovat, ta je podobná jako u konkurenčních, stejně lehkých plášťů. Ovšem kultivovanost odvalování je jiná liga, stejně jako schopnost pohlcovat otřesy od poničeného asfaltu. V obou těchto ohledech se nebojíme napsat, že jsou testované pláště v podstatě téměř shodné s galuskami, alespoň dle naší osobní zkušenosti. V testované šířce 23 mm pak nabídly také velmi dobrou adhezi a jejich další devízou je hodně rovnoměrné ojíždění běhounu. Na rozdíl od většiny plášťů se totiž Challenge Elite Open neojížděly do plošky, takže i více jetý plášť měl v zatáčce stále vhodnou styčnou plochu s asfaltem. A to prakticky při jakémkoli náklonu.
Určitou zajímavostí je absence siliky v použité směsi. Díky tomu má jezdec pocit naprosté „nelepivosti“ plášťů při rychlé jízdě, kdy se kola pocitově odvalují samovolněji než při použití standardních plášťů. I to je důvod, proč testované pláště působily až nebývale rychle. Samostatnou kapitolou je pak životnost. Pokud nyní čekáte, že nebude stát za nic, jako třeba u silničních Hutchinsonů, budete na velkém omylu. Z hlediska odolnosti vůči defektu i rychlosti sjíždění materiálu na běhounu patří totiž testované pláště opět k tomu nejlepšímu. První tisícovka kilometrů dokonce nebyla na pláštích téměř vidět - i jemné drážkování dezénu zadního pláště bylo skoro netknuté. Co je neméně důležité, větší škody nezanechala ve struktuře plášťů ani roční doba testu, s množstvím špíny či drobného štěrku na silnicích Středočeského kraje.
A chcete slyšet nějaká negativa? Najdou se, ale nejsou nijak zásadní. Při teplotách pod pět stupňů a na vlhké vozovce patří přilnavost kvůli absenci siliky pouze k průměru a tu a tam jsme měli v zatáčkách pocit, že pláště chtějí lehce ustřelovat. Závodník tento moment, který je dostatečně zřetelný, dokáže včas rozpoznat, hobby jezdec by se v takových podmínkách měl mít o něco více na pozoru. Ovšem Challenge je obutí především pro závodníky a pokud by někdo požadoval pláště s ještě jistější trakcí ve výrazně nepříznivých podmínkách, i takové má Challenge v nabídce.
Takže pokud shrneme naše dojmy, pláště Elite Open nabízejí rychlost a obratnost Porsche s jízdním komfortem Rolls-Roycu. A to za celkem příznivou cenu 990 korun. V nabídce je provedení s bílým či červeným bokem.
(kad)
Mezi nejcennější sběratelské kousky pro milovníky historických kol rozhodně patří vysoké kolo od výrobce Kohouta, tzv. Kohoutovka.…
Jednoduchý košík z polykarbonátu od firmy Clarks jsme otestovali jak s půllitrovým bidonem, tak s větší variantou, a to s objemem 0,7…