Značka Head si pro sezónu 2020 přichystala celou řadu novinek a byť se zdá, že velká část výrobců vidí svou budoucnost především v elektrokolech, u Headu minimálně tutéž pozornost věnovali standardním modelům. A jaké hlavní meziroční změny v nové kolekci nalezneme? K tomu nejzajímavějšímu patří přepracované maratonské fully Adapt Edge, kde nejde o pouhou evoluci, ale o kompletně nové karbonové rámové platformy. Neméně důležitá je řada dámských modelů a přehlédnout se nedají ani elektro-gravely se systémem Fazua, případně široká škála horských či krosových elektrokol dávajících důraz na středové motory a plnou integraci baterií. Každopádně značka, jejíž modely kol vznikají od prvotního návrhu až po finální montáž v severomoravské Opavě, si toho pro letošní rok přichystala mnohem více, pojďme se na aktuální kolekci podívat trochu zblízka.
XC a maraton
Řada sportovních a závodních fullů začíná dvojicí kompletně přepracovaných modelů Adapt Edge III a II, sázejících na totožný karbonový rám s charakteristickými profilacemi předního trojúhelníku, se svisle orientovaným tlumičem před sedlovou trubkou a s upravenou kinematikou zadní stavby. Oba modely budou sériově využívat teleskopickou sedlovku Kind Shock, přičemž luxusnější z této dvojice bude se sadou Sram X01 Eagle a s vidlicí RS Sid vážit velmi příznivých 11,3 kilogramu. Z hlediska konstrukce i použitých geometrií jde Adapt Edge s nejnovějšími trendy a stejně jako u předchozí generace i ta nová spoléhá na flexibilitu karbonu nahrazující standardní zadní čepy. Mimochodem, na tutéž novou rámovou platformu se zdvihem sto milimetrů na obou osách spoléhá i dámský maratonský Adapt Edge Lady v nepřehlédnutelném starorůžovo-antracitovém hávu.
Hardtaily na sto způsobů
Horská kola s pevným rámem se u Headu dělí na prestižní karbonovou sérii Trenton a pak na střední třídu sestávající z modelových řad X-Rubi, Granger či Troy. Zde se sice pro letošní sezónu neodehrály výraznější konstrukční změny a jedná se spíše o další vyladění již stávajících modelů, ale z hlediska osazení, grafiky i barevných kombinací jsou dané hardtaily maximálně vychytané. To samozřejmě platí nejvíce u špičkové série Trenton, kdy topmodel se římskou pětkou na konci vsadil na Sram XX1 Eagle a s nejluxusnější specifikací vidlice RS Sid váží jen 9,3 kilogramu. Hodně sympatické je ovšem to, že na tentýž rám spoléhá jak popsaný Trenton V, tak i základní zástupce dané řady, Trenton 1 s osazením Sram NX. Zde se rozdíly v úrovni karbonu nedělají a běžný hobby jezdec s jen průměrným rozpočtem tak může sedlat totožný rám jako závodník z HEAD PRO TEAMU. Podobně se nám líbí barevná paleta a hodně živé designy všech sportovních hardtailů X-Rubi, Granger nebo Troy, což platí rovněž o modelech s přídomkem Lady nebo o celé řadě krosových kol X-Rubi Cross nebo i-Peak, případně také o široké nabídce dětských modelů.
Gravel a silnice
Populární gravely nenechávají značku Head chladnou, o čemž ostatně vypovídá již atraktivní model Picton, který v luxusnější z dvojice verzí prošel loni testem Cykloservisu. Letos jej doplnil špičkový I-Speed CrossPro na lehkém karbonovém rámu se sadou Sram Apex 1, jehož sportovní geometrie vychází právě z duralového sourozence Picton. Čistě silniční modely pak tradičně sází na výrazně aerodynamicky tvarované karbonové rámy doplněné o kotoučové brzdy, nicméně spokojeni budou i běžní hobby jezdci. Rámové platformy z uhlíkových vláken přecházejí po konstrukční stránce do letošní sezóny s jen minimálními změnami, ovšem těch designových je zde poměrně dost a velmi zajímavě působí grafika na plochých „aero“ sedlovkách, jak jinak než z karbonu. Nejluxusnější model spoléhá na elektronickou Ultegru Di2 a kola s vysokými aerodynamickými ráfky.
Byť elektrokolům věnujeme samostatný prostor, tak nové e-gravely a elektro-silničky musíme zmínit právě nyní. V této kategorii dává elektropohon rozhodně smysl a osvědčený systém Fazua, s motorem i baterií zasazenými do jediného kompaktního tubusu, fungují parádně a navíc umožní udělat z elektrokola jediným úkonem prakticky standardní model. Nejluxusnější elektro-silnička e-iSpeed II a elektro-gravel ePicton II spoléhají dokonce na karbonové rámy a jejich celková hmotnost nijak citelně nepřekračuje čtrnáctikilovou hranici!
Elektro-Head
Část elektro-nabídky jsme odhalili již na předchozích řádcích, nyní ale již ke standardním, převážně terénním e-bikům, vesměs s výkonnými středovými motory Shimano Steps či Bafang a převážně s plnou integrací baterie. Karbonový sto dvacítkový full Muret se středovým motorem Steps E8000 doplňují hned tři další celoodpružené e-biky, a to se zdvihem 150 milimetrů na obou osách. To platí jak o modelech Terni a Durango, tak o nepřehlédnutelném, úplně novém, bledě modrém Terni Lady. Právě zmíněná trojice čistě terénních e-biků je odpovědí Headu na nejnovější trendy, výrazně přesahující standardní trailovou kategorii a nahlížející do elektro-endura. Vedle hravých geometrií proto nemohou chybět ani teleskopické sedlovky.
Svými schopnostmi je se zmíněnými fully spřízněný také e-hardtail Lagos s plně integrovanou baterií, který bez větších změn přechází z kolekce 2019. Všechny zmíněné modely spoléhají právě na vyspělé pohony Shimano Steps, což platí také o strojích Davis, Granby (i v dámské verzi Lady) nebo o krosových elektrokolech řad e-iPeak či eRevelo. Na motory Bafang pak spoléhá další varianta e-biku Granby, dále elektro-treking Trivor nebo elegantní městský model eCity.
To byl tedy průřez nabídkou Head 2020 a blíže vás již s jednotlivými novinkami seznámíme prostřednictvím testů.
(red)
Tlaková myčka ve spreji - takto jednoduše by se dal vystihnout nový čistič Weldtite Jet Blast Degreaser, což je odmašťovač ve spreji, který…
Od dovozce italské klasiky Deda Elementi jsme si do testu zapůjčili silniční karbonová kola s označením SL45 Carbon. V nabídce jsou stále…