V prvním letošním vydání jsme se věnovali tématu mullet biků, tedy povětšinou celoodpruženým strojům, které kombinují vzadu menší, zato objemnější 27,5palcové kolo a vpředu větší a štíhlejší devětadvacítku. Vše jsme testovali na biku Lapierre Zesty, ovšem aktuálně se nám naskytla možnost přestavět na tuhle kombinaci starší model fullu Cube Stereo, v originálu určený pro pluskové sedmadvacítky.
Samotný rám bylo nutné osadit a hlavně naplést zadní kolo, protože přední devětadvacítku jsme již měli. A nejlépe v nějaké ekonomické, ale funkční variantě. Po delším hledání nakonec zvítězil ráfek Rodi Black Jack 27,5“ Ready 35, jehož aktuální cena je pod sedm set korun a tenhle výrobce pak nabízí i širší verzi s vnitřní šířkou 40 mm nebo asymetrická provedení. A do čeho jej obout, když je hlouběji do kapsy? Bezdušák, ačkoliv je na něj ráfek připravený, nepřichází kvůli vyšším cenám s ohledem na kevlarové patky v úvahu. Opět to vyřešila nabídka společnosti Cyklo Švec a volbou je plášť Kenda El Capo v šířce 2,6 palce, protože nějaký objemnější 2,8“ kousek už jsme kvůli horší akceleraci nechtěli. Tady se cena pohybuje díky drátěné patce a ekonomičtějšímu číslu TPI na hodnotě 30 na částce 490 korun a váha ukázala hmotnost 998 gramů, což je s ohledem na šířku rozumné, ale zase jde o plášť bez jakékoliv výztuhy bočnic.
Ráfek o hmotnosti 580 gramů jsme napletli do boostového náboje Shimano Deore a svou vnitřní šířkou 35 mm a vnější 40 mm byl pro náš záměr ideální. Výška ráfku je pak 18 mm, takže nejde o nějakého vysokého „macíka“. Při zaplétání a následném centrování neměl tendenci okamžitě podléhat většímu napnutí paprsků a příliš házet, takže je dostatečně tuhý a jednoduché kalíšky usnadňují dotahování niplů. Profil ráfku samozřejmě nese uvnitř prolisy na patky bezdušového pláště a po nalepení 35 mm široké bezdušové pásky namísto klasické vložky nám do nich El Capo hezky sednul i přesto, že na bezdušovou technologii připravený není.
Plášť jde nasadit velmi snadno a usadil se na první nahuštění na 30 PSI, kdy výrobce udává maximum 35 PSI. Směr otáčení je na boku vyznačen šipkou, takže se nelze splést, i když vzorek má jen menší náznaky směrové orientace výstupků. Dokonale kruhový profil pláště spoléhá na větší otevřené prostory mezi jednotlivými výstupky, což se podepsalo jednak na výborném samočištění v blátě, ale také na ochotě pláště jít do náklonu. Není to zrovna společník pro nejagresivnější tratě, tam bychom možná lehce „narovnali“ profil a zvýraznili boční výstupky, ale jako univerzál, schopný relativně slušně odvalovat, zakousnout se do bláta a podržet, není špatný. Od pláště za pětistovku je to slušný výkon, tedy na zadním kole, vpředu bychom přece jen užili něco s trochu měkčí směsí a agresivnějším vzorkem. Absence ochrany proti defektu v našem případě nedošla nějakého poznání, nekonal se, ale také plášť neabsolvoval to nejtěžší zatížení. Prostě funkce adekvátně ceně, pokud hledáte především objem, šířku a nehodláte tuhle gumu protáhnout na kamenitých trailech nejznámějších enduro destinací. Pro trailové pojetí jízdy bez problémů a v kombinaci se zmíněným ráfkem funkčně a hlavně cenově velice příjemná dvojice. Ráfek po několika testech nevykazoval nějaké újmy na vycentrování, takže rovněž schváleno.
(už)
Plusy: slušný poměr cena/výkon, hmotnost ráfku, samočištění pláště
Minusy: nižší TPI, absence ochrany bočnic pláště
Nahodit bezdušový plášť na ráfek znamená dostat co nejrychleji co největší objem vzduchu do pláště, aby naskočil do patek. Pak už stačí…
Výstavy kol nejsou, firemní předváděčky kol skoro nejsou, v obchodech kola skoro nejsou ... a vy toužíte vidět nové modely kol na rok 2021,…