Značka BH na českém trhu působí do jisté míry exoticky, rozhodně však není našinci neznámá. Tento španělský výrobce, jehož kola používá řada především silničních týmů, se může pochlubit dlouhou tradicí. Z těch nejvýznamnějších jmenujme Liberty Seguros-Würth a v letošní sezoně budou sedlat kola BH jezdci týmu AG2R Prévoyance. Týmový stroj stáje Liberty Seguros, tedy model BH Global Concept, je tentokrát naším kolem z lidu.
Typ Global Concept se poprvé objevil na trhu v roce 2005 a vzbudil značný ohlas. Jeho celokarbonový rám s výrazným slopingem a velice nízkou hmotností působí i dnes, tedy po třech letech, velice moderně a může se stále postavit po bok nejnovějších konstrukcí. Postarala se o to především jeho výrazně přesazená sedlová trubka s maximálně aerodynamickým kapkovým průřezem, která byla jakousi předzvěstí současného trendu integrovaných sedlovek.
Naše Kolo z lidu, jehož majitelem je Tomáš Kubát alias „Army“, už má za sebou mnoho závodů i tréninkových kilometrů. Přesto je ale „béháčko“ ve výborné kondici a jeho jízdní vlastnosti by mu řada současných kol mohla závidět. Army se pro koupi tohoto rámu rozhodl přibližně před dvěma lety, neboť svou slopingovou geometrií a čistě tvarovanou, zcela rovnou vidlicí BH přesně splňovalo jeho nároky na funkčnost i estetiku. Stejně tak reálná hmotnost samotného rámu 1050 gramů patří ke špičce a totéž platí i o 340 gramů vážící celokarbonové přední vidlici.
Poslední provedení modelu Global Concept pro rok 2008 se liší pouze v některých detailech, například ve výraznějším profilu nohou přední vidlice s jakousi zadní aerodynamickou ploutvičkou a také využitím nanotechnologie. Základní tvar monokokového provedení však zůstal zachován. K zajímavým detailům patří dvojice podélných žlábků ve středové části horní trubky a mohutně působící partie okolo středového pouzdra. V malé velikosti rámu se téměř ztrácí miniaturní monostay zadní stavby. Řetězové vzpěry mají vyšší profil s podobným průřezem, s jakým se setkáme u horní trubky. K libůstkám patří vedení lanka k přehazovačce pravou vzpěrou. Podsedlové vzpěry působí útle a jejich mírný průhyb naznačuje, že vedle tuhosti nebyl opomenut ani komfort jízdy.
Dominantním prvkem rámu je však již zmiňovaná prodloužená sedlová trubka. Zajímavě působí napojení kapkovitého průřezu prodlužující části, tedy té nad úrovní horní trubky, v kontrastu s klasickým kruhovým průřezem hlavní sedlové trubky. Koncepce samozřejmě vyžaduje speciální sedlovku, určenou přímo k tomuto rámu. Je samozřejmě také z karbonu, pouze vlepený zámek je duralový. Rám logicky vyžaduje i originální podsedlovou objímku, opět s kapkovým půdorysem.
Army si kolo stavěl sám, neboť rám zakoupil samostatně. Představa o komponentové skladbě se však celkem dost podobala týmovému vybavení. Ostatně, se sadou Shimano Dura-Ace se asi nedá udělat chyba. Zatím poslední generace dury, jejíž nástupce však již pomalu klepe na dveře, je po funkční i ergonomické stránce téměř bezchybná. Určitou sázkou na jistotu byla i zapletená kola Mavic Ksyrium SSC SL, s typickými frézovanými plochami ráfku mezi jednotlivými dráty. Někteří jezdci sice u těchto kol trochu zápasili s občas praskajícími dráty, i přesto se jednalo o skvěle funkční i vypadající kola. Pláště Continental GP Attack mají skvělou směs i nízkou hmotnost, zdají se být na závodní použití naprosto ideální.
Majitel kola se nevyžívá v karbonových komponentech, což je na kole na první pohled vidět. „Karbofil“ by jistě raději sáhl po nejvyšších sadách Campagnola, nežli po Shimanu. V případě řídítek a představce byla zcela záměrně zvolena duralová klasika Deda. Řídítka Newton Shallow vynikají příjemně širokou horní úchopovou částí a méně hlubokým obloukem. Představec Deda Zero 100 je nádherně zpracovaným komponentem, zajišťujícím v sestavě s řídítky Deda skvělou tuhost při silovém záběru ve spurtu. Logo Deda má i příjemná omotávka.
V případě sedla se vsadilo více na efekt a nízkou hmotnost, než na komfort. Typ Selle Italia SLR s koženým potahem a dutými titanovými ližinami váží pouhých 135 gramů, tvarování bočnic s celkem ostrými hranami však mnoho pohodlí nenabídne.
Jízdní vlastnosti modelu BH Global Concept přesně odpovídají určení kola. Celková hmotnost 7,2 kilogramu je velice nízká, tuto hodnotu přitom ukázala digitální váha bez jakéhokoli odstrojování kola. Bez pedálů, computeru a košíků je to pak 6,9 kilogramu. To se samozřejmě projevilo na skvělé akceleraci. Tuhost rámu je logicky hodně podpořena jeho malou velikostí, vynikající přenos síly však není vykoupen výraznějším nepohodlím. Klasická sedlovka s kruhovým průřezem by samozřejmě nabídla více komfortu, ale i tak je na sestavě sedlová trubka/sedlovka dobře vidět a především cítit, jak pruží a pohlcuje otřesy. Zadní stavba rámu v tomto ohledu také vyloženě nezaostává, byť je více zaměřena na tuhost a dobrý přenos síly. Zcela rovná přední vidlice s mohutnější korunkou a provedení aerodynamické sedlovky vyrovnávají komfort vpředu i vzadu na podobnou hodnotu, jejíž označení zní „průměr“.
Řízení je velice citlivé, jedná se ostatně o model určený vyloženě pro závodníky. Krátký rozvor a stoprocentně závodní posed dělají z tohoto „béháčka“ nekompromisní vybavení. A přesně o to majiteli kola šlo.
(kad)
Rubrika kolo z lidu vychází pravidelně v tištěném vydání Cykloservisu. Chcete také ostatním čtenářům ukázat svůj obvyklý, nebo neobvyklý stroj? Spojte se s naší redakcí prostřednictvím e-mailu na adresu cykloservis.h@seznam.cz. Uveďte váš kontakt a bližší podrobnosti o vašem kole. Můžete také připojit fotografii.
Pro batohy s vodním rezervoárem se vžilo lidové označení „kejml“ podle nejznámějšího výrobce tohoto zboží, značky Camelbak. Přesto ale…
Jestli hledáte na internetu největší přehled nejnovějších modelů kotoučových brzd, tak tady jste na správné adrese. Pokud jste nesehnali 9.…