Lapierre je známý především díky svým špičkovým horským kolům, jejichž celoodpružená koncepce patří k tomu nejlepšímu na trhu. Navíc je Lapierre jednou z trojice značek, které na svých elitních FS modelech využívají elektronicky řízený tlumič E:I Shock, tedy jednu z nejdůležitějších novinek sezóny 2013. Bezesporu největší hvězdou Lapierru je fenomenální sjezdař a mnohonásobný mistr světa Nico Vouilloz. Ten se značkou spolupracuje již řadu let a podílí se také na vývoji nových modelů a jejich testování. Francouzský výrobce je ovšem silný i v dalších sektorech, zmínku jistě zaslouží třeba propracované karbonové silniční modely a mnohé další stroje. Tentokrát jsme pro kandidáta do naší VIP rubriky ovšem sáhli do trochu jiného soudku, a sice mezi tandemy. Těch opravdu kvalitních není na trhu rozhodně přehršel, takže nebude od věci představit si nejlepší dvojkolo v nabídce Lapierru.
Základním předpokladem k dlouhé a bezproblémové životnosti tandemu je v ideálním případě předimenzování většiny jeho částí. Zásadní je to samozřejmě u rámu a kol, která jsou nadměrně zatěžována. Načítá se zde totiž jak váha obou jezdců, tak i jejich síla, přičemž zlikvidování zadního kola není na tandemu nic složitého. Stejně tak by měla být nadstandardní pevnost a odolnost výrobcem upřednostněna v případě volby odpružení či brzd. Všech těchto aspektů si byl Lapierre při navrhování svého modelu Tandem X2 Race evidentně vědom a vsadil na mohutný rám a skutečně odolné komponenty. Za sedmdesát čtyři tisíc získá totiž zákazník, v tomto případě vlastně zákazníci, skutečně do detailu doladěný a vyvážený, sportovně zaměřený tandem, s nímž bez problémů absolvují třeba i bikemaratonskou trať.
Základem dvojkola se stal duralový rám ze slitiny 7005 SL, se sníženou zadní horní trubkou a mohutnou hlavou s 1,5“ ložisky nahoře i dole. Stejně tak dimenzovány jsou všechny trubky rámu, předcházející nežádoucímu kroucení a zajišťující tak ideální přenos síly při záběru. Přední odpružená vidlice Suntour Duro Tandem, jak již dodatek v jejím názvu naznačuje, je komponentem vyvinutým specielně pro vysoké zatížení na sportovním tandemu. Její robustní konstrukce si v ničem nezadá s modely určenými pro all-mountain ježdění, nechybí pevná 20mm přední osa a rovněž zdvih 160 mm je dostatečnou zárukou jízdního komfortu. Jak jistě všichni tandemisté vědí, u dvojkola není možné nadhození předku za jízdy, poměrně velký zdvih je tedy výhodou a stejně tak zásadní jsou nadstandardně široké pláště. Ty dodal německý Continental a nesou označení Rubber Queen 2,4“. Tandemovou specifikaci mají také bytelné ráfky a výplet. Komponenty řazení jsou kombinací sady SLX a Deore XT. Duté kliky dodalo rovněž Shimano, o účinné zastavení se starají brzdy Formula RX s kotouči sjezdového průměru 203 mm vpředu i vzadu. Přece jen je nutné počítat s tím, že brzdy musí zvládnout zpomalení a bezpečné zastavení sestavy, vážící s jezdci ke dvěma stům kilogramům. Jelikož zadní jezdec na tandemu v terénu hodně trpí, nechybí kvalitní odpružená teleskopická sedlovka Satori. A protože je hodně pravděpodobné, že bude na dvoukole vzadu jezdit dáma, najdeme zde i délkově stavitelný představec. Ostatní komponenty kokpitu, tedy sestava řídítek, předního představce a sedlovky, pochází od značky Syncros. Podobné kultovní komponenty bývají na sériových kolech spíše výjimečné, natožpak na tandemu.
Pokud chcete skutečně špičkové terénní dvojkolo, model Tandem X2 Race je sázkou na jistotu. Lapierre ovšem nabízí také o něco levnější cestovní verzi Touring a rovněž čistě silniční tandem, s dodatkem Fitness a pevnou přední vidlicí.
(kad)
Samozřejmě že náš titulek je zavádějící. Zcela nový model silničního kola Look 695 Aero Light 2014 má brzdy, ale ty nevidíte, neboť jsou…
Podobně jako je pro Ferrari typická výrazná červená barva, tak pro jeho krajana, italskou značku Bianchi, je charakteristický bledě modrý…