Snad v každém článku týkajícím se údržby a servisování kotoučových brzd apelujeme na jejich uživatele, aby se vyvarovali jakéhokoliv kontaktu mastnoty s kotoučem nebo materiálem destiček. V případě netěsnosti třmenu a úniku brzdové kapaliny či minerálního oleje se ovšem jen těžko ubráníme potřísnění destiček, ale to není naše vina.
Někdo však nečte technické rádce, někdo nečte Cykloservis, někdo nečte ani jiné cyklistické magazíny nebo internetové servery zabývající se cyklistikou a někdo nečte (jako snad většina) ani návod k obsluze a údržbě jízdního kola, za které utratil v prodejně nemalé peníze.
Setkal jsem se u kamaráda v cyklistické prodejně s kolem, které tam zákazník přivezl na reklamaci zadní brzdy, která prý brzdila dost škubavě a vibrovala. Mechanici se na tom vozili, ale celkově se jim to nějak nezdálo, protože brzda neškubala, nevibrovala a ve finále ani nijak výrazně nebrzdila. Ze zvědavosti jsem se tedy také svezl a výkon jindy celkem funkčního typu brzdy mě dost udivil, byl tak trochu klouzavý. Jako by snad ty destičky nebyly ani zajeté. Když tedy došlo na vytažení destiček z třmenu, bylo vše jasné. Destičky byly doslova nasáklé olejem a na plošce brzdového obložení lehce přesahující obvod kotouče byly vidět lesklé stopy oleje. Třmen přitom nikde nesákl, chod páky byl tvrdý a ostrý, tak kde byla chyba?
Důkladné prozkoumání třmenu ukázalo, že jindy matná černá povrchová úprava byla sametově hladká a nepatrně lesklá, záhyby a prostory kolem spojovacích šroubů obou polovin třmenu nesly stopy zbytků oleje, takže bylo jasné, že třmen prostě někdo namazal. Telefonát majiteli pak vše osvětlil, protože ten přiznal, že si kvůli vlhkosti ve sklepě a obavám o korozi třmenu (duralového) po každém umytí kola prostě všechna citlivá místa ošetřil olejem ve spreji, aby je nakonzervoval. Bohužel i včetně destiček. Přílišná pečlivost se v tomto případě nevyplatila, protože výkon brzd byl slabší než u nejlevnějšího ráfkového provedení cantilever a mohl stát majitele zdraví. Takhle ho to naštěstí stálo jen trochu té „kutilské“ pýchy a dva nové páry destiček. Občas se člověk při návštěvě cykloprodejny opravdu pobaví. A vy, kdo čtete, mažte opravdu jen tam, kde je to třeba.
(už)
Sedlo s rychlostí v názvu, to je model RavX Speed X, který během našeho testu jasně dostál svému jménu. Plochý tvar sedla s nízkou špičkou…
V Cykloservisu 8/2011 jsme uvedli srovnávací test podsedlových brašniček a pokud si pamatujete, jedním z pomocníků, který měřil vnitřní…