Mezi domácími dovozci a prodejci cyklistických komponentů je jen málo těch, kteří by se během své existence vyprofilovali mezi dodavatele pouze těch nejluxusnějších značek a superlehkých, často „tuningových“ dílů. Společnost Airoo si však žádný cyklistický nadšenec nespojí s ničím jiným než právě s karbonem, titanem, designovou exkluzivitou či nepřehlédnutelnou barevnou anodizací precizně obrobených slitin. Airoo na našem trhu zastupuje celou řadu značek, ovšem ne ledajakých - jména jako Nevi, Corima, Kuota, FRM, Bor, Osymetric, Soul Kozak a mnohá další spolu možná zdánlivě moc nesouvisí, v reálu se však dokonale doplňují. Všichni tito výrobci totiž mají jedno společné – a sice sázku na tu nejvyšší možnou kvalitu, zabalenou do luxusního, co nejlehčího hávu. A přesně taková je filozofie společnosti Airoo – nabídnout zákazníkovi po všech stránkách zcela výjimečný produkt, konstrukčně, designově a v neposlední řadě také uživatelsky.
Luxusní kola či komponenty jsou z hlediska zájmu nás, zákazníků, stále na vzestupu a rapidně mezi námi přibývá uživatelů z řad silničářů i bikerů, kteří jsou ochotni připlatit si za vyloženou exkluzivitu. Tedy za něco, u čeho máme takřka stoprocentní jistotu, že na vyjížďce či dokonce závodě nepotkáme, takříkajíc, na každém rohu. Hlavní proud, byť samozřejmě prodejně nejdůležitější, může být totiž pro tyto uživatele čím dál více nezajímavý a zmlsanost nabídkou trhu či největších značek na něm figurujících je nutí hledat stále nové alternativy. Airoo je v takovém případě onou alternativou, tedy přesněji sázkou na to, že kterákoli značka z jejího portfolia je výjimečná.
My bychom na následujících řádcích rádi nakoukli pod pokličku dovozu a prodeje luxusního cyklistického zboží, proto jsme vyzpovídali Petra Ježka, spolumajitele firmy Airoo. Takže je čas začít přemýšlet v trochu jiných dimenzích než úplně běžný uživatel z řad hobby cyklistů. Nalaďte se na špičkový karbon, titan, superlehké alu slitiny a ultranízkou hmotnost. „Obyčejná“ kola okoukaných značek - na to se zde nehraje…
Ani nemůžeme začít jinak – jak dlouho je vaše společnost na českém trhu, jak vznikla a které hlavní značky byly s Airoo spjaty v počátcích?
Tento projekt jsem měl v hlavě už před mnoha lety na vysoké škole, takže mohu říct, že pocházíme ještě z minulého století (smích…). Původně jsme byli tři kamarádi toužící si odlehčit svá „MTBéčka“.Hledali jsme lehké díly - kola, náboje a vše další. Takže úplně první značkou, kterou jsme začali zastupovat, byl SOUL-Kozak, následovalo FRM, a když už jsme byli v Itálii, tak nešlo přehlédnout „starého“ Khana od Kuoty. Slovo dalo slovo a nakonec Kuota také skončila pod křídly Airoo.
Snažíte se, aby se mezi sebou vámi nabízené značky pouze doplňovaly a nekonkurovaly si navzájem?
To by samozřejmě bylo přáním, ale není tomu tak. U dvaadvaceti značek je zkrátka dost velká pravděpodobnost, že v dané kategorii bude vždy na výběr z několika možností.
Pozorujete v posledních letech u českých zákazníků postupnou změnu požadavků, s výraznější orientací na dražší díly a komponenty?
Zákazníci jsou v posledních letech, především díky internetu, velmi detailně informovaní a hledají většinou kvalitní produkt pro přesně danou potřebu. Tedy zcela konkrétní produkt. Důležité je, že přesně vědí, co chtějí! Horší však bývá situace, pokud si někde na netu zákazník přečte mylnou informaci a přijme ji za svou. O to pak bývá těžší a mnohdy i nadlidský výkon mu omyl vyvrátit.
Které hlavní novinky pro příští sezónu byste v případě vašich značek rád vyzdvihl?
Nebudu konkrétní, vezmu to obecněji. Vše se neustále zdokonaluje, mnohaletou honbu za co největší váhovou úsporu vystřídala preference životnosti a celkové trvanlivosti produktu - i za cenu menšího nárůstu váhy. Vše je pevnější a bytelnější. Používají se podstatně kvalitnější materiály, ať už z letectví, nebo armádního segmentu. A přesně tyto úpravy se týkají řady novinek, nejen u námi nabízených značek.
Přibude ve vašem portfoliu nějaká další značka?
Je spousta skvostů, které mám dlouhodobě v hledáčku - ale obávám se, že jsou to již naprosté „úlety“, pro našince bohužel většinou nedostupné. Takže možná ano, přibude, ale nic natolik zásadního jako doposud zastupované značky.
Vámi nabízená kola a díly patří mezi to nejluxusnější, a prodej je pak asi trochu jiný než u mainstreamového produktu. Podobně jako kvalitní drahé víno hledáme ve vinotéce a nikoli v supermarketu…
To je pravda, vše je spíše o individuálním přístupu ke konkrétnímu zákazníkovi. Máme své pravidelné letité odběratele i ty, kteří se ozvou jednou za čas a potřebují jen „doladit“ drobnosti. Jsem samozřejmě rád za každého zákazníka, i kdyby si objednal jen karbonovou podložku pod představec. Baví mě řešit drobnosti i stavět celá kola na přání.
Kolik kompletních kol za rok postavíte? Předpokládám, že nejčastěji na rámech Kuota s koly Corima…
Stavba celých kol není prioritou Airoo, jedná se spíše o možnost zakoupit si exkluzivní komponenty. I když pro rok 2016 budeme nabízet i hotové sériové stavby výrobců za přijatelných cenových podmínek. Kola, která vidí čtenáři v testech, jsou většinou poskládána na tom nejlepším, co mohu nabídnout – běžné stavby bývají trochu skromnější. Nejsou to však jen stavby na rámových sadách Kuota, ale také DedacciaiStrada a FRM. Své přání „bez limitů“ si splní cca dvě desítky zákazníků za rok.
A jak si na českém trhu vede titanová „kultovka“ Nevi, přibývá zákazníků lačnících po titanu? Při návštěvě světových veletrhů se zdá, že tento materiál prožívá určitou renesanci.
Zájem o titan je, byť jsou Češi dost konzervativní. Zajímavý je profil zájemců. První skupinou zákazníků jsou „mlaďoši“ toužící se lišit, druhou pak „seriózní pánové“ toužící po pohodlí a klidných vyjížďkách na exkluzivním, ovšem na první pohled, pokud možno, nenápadném rámu. Díky profilaci trubek a volbě materiálu patří titan od Nevi k jedněm z nejtužších, pověsti o kroucení u něho rozhodně neplatí. Však jste jej měli v testu i u vás, v Cykloservisu.
Jak dlouhé bývají dodací lhůty u malosériových dílů a rámů?
Je to různé, spíše záleží na tom, kdy jej zájemce objednává. Třeba FRM vyrobí aktuálně silniční karbonový rám cca za 35 dní, ale v sezóně to mohou být dokonce i tři měsíce. V tomto ohledu je na tom nejlépe Nevi - je schopné dodat rámy kdykoli během roku do tří týdnů, a to včetně zapracovaných individuálních požadavků zákazníka.
V zimě jsme otestovali dvojici špičkových fatbiků FRM, jaká je poptávka v této kategorii? Pokud vím, nabízíte třeba i ultralehká zapletená kola a pláště pro fatbike.
Kolegové v Itálii prožívají tento trend podstatně více a s většími emocemi než náš domácí trh. Celosvětově je skutečně spousta nadšenců, kteří širokým gumám propadli, ale Česko je nejen v případě supertlustých gum o něco konzervativnější. Možná potřebujeme více času nebo rozhýbat ekonomiku…(smích)
Pokud bych si z vaší nabídky chtěl vybrat třeba dárek k Vánocům, co konkrétního byste mi doporučil? Airoo není jen o drahých rámech a exkluzivních stavbách...
Je to tak, v naší nabídce je velká spousta kvalitních drobností, ať už šroubků, objímek a další „tuningové drobotiny“. Až po spotřební věci – jako jsou třeba omotávky od StellyAzzurry, náhradní převodníky od BORu nebo FRM, či pláště od Veloflexu. I pěkná drobnost dokáže vdechnout kolu nový náboj.
Kde všude si mohou vámi nabízené rámy i komponenty zájemci takzvaně „osahat“? Přece jen výběr očima a pomocí recenzí na netu nemusí všem stačit.
Jediná prodejna čistě „Airoo“ je v Praze Motole, kde zájemce uvidí většinu sortimentu a je možné si komponenty osahat, potěžkat a v neposlední řadě probrat jejich vhodnost s kolegou Radkem. Není ale problém dodat zboží do kterékoliv cyklistické prodejny v ČR - záleží jen na obchodnících, zda chtějí naše produkty nabízet.
Jak koukáte na současné trendy související s elektronikou, třeba na postu řazení či pružení?
Osobně zvedám ruce nahoru a tleskám, rozhodně ANO - mají význam! Přiznám se, že moc rád pracuji s japonskou elektronikou Di2.
U vámi nabízeného sortimentu je z hlediska prodejů důležitější silniční nebo MTB segment?
Je to zhruba 60 % silnice ku 40 % MTB. Mnohdy to také souvisí s váhovým omezením výrobků a užíváním v daných podmínkách. Ale je pravda, že mou větší „srdcovkou“ jsou asi špičková silniční kola.
Na Eurobiku byla k vidění lehká dětská kola, a to hned u několika firem, které se na tento segment zaměřily – neplánujete rozšíření sortimentu i tímto směrem?
Určitě dětská kola neopomíjím, ale spolupráci vidím spíše s menšími výrobci, kterým dodávám trubky od Dedacciai a kteří pak lehké dětské rámy vyrábějí. Následně lze na jejich základě stavět kola pro konkrétní zákazníky. Dětská kola s váhou kolem osmi kil jsou pěkná práce, a hlavně děti se nebojí barev, což je určitě výhoda.
Na závěr otázka „na tělo“, na čem jezdí Petr Ježek jako cyklista?
V podstatě na všem, co mi přijde pod ruku – nejčastěji na silničce, na krosce a když zbude čas, takna biku. A taky na „zbytcích“ z testů. Neustále zkouším nové díly i rámy, abych byl v obraze a znal jejich jízdní vlastnosti - takže takový nekonečný, ale neskutečně zábavný příběh (smích...).
Děkuji za rozhovor.
Jan Kadečka
Kontakt do prodejny v Praze:
Airoo Praha – FB Servis.cz s. r. o.
Plzeňská 296/233a,
Praha 5 – Motol
IČ: 27788491
DIČ: CZ27788491
Radek Fuksa, +420 603 869 960, praha@airoo.cz
O tom, že nejrůznější zlodějíčkové i otřepanější zloději nejednají často v rukavičkách, není pochyb. Jakmile si vytipují věc, kterou se…
Silniční top-sada Sram Red eTap, spoléhající na bezdrátový přenos signálu elektronického řazení, byla jednou z nejdůležitějších novinek…