Největší domácí cyklistická značka si pro sezónu 2020 přichystala řadu novinek, přičemž některé z nich jsme již stihli otestovat, například kompletně inovovaný hardtail Egoist či terénní e-bike Elevation 29. Nová kolekce s sebou přináší mimo jiné další rozšíření řady stále populárnějších gravelů, jejichž byl na domácím trhu Author před lety průkopníkem. Zásadní inovace se dotkly také designů a vlastně i všeho ostatního.
Podíváme-li se na klasické MTB modely, pak je evidentní, že opět přibylo devětadvacítek a že průměr 27,5“ se také u Authoru stává spíše okrajovějším. Podobně přibylo verzí s jednopřevodníkem a patrný je rovněž odklon od Sramu, kdy bude kolekce 2020 spoléhat pouze na Shimano. Pokud jsme zmínili gravely, tak právě jim Author nadále hodně věří. V poslední době je ostatně patrné, že si mnoho hobby jezdců namísto cenově dostupnější silničky pořizuje právě gravel pro jeho univerzalitu. Na příští sezónu se řada Aura XR rozrůstá na čtyři modely, přičemž rozšíření se dočkala i stylovka Ronin, a to doslova. Nový Ronin XC bude totiž vybaven podstatně širšími plášti Panaracer na kolech průměru 650b, takže se stane ještě terénnějším, nežli tomu bylo doposud. S kategorií gravel částečně souvisí i nový Avion, dostal totiž do výbavy Shimano GRX, je tedy někde na pomezí mezi rychlým krosem a gravelem. A dnes všudepřítomná elektrokola? Zde vládnou pojmy jako integrace a uživatelská přívětivost. Nové konstrukce rámů s plně integrovanými bateriemi a středovými motory doplňuje geometrie preferující ovladatelnost a radost z jízdy.
To by sice bylo z našeho pohledu to nejdůležitější při letmém pohledu na kolekci 2020, s tak zevrubným představením novinek se ale asi spokojí málokdo. Navíc každá nová kolekce není jen o modelech, ale také o směru, kam se vývoj ubírá, dále o materiálech, technologiích, požadavcích zákazníků, ale také o vývoji. Toto vše jsou témata, na něž jsme vyzpovídali hlavního produktového manažera společnosti Universe Agency, jež kola Author produkuje. Petr Cibulka má již dlouhou řadu let na starosti podobu jednotlivých modelů, takže je tím pravým, kdo má odpovědět na naše otázky.
Petře, v posledních letech je u některých značek trendem představování nových modelů uprostřed sezóny a nepřekopávání celé kolekce pro každý další rok. Jak je to u Authoru?
Cyklistika je v tomhle hodně specifická, že se pro každou sezónu mění prakticky celá kolekce, minimálně z hlediska designů. Například v automobilovém průmyslu se většinou představí nový model, který je v nabídce nějakých pět šest let, s faceliftem uprostřed životního cyklu. Nicméně cyklistika je hodně ovlivněná především vlivem značek Shimano a Sram, jakožto zcela klíčových dodavatelů komponentů. Obě značky do jisté míry určují podobu kolekce každé značky, která jej využívá. Když se např. odbude premiéra sady Shimano SLX 1x12, nemůžeme si dovolit model s touto sadou na následující rok nechat na 1x11. S tím souvisí i změna konstrukce rámu, nábojů, šířky zadní stavby a mnoha dalších věcí. Není to tedy jen o nové sadě. Ale abych odpověděl na tvou otázku, tak tomu většinou tak je, že je většina modelů v nějakém ohledu na každou sezónu nová, ať už konstrukčně či designově. Je to u Authoru taková tradice.
Takže automobilový průmysl to má v tomto ohledu jednodušší?
Pokud jde o nějaký koncern, tak si dodává drtivou většinu komponentů sám, má vlastní motory, převodovky, případně externí dodavatele, ovšem svých vlastních dílů. My, jakožto výrobci kol, jsme v tomto ohledu ve vleku Shimana a v nejbližších letech se to ještě zvýrazní. Poté, co Shimano nastoupilo do dvanáctirychlostních systémů, přejde k němu podle mého názoru drtivá většina značek, donedávna třeba využívající konkurenční Sram. Stejně tak nové gravelové sady GRX jsou z mého pohledu dost možná konec pro Sram s hydraulickými silničními sadami. GRX se hodně povedlo a funguje luxusně. Díky tomu, že jsem již viděl prezentace kolekce Shimano 2021, vím, co bude dál – takže mohu říct, že Američani to nebudou mít ani trochu jednoduché.
To zní skoro jako zaujetí proti Sramu…
Tak to znít určitě nemělo. Sram mi vždycky přišel neskutečně inovativní, musím před ním smeknout, jeho progresivita s uváděním nových a nových vícerychlostních systémů a dalších inovací byla opravdu výjimečná a byli a do dneška jsou tzv. „trend setrem“. Sram přišel s 2x10, pak s 1x11 a nakonec 1x12, to byly jeho invence a velké posuny celého cykloprůmyslu vpřed. Ale Shimano jej vždy následně dotáhne a z mého pohledu danou věc udělá lépe, maximálně ji vychytá, o zub předejde řešení Sramu. A to doslova. Shimano zkrátka nedá nakonec konkurenci moc šancí, platilo to o silničním Campagnolu, v dávné MTB historii také o komponentech Suntour. Prostě to dělají nejlépe.
Prozradíš nějaké novinky, které chystáte na sezónu 2021?
To zatím příliš prozradit nemůžu. Jsme tím zase zpátky u Shimana. Na 2021 chystá určité novinky, které samozřejmě opět ovlivní podobu naší kolekce. Při prezentaci jsme však podepsali embargo, že se o daných informacích nikde nezmíníme. Shimano je ohledně uvádění novinek a dodržování embarga velmi striktní, což je z mého pohledu dobře. Takže až někdy do května 2020 není možné cokoli z novinek Shimano 2021 zveřejnit.
Takže k tomu aktuálnějšímu, co nás čeká v kolekci 2020?
Samozřejmě dnes všemu vládnou elektrokola. Když člověk přijede na veletrh Eurobike, má pocit, že už tam nic jiného ani značky nevystavují. To je prostě trend. My jsme se v kolekci 2020 primárně zaměřili na plnohodnotnou integraci baterie do rámu, a to u všech tří zástupců řady Elevation, včetně nového dámského, čistě terénního e-biku. Integrace se navíc prolíná s úplně novým designem elektrokol, vycházejícím z řady sportovních a závodních modelů Author.
Nový Elevation 29 má tedy kompletně nový rám.
Ano, je to náš vlastní rám, který sleduje původní ideu modelu, jenž se v minulosti jmenoval Versus – to byl částečně trailový bike na pluskových kolech. Z něj vychází použitá geometrie, konstrukční prvky včetně spodní trubky jsou ale úplně nové.
Prozraď něco více o geometrii těchto nových e-biků?
S geometrií jsme chtěli jít trochu dále, než bývá v této kategorii běžné. Jsme přesvědčeni, že terénní e-bike by měl být jízdně zábavný a maximálně pohodlný, proto jsme zvolili naladění délek trubek i úhlů vycházející z trailbiku. S tím se pojí i vyšší zdvih přední vidlice, konkrétně sto dvacet milimetrů při průměru kol dvacet sedm palců. U devětadvacítek je použita klasická stovková vidlice. Vsadili jsme na středové pohony Shimano, konkrétně na novou řadu Steps 7000, ovšem s použitím baterie ze řady 8000, což nám přišlo jako ideální kombinace i z hlediska poměru cena/výkon. Nicméně podobu elektrokol má u nás na starosti hlavně kolega Vašek Sosna, stejně tak podobu gravelů.
Ve většině případů tedy vaše elektrokola spoléhají na středové pohony Shimano.
Převážně ano, jedná se o pohony Steps 7000 a Steps 6100. Dostupnější modely využívají systém Bafang, ale do budoucna se budeme snažit preferovat Shimano, a to i z důvodu servisních záležitostí, aby se jednalo o určité zjednodušení, jak pro koncového klienta, tak pro naše maloobchodníky. Je to podobné, jako kdyby měl člověk autoservis a dělal čtyři značky – zaměření na jednu značku je mnohem logičtější a jednodušší.
Uživatelé elektrokol ve srovnání s klasickými cyklisty často tolik neřeší komponenty, vyjma ty spojené s elektro-pohonem. Vy ale naopak tyto zdánlivé detaily evidentně promýšlíte.
Díky tomu, že jsme cyklisti a děláme ta kola hodně dlouho, tak se logicky snažíme být právě v případě volby komponentů maximálně poctiví. Není pro nás zásadní „cena od“, ale především, aby kolo skutečně co nejdéle fungovalo. Některé elektro-kolové značky bez cyklistické tradice se díky tomu sice dostávají na zdánlivě lákavé koncové ceny, ale pro nás je cílem něco jiného. Jakožto cyklisti si uvědomujeme, jak zásadní je kvalitativní úroveň provedení brzd, plášťů nebo odpružených vidlic, zvlášť u ne zrovna lehkého elektrokola, navíc mnohdy pod těžším jezdcem. Zde je volba klíčových komponentů zásadní. Týká se to třeba i ráfků nebo řetězů. Stejně tak se snažíme zachovat co nejširší rozsah převodů, a to i u základnějších modelů elektrokol.
Z pohledu laika, který dané komponenty často ani neregistruje, jste pak ale v nevýhodě.
To ano. Pokud potenciální kupující řeší pouze typ a výkon motoru či provedení baterie a k tomu koncovou cenu, nemůžeme logicky díky našemu přístupu konkurovat značkám zaměřeným výhradně na cenu. To už je pak úkolem konkrétního prodejce, aby zákazníkovi vysvětlil, že pár tisíc navíc za výkonnější brzdy, kvalitnější a pevnější vidlici a odolnější kola má skutečně cenu si připlatit.
Takže to funguje tak, že kupující chce konkrétní motor, výkon, kapacitu baterie a hledá jen co nejnižší cenu?
Asi často ano. A úplně pak podcení ostatní komponenty. Je to dáno i různými internetovými diskusními fóry, kde se daný člověk dočte o konkrétních pohonech. Pak je hledá v tom nejdostupnějším možném balení. Ale tak to zkrátka je a nemůžeme se tomu divit - je to podobné, jako když si jde běžný motorista koupit auto. Zajímá ho cena, spotřeba, velikost kufru a záruka. Jen automobiloví nadšenci řeší jízdní vlastnosti, ostatní uživatelé pak především užitnou hodnotu či cenově dostupný servis.
Na druhou stranu mám pocit, že právě díky internetu přibylo obrovské množství lidí, kteří mají načtené veškeré testy a kolům opravdu rozumí.
To je pravda, cyklistů, kteří kolům opravdu rozumí a zajímají se o techniku a veškeré novinky, je dneska neskutečné množství. Je to vlastně pravý opak oněch běžných uživatelů elektrokol, kteří se o techniku příliš nezajímají a nedokáží domyslet, že daný e-bike asi nebude ve sjezdu brzdit baterií.
Pro obě tyto skupiny zákazníků asi platí, že prodejce dnes není právě v lehké situaci.
O tom jsem právě chtěl mluvit. Zákazník často přijde buďto zcela bez jakékoli představy a je na prodejci, aby úplně vše vysvětlil a sám vybral to nejvhodnější kolo. Takový zákazník ale nechce nic příliš řešit, protože se o techniku kola nezajímá a zásadní je pro něho především cena. Druhým případem je, a to hodně častým, že zákazník má načteno velké množství informací, ne vždy ale úplně přesných a pravdivých a následně školí prodejce. Zákazník je dnes zkrátka pánem a prodejcům ani trochu nezávidím. Mají to hodně těžké, i díky narůstající aroganci mnohých lidí, v tomto případě zákazníků. Navíc všichni chtějí nějakou slevu, na kterou jsou zvyklí z hypermarketů a on-line prodejů. Skoro se dá říci, že co není ve slevě, to se prakticky neprodává. Není to jednoduchá situace.
Říká se, že nejhorším zákazníkem je amatérský závodník, či závodník všeobecně.
Možná ano. Mnozí amatéři navíc mají minimálně stejné vybavení jako profesionální závodníci. Myslím si, že u nás toto platí o to více, Češi jsou v tomhle asi dost výjimeční, je zde velmi silná skupina amatérských cyklistů, kteří jsou ochotni svému koníčku obětovat obrovské množství času a současně peněz. Je to ale úžasné, aspoň z mého pohledu. Často vědí o kolech úplně všechno a mnohdy jsou i velmi zruční, takže si dokáží vše servisovat sami. V takové podobě jsem se s tím nikde jinde ve světě nesetkal. Tito nadšenci znají veškeré standardy středových os a nábojů, vzájemnou kompatibilitu. Dost možná v tomto ohledu vědí více než mnozí profesionální mechanici.
Takže se zákazníci rozdělili jen na „uživatele“ a extrémní nadšence?
Myslím si, že tyto pomyslné nůžky se v posledních letech hodně rozevřely. Jedna skupina, týkající se především elektrokol, jsou skutečně často pouze uživatelé, které se o techniku nezajímají. A druhou jsou oni extrémně nadšení a informovaní hobíci – znalci kola a současné složité cyklistické techniky.
S tím vším souvisí také servis, který je neustále složitější.
Servis je s každým rokem složitější a nákladnější. Prodejci musí mít špičkové vybavení, musí neustále na různá školení ohledně nových standardů či elektropohonů, díky e-bikům musí rozumět i elektronice. Naštěstí se hrozně moc věcí dá nyní dohledat na webu, především Youtube a Google je, myslím, velkým kamarádem moderních cyklomechaniků. Takže všichni pak ale musí být online i v servisní dílně nebo garáži. Sice se dá říci, že mnohé prodejce živí servis, ale souvisí s tím velké náklady, které zákazník často vůbec nevidí. Pak je nutné toto vše zohlednit v hodinové sazbě servisu. Každopádně ale musí být současný mechanik neskutečně erudovaný – z hlediska kompatibility, diagnostik elektropohonu, bezdušových systémů. Vyžaduje to nejen obrovskou zručnost, ale především znalosti a nákladné vybavení. Už není téměř důvod, aby měl cyklistický mechanik nižší hodinovou sazbu než ten automobilový.
Každá další sezóna, zdá se, to dělá složitější…
Přesně tak. Jen těch druhů nábojů, rozměrů středových os nebo hlavových složení – to ještě před pár lety nebylo. Každý rok se objeví nějaký nový standard.
Vraťme se opět ke kolekci 2020, jmenovitě ke gravelům.
Na příští rok máme čtyři modely na duralovém a tři na chrom-molybdenovém rámu. Nový přírůstek řady Ronin je na kolech 650b, nicméně rám je u celé řady totožný, včetně geometrie. Řada Ronin je celá koncipovaná tak, že může využívat jak klasická 28“ kola, tak právě menší „sedmadvacítky“ se širšími plášti, a to do nějakých dvou palců, tedy cca padesáti milimetrů. To už je v podstatě standardní biková guma. My zde sériově obouváme šířku 48 milimetrů.
Rám Ronin XC je totožný s verzí SL?
Zcela totožný, je svařen ze špičkových tenkostěnných trubek Reynolds.
Tebe osobně u gravelů oslovuje jednopřevodník?
Určitě se mu nebráním, ale je pak nutné volit počet zubů v závislosti na tom, kde se bude jezdit. Je to zkrátka častější laborování s převody, které máme s „dvojplackou“ jinak neustále s sebou. Celkově jsem asi spíš zastánce gravelové klasiky s dvojpřevodníkem a velkými koly s plášti do čtyřiceti milimetrů. Verze s koly 650B je ideální pro menší jezdce, případně v roli expedičního biku. Snažíme se, aby všechny naše gravely disponovaly co největším počtem závitů pro montáž nosičů, blatníků a podobně.
Plánujete do budoucna ještě další posun gravelů k čistě terénnímu ježdění, třeba instalací odpružené vidlice?
Mě osobně to láká, nějakou dobu jsem jezdil superlehkou planžetovou vidlici Lauf, nyní zkouším foxku AX. Jsem z toho nadšený, přijde mi, že se to kolo posouvá dále a člověk zvládne v daleko větším pohodlí i těžší terén, takže to rozšíří obzor. Aniž by to nějak citelně omezilo rychlost kola. Nicméně mi přijde, že na trhu stále není gravelová vidlice, která by byla opravdu lehká, konstrukčně dotažená a současně cenově dostupná. Takže na sériovém gravelu Author se odpružená vidlice asi v nejbližších sezónách neobjeví. Takovýto upgrade kola si udělá sotva desetina gravel-jezdců. Kdybychom byli německá nebo americká firma, asi už jeden takový sériový model máme, ale pro český trh by byl příliš drahý, pakliže by vidlice měla být skutečně kvalitní.
Ještě před rokem byl u gravelů problém s komponenty řazení, tedy s řetězovou linkou při použití standardních silničních sad. S příchodem GRX je to již minulost?
Nové GRX všechny tyto problémy vyřešilo. Je to přesná odpověď na naše požadavky, tedy na požadavky konstruktérů a výrobců kol. Potřebovali jsme hlavně více prostoru mezi vodítkem přesmykače a zadním pláštěm, což se u nového GRX vyřešilo dokonale. Stejně tak výborné jsou hydraulické brzdy GRX, nabízené převody včetně „jednoplacky“ a celkově menších převodníků. Kombinace převodníků 46/30 nebo ještě lépe 48/31z. je z mého pohledu perfektní. Navíc to, že si Shimano dalo tolik práce s vývojem sad GRX, dokazuje, že cesta gravelů zcela jistě není slepá. Na rozdíl třeba od fatbiků, které zmizely prakticky stejně tak rychle, jak se objevily.
Na všech gravelech máte sadu GRX?
Na všech Roninech ano, v různých kvalitativních úrovních. Ale na úvodních modelech Aura XR není GRX úplně kompletní nebo vůbec (AURA XR3), kvůli cenové dostupnosti. Hydraulické brzdové třmeny Shimano kombinované s řazením Dual Control, to je hodně nákladná záležitost, proto máme na nejlevnějších gravelech platformy Aura XR mechanické brzdiče Shimano.
Není kombinace pák Dual Control s mechanickými třmeny problematická kvůli výkonu?
Trochu ano, nějakou dobu jsme s tím laborovali. Zkoušeli jsme brzdiče TRP, následně Rever – vše výborné brzdy, ale nejsou úplně vhodné pro dualy se stávajícím přepákováním chodu brzdové páky Shimano. Právě proto nyní padla volba na mechanické třmeny Shimano RS305, které si s pákami podle mě hodně dobře rozumí.
Přebírají módní gravely zákazníky klasickému silničnímu segmentu?
Určitě, běžná střední a nižší třída silničních kol dostává díky gravelům v poslední době hodně na frak. Běžní hobby jezdci slyší na univerzalitu, již jim gravely nabízejí. Ovšem je to dáno celou řadou faktorů, třeba i tím, jak se dnes různé kategorie kol mísí mezi sebou a kam až přesahují. Když si položíme otázku, co je dnes klasické silniční kolo, tak si uvědomíme, jak moc se to rozštěpilo na jednotlivé podkategorie. Jsou to standardní modely na ráfkových brzdách, jak jsme je znali donedávna, pak modely na kotoučovkách, dále duralové a karbonové modely a především stroje s výraznou orientací na komfort, ať už jen zásluhou trochu širšího obutí, či s nějakým pružným segmentem zasazeným do rámu. Tedy stroje na tratě typu Paříž-Roubaix. A to se již dostáváme do jakéhosi pozvolného přechodu ke gravelům. Pokud je geometrie spíše s gravelovým přesahem, ale jsou použity třicítkové pláště, je to již 100% gravel? Ty kategorie se nyní prolínají jako nikdy dříve.
Čím to podle tebe je, že se to během krátké chvilky tak moc rozvětvilo?
Především tím, že se značky bojí, aby jim náhodou něco nového neuteklo. Tak všichni výrobci okamžitě naskáčí do všech nových kategorií a na trhu je pak takový zdánlivý zmatek, aspoň pro běžného zákazníka. V klasickém silničním segmentu spadly prodeje prakticky všem hodně dolů, ale prodané gravely to více než kompenzují.
Nyní se tedy neplánuje nová generace silničního modelu Charisma?
V tento moment ne. Vývoj té aktuální trval celkem dlouho, je to náš vlastní rám, kterým jsme v době jeho premiéry možná i předběhli některé následující konstrukční trendy. Závodníci námi podporované stáje Elkov Author jsou s Charismou velmi spokojení, byť jsme původně plánovali i její diskovou variantu. Navíc i případný přechod celé profi-stáje z klasiky na diskové modely silničních kol by byl neskutečně nákladnou záležitostí. Znamenalo by to výměnu úplně všeho, veškerých kol včetně týmových rezerv, náhradních zapletených setů a všeho dalšího.
Kolik modelů Charisma má od vás stáj Elkov Author k dispozici?
Je to každoročně více jak dvacet kompletních kol, nejvyšší specifikace Charismy na sadě Dura-Ace. K tomu cca deset náhradních rámových sad, ale i další kompletní kola třeba pro mladé závodníky, juniory.
Jak složité je vyvíjet novou rámovou karbonovou platformu?
Hlavně je to neskutečně nákladné. Nejsložitější je ale zohlednit všechny aktuální konstrukční trendy, protože se každou sezónu objevují nové. Může se tedy stát, že se investuje do nové rámové formy třeba v šesti různých velikostech a následující sezónu je vše jinak. Někdo přijde s nějakým novým standardem, všichni výrobci se ho hned chytí a daná forma se může vyhodit. Přijde se s novým standardem hlavového složení a do dané formy už ho nedáš. Je to občas docela boj.
Takže boj s módními trendy?
Mnoho módních trendů nemá své praktické opodstatnění, jde spíše jen o design, někdy i na úkor funkce. Klasickým příkladem je třeba kompletní vnitřní vedení lanek i hydrauliky představcem a sloupkem vidlice. Ten totiž následně již často není kónický, ale má průměr 1,5“ nahoře i dole, čímž nejenže zbytečně narůstá váha a složitost konstrukce nebo výsledná cena výroby, ale současně tím často trpí i jízdní komfort. O zhoršené funkci řazení v různě naohýbaných bovdenech ani nemluvě. Ne každý trend je přínosný a my si musíme vybrat, který za přínosný považujeme.
Estetika na úkor funkčnosti.
Přesně tak. Sám mám ve svém okolí pár kluků-závodníků, kteří mají na svých supermoderních silničních kolech bovdeny vedené představcem. A když zatočí řídítky, tak jim to vzadu začne samo řadit. To je z mého pohledu něco strašného, taková věc se přece nesmí stát.
Přesuneme-li se ke klasickým sportovním bikům Author, jaké jsou zde konstrukční změny?
Například nová rozšířená zadní stavba s boostovou osou, najdeme zde kompletní vnitřní vedení včetně hydrauliky. Geometrie s lehkým přesahem do trailbiku zůstává, s tou jsme hodně spokojeni. Profilace trubek zůstaly zachovány, ale současně je tam spousta nových detailů, týkajících se nejen designu s jedinou základní barvou a výrazným logem v nezaměnitelném fontu.
Jedná se o designový trend, který do budoucna uvidíme i u dalších modelů Authoru?
Ano, vypadá to, že půjdeme touto cestou ve více kategoriích.
A dámské modely?
Pro sezónu 2020 jsme rozšířili nabídku dámských 29“ biků řady ASL, přidali jsme modely Instinct 29 ASL nebo Context 29 ASL. Chtěli jsme i u dámských sportovních biků nabídnout použití převodů 1x12.
Sedmadvacítky jste hodně utlumili i v případě pánské části kolekce.
To ano, standard 27,5“ jsme zredukovali, končí na příští rok modelem Traction. Také u pánských hardtailů jsme dali důraz na převody 1x12 s využitím boostových nábojů.
Nabízíte u modelů s převody 1x12 možnost montáže přesmykače, řekněme pro „staromilce“?
Většinou ano, je tam příprava pro přesmykač typu Side Swing, včetně zaslepených otvorů pro vnitřní vedení bovdenu. Nicméně z mého pohledu je současný systém 1x12 natolik dokonalý, že bikerů používajících přesmykač bude dále ubývat.
To je asi dáno především nejmenším pastorkem s deseti zuby.
Přesně tak, ten je z mého pohledu klíčový. Dokud byly systémy 1x11, byl jsem stále zastáncem dvojpřevodníku, nyní již ne. Desítkový nejmenší pastorek skutečně umožní zcela dostačující převodový rozsah i při jediném převodníku. Dvanáctka s rozsahem 10-51 je perfektní, byť určité laborování s počtem zubů u převodníku stále zůstává – v závislosti na preferencích a výkonnosti konkrétního jezdce. Osobně vozím převodník se šestatřiceti zuby a maximálně mi to vyhovuje, jsem silovější typ jezdce. Nicméně 1x11 s kazetou 11-42, to bylo peklo, s tím se spousta lidí spálila. My jsme takové kolo nikdy neudělali a čekali jsme, dokud se neobjeví skutečně funkční systém jednopřevodníku.
Z velkých českých značek jste asi byli prvními, kdo se zaměřil také na lehká dětská a juniorská kola.
To je pravda. Částečně to souviselo s tím, jak mi rostl syn (smích). Chtěl jsem mu postavit lehké kolo, jež se poté objevilo i v naší sériové nabídce. Měl jsem jasnou vizi – lehký rám, lehkou pevnou přední vidlici, co nejlehčí ráfky a pláště. Nakonec máme juniorský Ultrasonic 26 nebo Champion 26 a dokonce i Ultrasonic 27,5“, přičemž se současně jedná také o parádní lehoučký dámský hardtail. I z tohoto důvodu nabízíme dvě velikosti rámu, konkrétně 14 a 16 palců.
Přibývá rodičů, kteří jsou ochotni investovat do dětského kola hodně peněz?
Přibývá, neskutečně. Zvlášť v Praze mám najednou pocit, že dvacet tisíc za dětské kolo není pro mnoho rodičů moc peněz, což by ještě před pár lety bylo nemyslitelné. Prodáváme i samostatné rámové sady a už jsem setkal s tím, že je majetnější tatínkové svým ratolestem nechali osadit náš rám kompletní sadou Shimano XTR a koly CrossMax Pro. Byla to dětská kola za nějakých sto tisíc. Je pravda, že to bylo pro děti, které na daných kolech závodí.
Ještě jsme nezmínili testovací kola. Kolik modelů máte v testovací „flotile“?
Jedná se přibližně o padesát kol, samozřejmě včetně elektrokol tvořících asi třetinu testovaček. Nechybí ani gravely. Logicky jde spíše o dražší, technicky zajímavější modely, cca od třiceti tisíc korun výše, vždy aspoň po dvou až třech velikostech od modelu.
Padesátka testovaček, to musí být velká práce je udržet v dokonalém technickém i optickém stavu.
To ano, je to i finančně poměrně nákladná záležitost. Ve skladu v Loděnici máme jednoho kluka, který má na starosti prakticky jen testovačky. Třeba i ty, které jdou do testu k vám do Cykloservisu.
Pro předešlou sezónu jste uvedli na trh řadu městských kol se stylovými až retro designy. Připravujete nějaké rozšíření této kolekce?
V tento moment zůstává kolekce „city“ kol celkem podobná. Myslím, že se nám povedla, jen český trh je pro danou kategorii hodně specifický. Češi jsou totální sportovci. Všude kolem nás tato stylová kola jezdí a těší se obrovské popularitě, ať už je to Německo, Rakousko, Holandsko, Dánsko či Belgie, dokonce i v Polsku.
Zdá se, že typický český cyklista je skutečně nadšený, pravidelně trénující sportovec.
Ano, jsme národem amatérských závodníků a extrémně nadšených hobíků. Kolo je zde primárně sportovním nástrojem, nikoliv pouze a jenom dopravním prostředkem. Většina zákazníků chce, aby kolo vypadalo jako drahý závoďák z tratí světového poháru, nikoli elegantně.
Děkuji za rozhovor.
Jan Kadečka
Sortiment značky Ibera, zabývající se cyklistickými brašnami a nosiči je čím dál pestřejší a nechybí ani řada bikepackingových kousků. Na…
Přestože poskytuje karbon jako materiál pro rám horského i silničního kola ideální vlastnosti, jednu slabinku přece jen má. Náraz ostrého…