Jaké je to jezdit s vozíkem, z něhož na vás povykují dvě ratolesti? Jak moc to s vámi vpředu na kole cvičí? A jaké máte možnosti využít takový vozík i mimo kolo? Tak na tohle nám měl odpovědět vozík Qeridoo, konkrétně model Kidgoo 2, tedy určený dvěma dětem. A jelikož je toto číslo věnováno dětem na kole nebo za kolem, zapadá nám to ideálně do tématu.
Qeridoo má samozřejmě řadu vozíků pro jedno dítě, menší modely Qupa, modifikace s kotoučovými brzdami pro jízdu na bruslích a celou řadu příslušenství pro převoz těch nejmenších. Kidgoo je klasika a my vsadili na základní verzi za 18 990 korun, přičemž jen o dva a půl tisíce víc stojí varianta vylepšená o kotoučovky. Hliníkový základ je samozřejmě skládací, což vevnitř usnadňují zezadu dobře přístupná ovládací táhla v zelené barvě. Ta je společná pro všechny ovládací prvky konstrukce, tedy sklápěcí madlo, odnímatelné přední kočárkové kolečko nebo gumové krytky pojistek v nábojích kol pro jejich demontáž. Skladnost vozíku je totiž zásadní pro jeho převoz v autě nebo uskladnění doma. V pohotovostním stavu má totiž rozvor 81 cm, celkovou výšku 90 cm a délku včetně tažné oje 155 cm. Složený pak bez kol, oje a madla zabere šíři 65 cm, výšku 33 cm a délku 102 cm, hmotnost je 18,5 kg, přičemž celkové zatížení je až 60 kg.
Potah tvoří kombinace cordury a průhledných panelů, samozřejmě všechny materiály s certifikací pro zdravotní nezávadnost pro děti. Těm je určena dvojice sedaček s odnímatelnou opěrkou hlavy a pětibodovým pásem s polstrováním na hrudi, navíc s propojovací sponou. Aby dítě sedělo uvnitř bezpečně, musí být samozřejmě schopno samo sedět, pak se až do výšky 116 centimetrů do vozíku pohodlně vejde. Pro nejmenší, od jednoho měsíce, je nutné pořídit miminkovník, pro děti do jednoho a půl roku doporučuje výrobce použít na sedadlo redukci, prostě jako v autě s dětskou sedačkou nebo podsedákem, také řešíte výšku.
Dvojice vlastních testerů s výškou už u horní hranice se do vozíku vměstnala s trochou vzájemného zápasu o pozice, ale až na natažené nohy téměř přes hranu to obě děti 5 a 3,5 roku zvládly. Pro děti odpovídající výšky tak bude prostoru dostatek, testeři jsou na svůj věk přece jen trochu větší. Pásy lze jednoduše nastavit, kovové spony se dobře ovládají a zapojení vozíku snadno odnímatelnou tažnou tyčí za držák pod rychloupínákem je jednoduché. Stačí prostrčit čep skrz gumovou koncovku, dole zajistit do otvoru v pásku a pak ještě pojistným řemínkem zajistit k zadní stavbě. Klasické vyhnutí tažné tyče nabídne dostatečný rádius pro zatáčení a kočárkové kolečko putuje pro jízdu do zadní kapsy nákladního prostoru, jištěného plachtou s magnetickou lištou. Mimochodem kočárkové kolečko lze zaaretovat pro rychlou chůzi nebo běh, ale pro běh doporučujeme přikoupit za zhruba dva tisíce joggingový set, bude to stabilnější, a za tři tisíce můžete mít lyžařský set. Stavitelná výška rukojeti je perfektní i pro vyšší postavy, tady není žádné omezení.
Co oceňujeme, je systém odpružení podvozku, protože náprava je uložena na dvou listových perech, kde lze posuvem jejich spojovacího dílce nastavit tuhost odpružení. Vše pak jistí profilovaný gumový doraz, takže když jsou děti těžší, nezlomí to listové pero, ale náprava sedá na zmíněný doraz. Jízda v terénu tak byla s testery o hodně velké zábavě, a přestože je zdvih pouze v rozsahu 20-30 mm, stačí to k tomu, aby měly děti uvnitř dostatek pohodlí. Stabilita v zatáčkách je zcela bez problémů, co se týká zakrytí, je to pak o počasí, náladě dětí uvnitř a charakteru povrchu. Třívrstvé krytí má základní plachtu se síťovinou, ta se jistí dvojicí předních přezek k čelu vozíku. Na ni lze natáhnout tříčtvrteční stínící protivětrnou plachtu, takže dole zůstane část síťoviny pro ventilaci a za deště pak přijde na řadu horní pláštěnka v plné délce s bočním zajištěním na klasické zipy. Ochrana před deštěm a nepřízní počasí je tedy maximální, ovšem myšleno je i na ventilaci, takže jednak je to čelní nasávání vzduchu skrz síťku a pak horní výduch vzadu pod krycí plachtou nákladového prostoru. Ta má navíc kapsu nebo gumicuk pro upevnění větrovky.
Z bezpečnostních prvků nechybí zadní i přední odrazky a reflexní paspule na bocích i vzadu. Na bocích jsou pak nahoře i vpředu ochranné plastové „padací“ trojúhelníky, takže převrácený vozík nedosedne na trubkovou konstrukci a látku, ale na plastový nárazník. Parkovací brzda se ovládá nožním pedálem vzadu, a jak jsme psali, lze ji nahradit kotoučovými brzdami pro využití na bruslích.
Co víc by měl vozík umět? Vlastně nic, děti bezpečně usadí, nabídne ochranu před deštěm i ventilaci v teplém počasí, má odrazky i reflexi, lze jej zabrzdit a jako kočárek je dobře ovladatelný, vzhledem k výškově stavitelné rukojeti s jednoduchou demontáží díky bočním pojistkám. Přední kolečko je otočné, ale dá se zaaretovat, takže i v základní výbavě je to perfektní společník nejen za kolo. Za ním to s vámi sice bude trochu cukat, záleží na stylu šlapání a aktivitě pasažérů uvnitř, ale takhle to je se všemi vozíky. Výhodou jsou vnitřní kapsy na bocích, třeba na svačinu, nebo nákladový prostor vzadu, takže si děti mohou brát s sebou svačinu i hračky a není problém přidělat na vozík za zadní madlo třeba odrážedlo, aby si potomek mohl v cíli pojezdit sám. Vozík prostě nabídne celou řadu možností a testované Kidgoo má dobře nastavený poměr cena/výkon, což platí i pro všechny výše zmíněné nadstavbové sety pro běhání či lyže nebo brusle.
(už)
Co se týká ergonomických gripů, jejich přínos pro pohodlný úchop je zcela bez diskuze a před pár lety, vlastně před příchodem…
Mezi novinky, které dal v poslední době Garmin na trh, patří i cyklocomputery Garmin 540 a 840. Oba přístroje si můžete pořídit i ve verzi…