Když jsem si do redakce přivezl ze skladu dovozce zapůjčenou novinku od firmy Kask, přilbu Proton Icon, zaujala mě při jejím vybalení okamžitě nízká hmotnost, elegantní spodní hrana přilby a celkové elegance. Ale uvědomil jsem si, že budu zkoušet opravdu top výrobek této italské značky.
Kask přilby můžeme spatřit na hlavách těch nejlepších cyklistů. Chrání si s ní své zdraví vynikající silničář a především poslední mistr světa v cyklokrosu Tom Pidcock a celý silniční tým Ineos, tedy jeden z nejlepších a nejambicióznějších družstev, pro které je úspěchem snad jen vítězství ve všech závodech, na kterých jeho závodníci startují.
Vyfasovali jsme do redakce přilbu v bílé barvě, což je sice fádní barva, ale vyniknou na ní všechny vychytávky, kterými přilba byla obdařena. Celkový dojem z přilby je už na první pohled velmi moderní. Na jednu stranu se jedná o klasickou přilbu, ale s designovými prvky zařazujícími ji do současné doby, která si vyžaduje vysokou eleganci navázanou na co největší bezpečnost.
Velmi zajímavý je na Protonu bezešvý přechod z vrchní skořepiny na vnitřní měkčí, absorpční materiál. Skořepina je nejen na spodním okraji, což je výhodné, hrana přilby se nám při často neopatrném uložení nepoškodí, ale je ještě asi pěti milimetry zahnuta na vnitřní stranu a doslova dokonale je nalícována na vnitřní materiál. Je neuvěřitelné, jak dnešní technologie umožní výrobu s takovou přesností.
Kask si až abnormálně zakládá na bezpečnosti přileb. Vytvořil si vlastní zkušební protokol označovaný jako WG11, který překračuje mezinárodní standardy. WG11 je založen na měření rotačních nárazů, které jsou pro cyklistu při pádu nejnebezpečnější. Je to testování, kdy je přilba s maketou hlavy podrobena nárazu pod úhlem 45 stupňů na podložku s brusným plátnem drsnosti 80. Pak už následuje měření a výpočty s algoritmem, který počítá s poškozením mozku při určitých podmínkách při pádu. Na přilbě si také hned všimnete vnitřního rámu, který prochází celou přední částí a jehož úkolem je značně zpevnit celou přilbu a zabránit jejímu rozbití při tvrdším pádu.
Vnitřní plastové pásky, které se seřizují podle velikosti hlavy a podle pocitů, jsou vedeny kolem 80 % vnitřní části přilby. Chybí pouze na krátkém kousku na čele, kde jsou uchyceny. Seřizování probíhá kolečkem pod zadní hranou přilby a Kask ho nazval OCTOFIT+. Seřizování je velmi pohodlné a přesné. Vychytávka je, že seřizovací kolečko o průměru 2 centimetry je lehce potaženo speciální pryží, a kolečko nám tak v případě zpocených prstů nepodkluzuje. Nedá mi to, abych nenapsal „taková blbost“, a přitom tak důležitá.
Samostatnou kapitolou jsou vnitřní výstelky z materiálu Coolmax, který je rychleschnoucí. Výstelky jsou suchým zipem přichyceny na všechna žebra přilby s výjimkou zadní části. To je samozřejmě z důvodu, aby přilba byla seřizovatelná. Pečlivě vytvarované výstelky jsou samozřejmě pratelné.
Zvláštností je také pásek, který si zapínáme pod bradou. Pásek je kolem uší textilní, jak jsme zvyklí ze všech přileb, ale od bodu pod ušima již vede pásek z PU kůže. Trochu s obavami jsem si poprvé přilbu zapnul pod bradou tradiční zasouvací sponou, výsledek byl velmi příjemný. PU kůže drží kompaktní tvar, nekroutí se a dobře se s ní pracuje při zapínání. Již jsem se s něčím podobným setkal a nechápu, proč tento materiál nevyužívá více firem.
Přilba na první pohled vypadá, že bude dobře větrat. To jsem v počasí, když jsem ji testoval, vyzkoušet nemohl. Najdeme na ní devět čelních otvorů a vzadu je šest výdechů. Je jasné, že s ohledem na to, že přilbu používají profesionálové, přilba větrat bude, a to velmi dobře. Přitom jsme se v materiálech firmy Kask dočetli, že je současně testována v aerodynamickém tunelu, aby byla i aerodynamicky „rychlá“. Když se na přilbu podíváte, prostudujete tvary a velikosti otvorů, je jasné, že to nejsou jen nějaké větrací „díry“.
Je výborné, že přilba je vzadu sesazena níže nad zátylek. Myslím, že všechny špičkové přilby by v dnešní době měly mít tento tvar, který je nejen pěkný, ale především bezpečný.
Proton si lze pořídit v deseti barevných odstínech. Například zastánci gravelů, kteří si většinou pořizují kola nenápadná, dalo by se říci v přírodních barvách, si jistě vyberou pěknou olivovou barvu. Přilba se hodí pro všechny cyklistické disciplíny. Snad po ní nesáhnou jen ti, kteří si myslí, že bez štítku na přilbě se vyjet na kole nedá.
Zbývá už jen dodat, že tuto lehkou věcičku, která má hmotnost pouze námi přesně navážených 227 gramů, koupíte za cenu všude na internetu nejobvyklejší, tedy 6 890 Kč. Ano, je to hodně, ale uvědomte si, co kupujete. Ale vy stejně doma řeknete: „Mámo, podívej, jak pěknou přilbu jsem sehnal za devět stovek“. A za odměnu dobrého nákupu dostanete od mámy řízek.
(kany)
V kategorii enduro přileb je švédská značka POC opravdu synonymem špičkového vybavení a její modely Kortal, V kategorii enduro přileb je…
Už jsem měl možnost otestovat kompresní lýtkové návleky nebo nízké kompresní ponožky od domácí značky Royal Bay, ale v jejím portfoliu je…