Středová složení mají dnes tolik standardů, že vyznat se v nich a správně vybrat je leckdy oříšek. Nicméně vždycky je tím hlavním, tedy mimo odpovídajícího rozměru, životnost ložisek a s ní spojená jejich odolnost vůči vodě. V loňském vydání 13/2019 jsme v rubrice Hobbybastler psali o přípravě kola na závod Tisíc mil a tam bylo jedním z úkonů i domazání ložisek středového složení Shimano v Press-Fit provedení. Kam tímhle mířím?
Kolo oněch tisíc mil dojelo a středové složení přežilo, nicméně bylo zralé na výměnu a od té doby s každým dalším podobným bikepackingovým závodem končí tohle kolo v mojí dílně, abych na něm během roku až třikrát musel měnit středové složení. Domazání kuliček, domazání těsnění speciální vazelínou, nepomáhá prostě nic a po třech dnech plných brodů a kaluží se pak po dvou dnech u doma odstaveného kola jen stěží podaří majiteli roztočit kliky. Tedy podaří, a když pak odkrytuji ložiska, jsou jen lehce pokrytá rezavou tekutinou, ale i to stačí, aby už měla vůli. Vyrážení lisovaných misek ven z karbonového rámu přece jen není úplně nejideálnější pro životnost středového pouzdra, takže aktuálně přišlo na řadu rozhodnutí vyzkoušet něco jiného. Buď to nejlepší provedení od japonského giganta, nebo něco, kde bude možné v případě opotřebení či koroze vyměnit jednoduše pouze ložiska, a misky zůstanou v rámu. Mortop BB8624S1 je oficiální přesný název Press-Fit středového složení s hliníkovými miskami vnějšího průměru 41 mm a ložisky pro klasickou 24mm osu klik, pohybujícího se na pultech kolem částky 850 korun. Tenhle střed je určen rámům se středovým pouzdrem šíře 86 mm, což je důležité kvůli přesnému dotažení ložisek v miskách. Ložiska totiž nejsou nalisovaná, ale jen nasazená do misek, protože mají vnější průřez lehce kónický. Při dotažení klik v odpovídajícím středovém pouzdře tak všechny díly skládanky dokonale zapadnou do sebe.
Tohle jsem se tedy rozhodl nalisovat do rámu, jenž absolvuje řadu vytrvaleckých podniků v tom nejhorším počasí a uvidíme, za jak dlouho se jeho majitel objeví v servisu. Misky mají vnější osazení a jejich hloubka je jen 8 mm, takže nedosedají ve středovém pouzdře tak hluboko, jako některá konkurenční provedení. V případě nějakých rozměrových nepřesností tak rozhodně nedoporučuji podkládat misku podložkou pro navýšení šíře středového pouzdra, to by mohlo být fatální. Nalisování proběhlo standardně, ložiska jen ošetřit přiloženým mazivem, aby v miskách nelupala, zároveň také domazat, aby nebyla z vnějšku suchá (uvnitř ložisek je maziva víc než dost) a nasunout kliky. Ty dosedají přímo na vnitřní kroužek ložiska vybavený dvojicí drážek a O kroužky pro jistější spojení a utěsnění. Ložiska mají z vnějšku odnímatelné gumové krycí těsnění, takže to musíme nasunout na osu klik před montáží, ale jinak vše probíhá standardně. Rozměrově všechno pasuje a kliky se otáčí hladce, bez jakékoliv stranové vůle. Uvidíme tedy, kolik kilometrů, v jakém terénu, a hlavně za jakého počasí tohle středové složení s hmotností 64 gramů vydrží, než bude potřebovat servisní zásah. Dovozce Cyklo Profi totiž dodává k tomuto složení i samostatná ložiska (BBA30) s gumovým krycím těsněním v ceně 170 korun za kus, takže buď půjde testované ložisko jen vyčistit a domazat, nebo jej za relativně pár korun nahradí nové, aniž bych musel cokoliv vyrážet z rámu nebo z misek.
(už)
Podsedlové brašničky mohou vypadat sportovně, futuristicky, nenápadně nebo stylově, což rozhodně platí pro testovaný kousek Compacked, jejž…
Zdánlivě úplně obyčejná malá hustilka za relativně pár korun, při bližším prozkoumání však nečekaně propracovaný, velmi lehký kousek.…