Když se řekne Shimano, každý si vybaví komponenty jako řazení, přehazovačky, kazety, kliky nebo brzdy, ale není to jen o přehazovačkách, brzdách či převodnících. Portfolio je totiž daleko širší, jelikož pod koncern Shimano spadá řada dalších značek a tou asi nejdůležitější jsou komponenty PRO, které jsou stále častěji k vidění na řadě kol. Kvůli PRO-čku jsme tedy vyzpovídali manažera obchodu firmy Paul-Lange, Ing. Romana Kozáka.
Co nebo kdo je vlastně PRO?
PRO je samostatná značka, která již od roku 1989 vyvíjela a vyráběla svoje vlastní komponenty a společnost Shimano ji v roce 2008 koupila. Nadále tedy probíhá výroba v jejích vlastních prostorách, takže nejde o nějaký „rebranding“ produktů od subdodavatelů pod vlastní značkou Shimana. Shimano vyrábí svoje komponenty ve svých prostorách a PRO zase dělá svoji práci jinde.
Proč zrovna PRO?
Shimano má svoji ucelenou řadu komponentů, ale logicky chtělo rozšířit nabídku pro kompletní osazení jízdních kol. Značka PRO pak byla známá především svým vysokým statusem, co se týče zaměření na kvalitu a odolnost jejich komponentů, takže to byla ideální volba. Když se podíváte na portfolio firmy Paul-Lange, tak je tam vše od pohonu, brzd, kol, přes obutí (Vredestein, Schwalbe), základní odpružení (Spinner) až po posed i řízení (PRO) nebo nářadí (PRO, Feedback Sports) a samozřejmě oblečení, přilby a obuv (Shimano, Pearl Izumi, Lazer).
Zaměření na vysokou kvalitu mi přijde jako všudypřítomné klišé...
Jedna věc je nízká hmotnost komponentů a druhá pak vysoká odolnost a životnost. PRO je dlouhodobě známé tím, že dává přednost vysoké odolnosti a životnosti pro bezpečnost jezdců před honbou za gramy s nějakým hmotnostním omezením pro jezdce. Vše se dnes testuje podle nějakých norem a ty musí produkty splňovat minimálně na sto procent. PRO je známé tím, že své produkty testuje na 160 % těchto norem, a pokud nevydrží daný limit, buď je vůbec neuvede do prodeje, nebo stáhne z výroby. Všechno prostě musí odpovídat extrémním nárokům na odolnost a bezpečnost, to je priorita, ne být nejlehčí na trhu, i když i hodně lehké komponenty značka umí.
Takže na PRO nejsou žádné reklamace?
V podstatě by se to tak dalo říct, ale oni si stojí za kvalitou natolik, že třeba vloni stáhli z prodeje 140mm silniční představce Vibe, protože neobstály v testech na oněch 160 %. Samozřejmě by obstály na 100 nebo 120 % a mohly by mít nějaké hmotnostní omezení pro jezdce, ale takhle PRO nefunguje. Buďto 160 %, nebo nic.
PRO je hodně vidět i v profipelotonu, je to hlavně kvůli testování?
Samozřejmě jedna věc je sponzoring a druhá pak možnost ověřit si díky profesionálním jezdcům správnost daného konstrukčního řešení, protože ti mohou vše připomínkovat a přinést řadu zajímavých poznatků. Když něco sedí dokonale profíkům a vydrží to jejich zatížení, tak to logicky musí vydržet i pod sportovním hobby jezdcem. Druhá věc je pak reklama, protože zákazník vidí, co vozí profesionálové, takže má pak k dané značce větší důvěru, což samozřejmě přináší pozitivní marketingový efekt.
Co je nejoblíbenější z dílů PRO?
Jednoznačně je to druhá nejvyšší biková řada Koryak, kterou bych přirovnal k úrovni SLX nebo XT, a zahrnuje jak díly kokpitu, tak třeba nově pestrou zdvihovou paletu teleskopických sedlovek za velice příznivé ceny. Hodně zajímavá je řada LT, což jsou cenově dostupnější komponenty jak bikové, tak silniční a v podstatě se to liší jen v řídítkách. Ta je u zákazníků hodně oblíbená. U silničních komponentů je nejprodávanější řada PLT, což je střední třída komponentů.
Pomohl dílům PRO přístup k technologiím Di2?
Samozřejmě to byla výhoda mít k dispozici informace o technologiích elektronického řazení, takže to znamenalo určitý náskok. Vstupy pro kabely řazení do řídítek či představců PRO tak mohli designéři navrhnout předem, aniž by museli čekat na to, až se sada dostane na trh. Když máte informace z první ruky, máte náskok a můžete všechno vyvíjet souběžně, navíc s tím, že to testují profi jezdci společně, a finální produkt je pak lépe sladěný.
Konkurence přinesla elektronicky ovládanou sedlovku, co na to PRO?
Myslím si, že dálkově elektronicky ovládaná teleskopická sedlovka je už trochu technologický výstřelek, ale samozřejmě ukáže čas, co se prosadí ve větším měřítku. My jsme zaznamenali velký nárůst prodejů teleskopických sedlovek PRO Koryak v posledních dvou letech, kdy se jednak tyto komponenty těší větší oblibě, ale také díky spolupráci se značkou RB. Ta montuje sedlovky PRO na svá kola a navíc je aktuálně v nabídce větší počet zdvihových variant, a to až do zdvihu 170 mm, nebo vnitřní či vnější ovládání. Samozřejmě se zatím bavíme o stovkách, ne tisících prodaných kusů v Česku ročně, což je ale vzhledem k tomu, že značka začala nabízet tento komponent teprve nedávno a měli dosud jen jeden zdvih, velice slušný vývoj.
Co kromě výše zmíněného je hlavní zbraní značky PRO?
Zaměření na odolnost je prioritou, a přestože to značka nějak okatě nedává v marketingu najevo, je to hlavním bonusem. Oni svým produktům věří natolik, že od letošního roku nabízejí na představce, řídítka a sedlovky doživotní záruku, což je dost silný prodejní argument. Chtějí prostě podpořit důvěru zákazníků ve své produkty, takže si zákazník po zakoupení produkt zaregistruje a získává tuto záruku. Tohle si každá značka určitě nedovolí. Další věc je třeba možnost 30denního vrácení peněz při zakoupení sedla PRO, v případě nespokojenosti zákazníka. Za tu dobu, co tohle funguje, se nám vrátilo pouze jedno sedlo, což také o něčem svědčí.
PRO ale nejsou jen sedla, sedlovky či kokpit, můžeme si trochu představit kolekci?
Sortiment je trochu pestřejší, ale v otázce zmíněné jsou stěžejní produkty. Biková řídítka mají nejlepší modely Tharsis v karbonovém provedení se vstupy pro Di2 kabeláž, následuje jejich hliníková verze a pak oblíbený rovný hliníkový model Koryak, levnější FRS a nejdostupnější LT. V představcích rovněž vede Tharsis s modely pro XC, Trail či sjezd, dostupnější Koryak pak má klasickou nebo Di2 verzi a nechybí nejdostupnější FRS pro sjezdové či standardní biky. V sedlovkách je to u klasiky karbonová Tharsis, následně její hliníkové provedení a hliníková Koryak, FRS či LT. Všechny se zámkem na centrální šroub z boku. Teleskopické sedlovky Koryak Dropper mají kromě základní verze se 120mm zdvihem i 150 nebo 170mm variantu, kde 150mm model má vnitřní i vnější ovládání. Novinkou je model se 70 mm zdvihu, určený pro gravel kola, vyráběný v průměru 27,2 mm.
Co se týče sedel, na stránkách www.pro-bikegear.com funguje „Saddle Selector“, tedy jakýsi průvodce výběrem sedel, jenž by měl usnadnit zájemcům orientaci při výběru. Podle rozdělení dle jízdních stylů, ohebnosti jezdce, tedy flexibility páteře, nabídne odpovídající variantu. Modely Griffon, Volture, Turnix či Tharsis jsou každý vhodný na různý styl jízdy a třeba Volture je ideální pro elektrokola, kde jezdec sedí a šlape trochu jinak než na běžném kole. Většina bikových modelů (kromě Tharsis s titanovými) nabízí ocelové ližiny, ovšem jejich protějšky na silniční kola jsou ve variantách i s karbonovými ližinami a nechybí dámské varianty sedel. Hodně extravagantní je model Stealth se svým krátkým a širším tvarem, doplněným příčnými žebry středového otvoru a lemováním v barvě chromu.
Tím jsme u silničních komponentů, kde je celkem třináct modelů řídítek, a to jak pro klasickou silnici, tak i gravel a samozřejmě v hliníkovém nebo karbonovém provedení. Špičkou jsou Vibe Aero SuperLight s profilovanou horní plochou i spodním koncem oblouků nebo Stealth EVO, což je kombo řídítek s představcem. I dostupnější model PLT má svoji karbonovou variantu a nechybí samozřejmě dražší či dostupnější hliníkové modely. Představce mají pouze jeden karbonový model Vibe, PLT a LT modely jsou hliníkové, stejně jako druhý Vibe představec s titanovými šrouby a Di2 vstupem.
Silniční sedlovky mají jeden karbonový Vibe model a hliníkové Vibe, PLT a LT, všechny s centrálním šroubem z boku.
Tak trochu bonbónkem jsou karbonová silniční kola, ať už paprsková se třemi či pěti paprsky, nebo v diskovém provedení na silnici nebo na dráhu. Jsou v provedení na galusky či pláště a tak nějak navazují na nabídku pro triatlon, kde je to mimo karbonová kola také o speciálních řídítkách, nástavcích nebo sedlech. Nechybí ale ani doplňky jako košíky na bidony, gripy v několika modifikacích, omotávky, široká škála dílenského i cestovního nářadí nebo hustilky, brašničky a třeba i hlavová složení. PRO má tedy cyklistům rozhodně co nabídnout, a to jak silničním, tak těm XC či „gravity“ orientovaným.
Děkuji za rozhovor
Jiří Uždil
Pokud patříte mezi ty zatvrzelé polykače silničních kilometrů, kteří by si nedali jakoukoliv brašničku pod sedlo, protože to je podle…
Značka Head si pro sezónu 2020 přichystala celou řadu novinek a byť se zdá, že velká část výrobců vidí svou budoucnost především v…