Kvalitní kliky sice lze pořídit už za pár tisíc korun, ale jen těžko bychom je mohli zařadit do kategorie výjimečných či luxusních. O klikách z produkce kanadské značky Race Face to ovšem platí, až na ta nejdostupnější provedení, téměř o všech. Vždy precizní zpracování, vlastní systém Cinch upevnění převodníku přes vícehran a matici a v neposlední řadě to jméno.
Race Face sice dnes pro mnohé nováčky nezní už tak libozvučně, ale pro nás, kdo jsme na začátku devadesátých let obdivovali každou novinku ze zámoří, to byla vždycky kultovka. Vrcholem současné nabídky byly karbonové kliky Next SL, které se ovšem letos dočkaly vylepšení s označením Next SL G4, jehož cílem není nic jiného, než snížení hmotnosti při zachování maximální tuhosti celku. Kliky doznaly lehké úpravy střihu ramen, mají nové vložky pro pedály, a především je to převodník kombinující karbon s duralem.
Jen na klikách se díky tvaru a použití pevnějších a lehčích pedálových vložek ze speciální slitiny hliníku podařilo ušetřit šest gramů na každé. Tyto vložky přitom nabídnou až o dvacet procent vyšší pevnost proti původním, což koresponduje s univerzalitou klik schopných zvládnout XC i enduro. Vícehran na duralové ose je na konci v každém výstupku odvrtaný, čímž se uspořily další čtyři gramy. K tomuto kompletu pak lze samozřejmě díky variabilnímu způsobu uchycení použít jakýkoliv kompatibilní převodník, ovšem karbon-duralová novinka nabídne vyšší tuhost.
Jde totiž o karbonový unašeč, na kterém je napevno umístěn duralový převodník a komplet by tak měl nabídnout o třináct procent vyšší tuhost celku, než v případě celoduralových převodníků. Dobře je vidět i nestejnoměrné umístění ramen, podobně jako tomu je aktuálně u klik Shimano, aby bylo dosaženo vyšší tuhosti v místě největšího záběru při šlapání. Převodník v provedení 30, 32 nebo 34 zubů lze samozřejmě použít i na jiné kliky Race Face s Cinch uchycením, ale tenhle komplet prostě jde dohromady dokonale. Kdo neholduje jednopřevodníku, může nasadit unašeč na dvojpřevodník, případně i variantu Boost s 3mm vyosením, univerzalita je zkrátka značná.
Oproti předchozí verzi se podařilo snížit hmotnost o celých dvacet gramů na hodnotu 428 gramů v kombinaci 175mm klik a 32z převodníku, což z tohoto komponentu dělá jeden z nejlehčích sériově vyráběných na světě. Samozřejmě, že má tahle libůstka i svoji cenu, a zatímco verze s duralovým převodníkem se pohybuje kolem dvanácti tisíc korun, za tenhle lehce extravagantní kousek si budeme muset ještě minimálně tisícovku připlatit.
(už)
Dokonalý přenos energie, minimalizace vzdálenosti mezi chodidlem a osou pedálu a v neposlední řadě velmi nízká hmotnost – to vše jsou…
S příchodem podzimních plískanic přichází nutnost chránit převážené věci proti vodě a blátu. Někdo to neřeší a podsedlovka od bláta mu na…