Řešíme jedenáctkové nebo dvanáctkové sady pohonu, přehazovačky a délku jejich ramínka, kvalitu řetězů, a přitom dost často zapomínáme na to, že podstatnou součástí toho všeho jsou kladky v přehazovačce. Komu se někdy rozsypalo ložisko v kladce, nebo chcete-li rolničce přehazovačky, už si tenhle na první pohled nenápadný díl hlídá.
Viděl jsem řadu kladek s tak ojetými zuby, že řetěz držel směr už jen silou vůle. Jenže co fungovalo na osmi nebo devítirychlostní kazetě, s jedenáctkou a dvanáctkou využívající technologii zubů Narrow/Wide už představuje naprostou nefunkčnost. Současné řadicí mechanismy jsou díky miniaturnímu rozestupu pastorků natolik náchylné na přesnost každé součástky a seřízení, že stačí zanedbat drobnost a systém neřadí zdaleka tak ukázkově, jako tomu bylo na začátku. A přitom stačí jen kontrolovat kvalitu řadicích bovdenů a třeba také kladky. U přehazovaček Sram, ať už na jedenáct či dvanáct pastorků, jsou kladky dost náchylné na vznik vůle v jejich ložiscích i opotřebení zubů. Setkal jsem se jak s kladkami s neskutečnou vůlí či přímo rozsypanými ložisky, tak s těmi, kde široký a úzký zub už bylo dost těžké rozeznat. Jistě, náhradní kladky stojí skoro tolik, co nová konkurenční přehazovačka Deore nebo SLX, ale mají opravdu zásadní vliv na přesnost řazení. Alternativ je dnes kromě originálních kladek víc, a zatímco kladky Sram Blackbox s keramickými ložisky by se měly pohybovat lehce pod dva tisíce korun, sada těch základních, ovšem dodávaných i s vnitřní částí vodítka přehazovačky, je ještě o pětistovku dražší. Existuje ale řada alternativ, které se vyrojily podobně jako náhradní převodníky kompatibilní s technologií Narrow/Wide.
Jednou takovou jsou kladky Absolute Black XX1, tedy produkt anglicko-polské firmy vyrábějící i převodníky. Stejně tak jsou kladky vyrobené na CNC strojích z hliníkové slitiny 7075. Ta samozřejmě představuje tvrdší materiál oproti originálu, ovšem v kombinaci s blátem a pískem může k opotřebení dojít i v tomto případě. Kladky mají dvanáct zubů, kde se vždy střídá úzký a široký. Otvory odlehčené tělo se otáčí na nerezovém ložisku 606RS, které lze v případě vzniku vůle snadno vyměnit. Přestože má ložisko standardní těsnění, doporučujeme před montáží jehlou těsnění vyloupnout a doplnit vazelínu, prodlouží to životnost v případě jízdy za mokra. Tohle ale platí pro servis kladek přehazovačky obecně, tedy vyjma těch s kluzným pouzdrem, tam vzniká většinou jen vůle opotřebením, ale nezadírají se. Co se týče montáže, nechybí dvojice tenkých krycích podložek na každou stranu ložiska, jedna plochá a druhá s naváděcím výstupkem. Montáž je pak stejná jako u originálu a je třeba sledovat směr sklonu zubů, abychom kladky nenasadili obráceně. Tuhost provedení je bez připomínek, co se týče odlehčovacích otvorů, budou se ucpávat v blátě podobně jako originál. Hmotnost je zde příjemných 22 gramů, cena se pak dostala na rozumných 1350 korun.
(už)
Volvo Cars, lídr v oblasti automobilové bezpečnosti, se spojil s přední švédskou značkou POC zabývající se bezpečností při provozování…
Stále vzrůstající obliba historických strojů, ať už automobilů, motocyklů nebo třeba velocipedů, stále roste a mít doma alespoň jednoho…